fredag den 22. april 2011

En næsten kongelig dåbskjole

Som så mange andre var jeg også med på sidelinien, da der var kongelig dåb i Holmens Kirke sidste torsdag. Jeg er bestemt ikke royalist, men kan alligevel ikke frasige mig at blive fascineret af den prompt og pragt, som omgiver de kongelige. Og så er der god inspiration at hente.  

I forbindelse med dåben handlede min nysgerrighed ikke om tvillingernes navne eller de kongelige gæster, men derimod om dåbskjolerne. Jeg er dybt fascineret af de gamle dåbskjoler, som Kongehuset er i besiddelse af, og senere i dette indlæg vil jeg skrive lidt om dem. 

Først vil jeg dog vise den dåbskjole, som jeg syede, før Lara blev født. Hverken i min eller i min mands familie er der en dåbskjole, som går i arv. Jeg ønskede derfor at starte min egen tradition med en dåbskjole. Det skulle gerne være en kjole af en så god kvalitet, at den ville kunne holde mange gererationer. 

For mig blev resultatet en kjole, som bestemt er en konge (eller prinsesse) værdig.      



Kjolen er syet i en fed brudesilke, der giver et flot og tungt fald. Det yderste lag er en blonde (også beregnet til en brudekjole), hvis kant buer i tunger - det blev også til dåbskjolens nederste kant. 

   

Kjolen er påsyet et hav af små ferskvandsperler. Disse ferskvandsperler købte jeg i Cairo, da Jonas og jeg besøgte et vennepar der. På det tidspunkt var jeg en uge henne, men selvfølgelig uvidende om det. Derfor har netop disse ferskvandsperler stor betydning for mig.



Det var et kæmpe arbejde at sy alle disse ferskvandsperler på, for de skulle hæftes hver især, så man ikke kan se trådene.  



Det var første gang, jeg prøvede at arbejde med blonde på stof, og det krævede stor præcision - det var ikke helt nemt at få stykkerne til at lægge helt glat.







Huen er også af samme stof - dvs silke med blonde oven på - men der er ikke påsyet ferskvandsperler.



Til sættet hører også et babysvøb, som jeg strikkede imens jeg ventede mig. Det er strikket i en blød merino og er samme opskrift som det babytæppe, Mary viste deres førstfødte barn frem i
- ja, lidt kongelig har man vel lov til at være?;-)



Hele sættet ligger pænt pakket sammen i syrefrit silkepapir i denne kasse og venter på at komme i brug igen. 



Ja, det er måske lidt tåbeligt at bruge så lang tid og så mange penge på at kreere noget, som er i brug i ganske få timer med års mellemrum.

Men for mig gav det mening. Både den kreative proces, som jeg jo kan blive helt høj af, men også tanken om at skabe noget, som måske kan vække glæde i de kommende generationer.

Og her er så resultatet i brug:




Ja, hovedpersonen er tæt på at falde i søvn, men en gudstjeneste er altså også lang, når man kun er 4 måneder gammel!


Det var de kongelige dåbskjoler i torsdags, som gav mig lysten til at finde min dåbskjole frem af gemmerne, fotografere den og vise den her på bloggen. De dåbskjoler, som lille Vincent og Josephine bar, vil jeg også gerne vise, så derfor har jeg fundet lidt billeder og informationer frem:



Prins Vincent bar den dåbskjole, som kronprinseparrets to førstfødte også bar - og som Frederik og Margrethe også er døbt i. Den stammer fra 1870 og er syet til Christian d. 10's dåb. Kjolens yderstof er brysselerkniplinger, som dronning Lovisa tog med hjem fra Belgien. Underkjolen er af silke.  

Prinsesse Josefines dåbskjole har tilhørt Dronning Ingrid. Man mener, at hun fik den i forbindelse med Dronning Margrethes fødsel, men den har ikke været brugt før. Den er dateret til 1940'erne. Kjolen er syet af hvid bomuldsbatist og med kniplinger insat som vandrette rækker af mellemværk. Huen hører oprindeligt ikke til dåbskjolen. Kniplingerne på huen er af den slags, man kalder for Tønderkniplinger.  



Det er da nogle fascinerende kjoler, er det ikke? Især er jeg vild med dåbskjolen fra 1870. Tanken om, at den har været båret af så mange børn og overlevet så mange generationer, synes jeg er spændende. Derudover er den af en håndværksmæssig kvalitet, som nok knap kan udøves den dag i dag.  

Mange har gamle dåbskjoler, som gemmer på gode historier
- hvis du lægger inde med en sådan, kunne du måske vise den på din blog?


Billederne er lånt fra Kronprinseparrets hjemmeside.
Kilder: Billedbladet.dk  

20 kommentarer:

  1. Wow hvor er den dog bare fantastisk smuk. Sikke et flot stykke arbejde, Anna. Bestemt en kongelig værdi.
    Apropos så synes jeg også at deres kjoler var meget smukke :)

    god weekend

    SvarSlet
  2. hvor er den bare en lille prinsesse værdig, den er skøn:)

    SvarSlet
  3. Den er simpelthen GUDE SMUK, den kjole. Man kan rigtigt se den kærlighed, du har lagt i arbejdet...
    Tak for kigget og jo- det kan da være, at jeg skal flashe familiedåbskjolen også. ;)

    Kh Christina

    SvarSlet
  4. Hold da op en smuk kjole. Sikke et arbejde, den må gå i arv for evigt.
    Mine unger er døbt i en gammel mør sag fra 1892,det er hyggeligt at tænke på. :)

    SvarSlet
  5. Hold op hvor er den smuk. Jeg er faktisk slet ikke til de kjoler, men nøj hvor jeg vild med denne her.

    Lige et side spørgsmål, er det meningen du ingen mail har, hvorpå man kan kontakte dig?
    Ville gerne stille dig et spørgsmål eller to??

    Kh Tina

    SvarSlet
  6. Hej alle sammen - tak for de søde kommentarer! Den gamle sag fra 1892 kunne jeg godt tænke mig at se - og også I andres dåbskjoler. Lad det være en opfordring til at vise jeres dåbskjoler på et tidspunkt.

    Tina - jeg er ikke kommet så langt endnu, det er derfor der ingen mail er - men du skal være velkommen til at kontakte mig på akjoensson@hotmail.com

    KH
    Anna

    SvarSlet
  7. Hej Anna. Du har godt nok styr på de der dåbskjoler :-)
    Jeg stak af i mandags..i sommerhus med familien. Så jeg har ikke fået sendt din pakke. Jeg tænkte at jeg var tilgivet, når nu jeg fik så meget sol og god påskehygge ud af det. :-)
    Jeg får den sendt så hurtigt jeg kan.
    Kh Line.

    SvarSlet
  8. hold da fast en fin kjole du har syet! Hvor er den bare smuk. Jeg er også vild med kjoler med historie og traditioner. Vi har en kjole i min mands familie, som hans Bedstemor (mormor) syede. Den er blevet båret af mange børn efterhånden. Den er ikke prangende, men helt enkel og simpel. Min mands bedstemor var en dejlig varm, rolig og arbejdsom kvinde, da hun levede og det gør mig meget glad at vi stadig kan have glæde af hendes håndarbejde.

    Min mor har strikket dåbstrøjer og huer, og det er så planen at de skal gå i arv i vores familie. Jeg kan da lige se om jeg ikke kan lave et lille indlæg om det :D Du og alle andre er velkomne til at kigge forbi.

    SvarSlet
  9. Hvor er kjolen smuk. Jeg har selv lige syet en dåbskjole til min datter som blev døbt i søndags. Jeg tror faktisk at det er samme mønster som det du har brugt, bare uden blonde. Jeg er helt ny bag en symaskine, så min kjole er på ingen måde så fin og detaljeret som din. Jeg valgte at sy den fordi vi ikke har en dåbskjole i min familie og fordi der var en masse stof til overs fra da min brudekjole blev lagt op. Jeg er rigtig glad for kjolen og håber også at den vil gå i arv til mine børnebørn. Skulle jeg få et barn mere, vil jeg da helt klart overveje om der skal syes en blonde på kjolen, for hvor ser det smukt ud...

    Dejlig blog du har. Har lige siddet og lavet din hama perle ugle, den er så skøn).

    SvarSlet
  10. Ja hold da op Anna, den er flot. For nogle år tilbage satte min svigerinde mig på en lignende opgave, nemlig at sy hendes konfirmationskjole om til en dåbskjole. Resultatet var alle sammen tilfreds med, og da jeg følte lidt ejerskab over den er min datter også døbt i den, da vi ikke en generationskjole i familien...'
    Lidt i lignende stil havde jeg tænkt min brudekjole hvis jeg engang skal giftes, nemlig at sy min mors brudekjole om som er i det lækreste tykke silke...

    SvarSlet
  11. Rigtigt sjovt indlæg. Synes det er så herligt med de historier, der ligger i tingene.

    Og hvor er jeg imponeret over det arbejde og den tid du har lagt i dåbskjolen, du har lavet! Den er virkelig flot! Er vild med perledetaljerne. Tanken om at den sikkert kommer til at overleve generationer er også fascinerende.

    Vi har ingen arvedåbskjole og i øvrigt er vores søn ikke døbt, så din opfordring kan jeg ikke tage op. Men jeg nød dit indlæg. Tak for det og god påske!

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  12. Hvor er det flot håndværk! Egentlig var der hele to kjoler i familien vi kunne have brugt. En syet fra svigercamilien og en strikket fra min side. Jeg kunne ikke få det over mig selv at skulle vælge, så eg endte også ed at sy selv. Også i silke med blonde over. Måske jeg skulle finde billederne frem, og følge din opfordring? :-)
    I hvert fald så er jeg glad fir din 'perleblogger-status' som fik mig her forbi. Du har dig en ny fast læser :-)

    SvarSlet
  13. WAUW Anna. Hvor er de smukke. Aldrig har jeg set en dåbskjole så smuk. Hvor er du bare dygtig. Det må have været en fantastisk proces og NØJ hvor kan du bare være stolt.

    Men allermest, hvor blev jeg glad for at læse din kommentar hos mig. Det var den bedste nyhed. Den må have spredt meget glæde i den lille familie..:-) Dejligt at du ikke skulle vente helt til sommer med en afklaring. Stort tillykke og knus

    SvarSlet
  14. *samler min kæbe op fra gulvet* WAUW den er smuk!! Super godt gået, sikke et arbejde

    SvarSlet
  15. Kære alle sammen

    Tak for jeres kommentarer. Det er dejligt, at I nød indlægget, og jeg håber, at jeg har inspireret jer til at vise jeres dåbskjoler frem - dem vil jeg nemlig rigtig gerne se!

    KH
    Anna

    SvarSlet
  16. Hvor er det dog en dejlig kjole du har lavet og jeg elsker tankerne bag. Jeg har selv strikket en kjole til min nevø, netop fordi der ikke er nogen kjole i familien. Elsker det personlige der ligger bag sådan en kjole :o) Super godt gået.

    SvarSlet
  17. HOLD DA K*FT!!! Ja, undskyld min ligefremhed, men det er da for vildt! Hvor ER det en smuk kjole du har syet. Mine unger er ikke døbt og jeg er meget langt fra at være royal, men pyt, det du har lavet der er da simpelthen intet mindre end fantastisk! WOW. Siger jeg bare ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de søde ord:-) Jeg er bestemt heller ikke royal - men ret fascineret af deres smukke kjoler .... :-)

      Kh
      Anna

      Slet
  18. Hej Anna

    Ville lige hører er dybt forelsket i din dåbskjole har du mønstret til den eller kan man betale dig fra at sy en.

    Det er lige den som vores lille prins skal døbes i vi har ventet på ham i 7 år :)

    SvarSlet
  19. Hejsa Anna

    Hold op en flot dåbskjole er det noget du har mønstret til eller man kan købe dig til at lave ?

    Er dybt imponeret det er lige sådan en vore 7 års længe ventede dreng skal døbes i

    SvarSlet