onsdag den 30. marts 2011

Påsketræ

Først et stort velkommen til alle I nye faste læsere! Og tusind tak til alle I "gamle" faste læsere for alle de søde ord i forbindelse med mine patchwork-babytæpper - hvor er det dejligt, at der er så mange, der vil deltage i min giveaway og være med til at lave lidt reklame for min blog.

Ja, gamle kan man jo egentlig ikke kalde jer, for jeg har jo kun været i Blogland i en måneds tid. Jeg synes, at det hele er gået så stærkt -men bestemt på den gode måde!

I disse dage har jeg syslet med et påsketræ. 







Hvis jeg skal være ærlig, så synes jeg, det kan være rigtig svært at finde pænt påskepynt, eller for den sags skyld at lave det selv - og derfor bliver der også sjældent pyntet op til påske hjemme hos os. Jeg er bestemt mere til julepynt. Nu kastede jeg mig alligevel ud i et påske-projekt, og jeg synes selv, at resultatet er blevet godt - anderledes, stilrent og pænt, dog uden at være for pænt.

Grenene er spraymalet med gul maling og pyntet med små silkepapirsblomster. Vasen er Violise Lunns - jeg er helt vild med hendes keramikvaser og -skåle, som minder om papir. Desværre er dette design gået ud af produktion - så vidt jeg ved. 

Udover silkepapirsblomster hænger der små perleæg på grenene. De tager en krig at lave - samt kræver et matematisk overblik - men har man lyst til at give sig i kast med det, er opskriften herfra

Herunder kommer en diy på silkepapirsblomsterne, som er ganske nemme at lave:


Du skal bruge:

Silkepapir i to farver
Små perler
Ståltråd


Sådan gør du:

1. Klip 4 firkanter (ca3x3 cm) af silkepapiret - to af hver farve
2. Klip et stykke ståltråd på ca 20 cm, sæt perlen på og snor rundt, så perlen sidder fast
3. Sæt ståltråden med perlen igennem midten af silkepapirslagene
4. Krøl hvert silkepapirsstykke op om perlen
5. Klip ½ cm af, så kanten på blomsten bliver rund
6. Fold forsigtigt silkepapirsblomsten ud




17 kommentarer:

  1. Det ser rigtig fint og hyggeligt ud :)

    SvarSlet
  2. Ej, hvor en hyggelig og sjov måde at lave det på! Dejligt originalt og flot!

    SvarSlet
  3. Hvor er det fint. Det er helt japansk med de små lyserøde blomster :)

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  4. Wow, er normalt heller ikke så meget til påskepynt, men dit træ der er da rigtig flot :)
    KH

    SvarSlet
  5. hvor smukt Anna,
    det er dejlig påskepynt, du er ved at få fra hånden:)

    SvarSlet
  6. Ja, så fint det ble!:)
    Mye bedre å lage det selv, blir akkurat som du ønsker og vil :)

    Klemmer!

    SvarSlet
  7. Jeg er fuldstændig enig med dig mht. det med påskepynt. Men helt ærligt! Det der ser altså skide sødt ud. Jeg er mest til papirdimserne, men synes det samlede billede er rigtig fint :)
    Og så er jeg i øvrigt skide sur på dig ;) Jeg har også været her i meget kort tid, og jeg har kun 26 læsere.. hvordan dælen har du gjort?? Udover at din blog selvfølgelig er skide fed!!
    Stort knus
    http://blomstertankerogoreringe.blogspot.com

    SvarSlet
  8. Hej alle sammen - tak for de mange søde kommentarer; er SÅ glad for, at I synes om det.

    Og til blomsterpigen - ja, jeg har været meget på - mon ikke det gør en forskel? Min blog er langt fra sådan som jeg vil have den, men den er da på vej! Tjekker ind hos dig, så du får 27 faste læsere;-)

    KH
    Anna

    SvarSlet
  9. Kære Anna

    Super flot og dejligt med sådan en inspiration - har selv forsøgt mig med projekt påsketræ, som nu hygger på skænken i stuen.

    Knus Gitte

    SvarSlet
  10. Kære Gitte

    Tak for din søde kommentar, og tak fordi du følger med!
    Påsketræet vil jeg glæde mig meget til at se:-) Lad os lige snakkes ved.

    KH
    Anna

    SvarSlet
  11. Smukt påsketræ - det ligner næsten et japansk kirsebærtræ.
    Sjovt, for da jeg var barn var der silkeblomster på det store juletræ i borgerforeningen, og har også selv lavet nogle lignende dine som pynt på julegaver, så forbinder dem mest med jul. Men de er jo egentlig mere relevante her til foråret, men kan med deres skønhed vist bruges hele året.
    Dine fine perleæg minder mig om alle de perleæg, min mors tante lavede og pyntede op med under påskeferier i mit barndomshjem - tror måske jeg skal se om jeg kan lokke nogle fra min mor...

    SvarSlet
  12. Hej Julie

    Ja, det er en gammel tradition at sætte papirsblomster på juletræet. Sjovt, at borgerforeningen hos dig er blevet ved med det; de fleste steder er det gået i glemmebogen. Min morfar på 99 år kan huske det fra sin barndom, men selv har jeg aldrig oplevet blomster på juletræet. Det skulle symbolisere Jesus (rosen) eller det blomstrende træ - at livet kommer igen.

    KH
    Anna

    SvarSlet
  13. Jeg tror desværre ikke de bruges mere på juletræet. Kan bare huske som barn at min mor var i borgerforeningens bestyrelse, og vi hentede en kæmpe kasse med disse farvestrålende blomster, som var blevet lavet af en ældre dame, der var ven af familien og ofte passede min søster og mig.
    Havde ikke lige tænkt på symbolerne, men selvfølgelig symboliserer rosen Jesus, for der er jo rose-salmerne til jul.
    Line med bloggen Husflids-skabet havde et fint indlæg med silkeblomsterne før jul.

    SvarSlet
  14. har afprøvet det i dag, super nemt og så fint, jeg "reklamere" lige for dig på min blog.

    SvarSlet