tirsdag den 26. april 2011

Mød designeren bag AlbaBabY - interview med Majken B. Banke



Da jeg tilbage i 2009 trådte ind i den nystartede århusianske børnetøjsbutik Kiddo, stiftede jeg også for første gang bekendtskab med mærket AlbaBabY. Det var AlbaBabYs karakteristiske selebukser, der fangede mit blik. Disse var syet i brunt babyfløjl og pyntet med gult kantbånd, store gule knapper og et stoftryk af den elefant, som er AlbaBabYs logo. De var simpelthen ikke til at stå for.

Thea, indehaveren af Kiddo, fortalte mig, at mærket blev syet af en arkitektstuderende ved navn Majken B. Banke. Hun syede alle bukserne selv og havde tidligere solgt dem gennem Trendsales. Ved et senere besøg i butikken fandt jeg ud af, at denne Majken nu havde fået syet sin første kollektion i Asien. Det vakte for alvor min interesse, idet tanken om at skulle gå fra ”handmade” til et rigtigt brand med en hel kollektion gav mig kuldegysninger – for hvordan turde hun? 
Jeg sælger mine få LaRaLiL-produkter handmade i Kiddo, og mere bliver det nok aldrig til. Men drømmen er der, og jeg har således altid været dybt fascineret af dem, der tør tage springet. På sidelinen har jeg derfor fulgt Majkens og AlbaBabYs vej fra handmade til det etablerede mærke, det i dag er – AlbaBabYs tredje kollektion sælges nu i 11 forskellige lande.  
Men historien om AlbaBabY havde jeg kun gennem Thea.  Derfor besluttede jeg mig for at kontakte Majken for at høre, om jeg måtte høre hendes historie ”face-to-face” og derefter dele den med jer her i blogland. Det måtte jeg godt – og i begyndelsen af april mødte jeg så Majken til en kop kaffe i hendes systue i Mejlgade i Århus.
Det blev til en god times snakken om AlbaBabY, om det at blive selvstændig uden egentlig at have planlagt det, om søvnløse nætter og stressende deadlines, og om hele tiden at være bagud. Men også om at blive høj af kreativitet og om at få lov til at skabe – både børnetøj og hverdagen.
Historien bringer jeg her – til glæde og inspiration for andre.


Selebuksernes design har udviklet sig meget siden den første kollektion - disse er med lynlås foran


En symaskine fra Netto
Vi sidder i et gammelt sofaarrangement i AlbaBabYs ”headoffice” i Mejlgade, Århus. Stort er det ikke, men rigtig hyggeligt og med de rum, der behøves: Et lager, et syrum og et kontor. Førhen foregik alt i hjemmet – i et 10 kvadratmeter stort rum – så for Majken er disse nye omgivelser præcis, hvad hun har behov for. Sofaarrangementet, som vi sidder i, er i det ene hjørne af syrummet, og bag os hænger prototyper af den kommende efterårs/vinter-kollektion. Væggene er prydet med skitser af måske kommende designs samt inspirationsbilleder, stof- og farveprøver. På en opslagstavle hænger små stykker vintage dukketøj, for, fortæller Majken, vintage tøj til børn er in for tiden, og her er masser af inspiration at hente.

Dele af efterårs/vinterkollektionen 2011 i Majkens systue

Vintagedukketøj på opslagstavlen som inspiration

”Det var aldrig planen, at AlbaBabY skulle udvikle sig et etableret børnetøjsmærke”, starter Majken med at sige. Vi er tilbage i 2007. Hun havde købt sig en symaskine i Netto for at sy tøj til sin lille datter Alberte på 6 måneder, for som så mange andre mødre ønskede hun sig noget børnetøj, som var noget særligt og som adskilte sig fra de andre babyers tøj.
Det var også i denne periode, at hun stiftede bekendtskab med Trendsales, og der så hun, at andre mødre solgte deres hjemmesyede babytøj. En retroblomstret kinakjole designet til Alberte blev sat på, og den gav Majken en del bestillinger. Men det var først, da hendes nu så kendte selebukser kom på Trendsales, at bestillingerne bogstaveligt talt væltede ind. I en periode skulle hun sy 6 om dagen og var konstant bagud: ”Til sidst fik jeg kvalme, når jeg åbnede mailboksen”. Udover arbejdspresset fandt Majken også ud af, at det sjove var ikke at sy selebukserne, men derimod at skabe designet og finde på nye stof- og farvesammensætninger.
Da Majken blev gravid igen og denne gang ventede sig tvillinger, satte det en naturlig stopper for salget på Trendsales. Det var en god pause for hende, hvor hun kunne overveje fremtiden for AlbaBabY. Tanken var stadig, at hun skulle have sig en karriere som arkitekt, men lysten til at sy børnetøj ville ikke forsvinde: ”Jeg kunne simpelthen ikke lægge min hobby til side; om natten kunne jeg vågne pludseligt med ideer til et nyt design eller en ny farvesammensætning, som jeg bare måtte afprøve”.
Majken var dog godt klar over, at hun ikke kunne magte de mange bestillinger på Trendsales med tre små børn. Så i november 2009, da tvillingerne var omkring 3 måneder gamle, fandt hun sig sin første forhandler; nemlig Kiddo i Frederiksgade i Århus. Prisen på selebukserne blev af Thea, indehaveren af Kiddo, sat til omkring 500 kr., og til den pris, tænkte Majken, ville der ikke komme så mange bestillinger. Men den første måned solgte Thea 30 par selebukser, og Majken måtte igen indse, at hun igen ikke kunne følge med efterspørgslen. Da foreslog Thea, at Majken skulle sætte en produktion i gang i Asien.

Modellerne, som poserer i AlbaBabYs tøj, er Majkens egne tre piger samt hendes venners børn

Første kollektion - en bunke lort
Det var umiddelbart ikke det, Majken havde haft i tankerne. Alligevel besluttede hun sig for at undersøge mulighederne. En venindes brødre havde erfaring med at få produceret tøj i udlandet, og de overtalte hende til at sende en prototype til en fabrik i Vietnam – i det mindste bare for at undersøge, hvad det ville koste. Prisen for omkring 200 selebukser og samme antal bodyer lød på ca. 30.000 kr. Majken besluttede sig for at prøve – men AlbaBabY skulle stadig bare være en nebengeschäft og ikke hendes levebrød. ”Og det var grænseoverskridende at ringe til banken for at låne de 30.000 kr. – jeg var jo studerende, og det var mange penge for mig”, fortæller Majken.
Da den første kollektion ankom til DK, måtte Majken sande, at den langt fra var som forventet: ”Første kollektion var en bunke lort rent symæssigt. De havde vendt knapperne omvendt, og stoftrykket af aben var lavet forkert. De var løbet tør for foerstof og havde bare valgt noget selv – stof, jeg aldrig ville have valgt. Nogle ting måtte jeg gå på kompromis med, andre ting kunne jeg simpelthen ikke leve med. Så jeg vendte alle knapperne om og pillede også alle lommerne af og syede dem på igen”.  Det var en stor skuffelse for Majken, for som hun udtrykker det: ”Jeg havde følelsen af, at tøjet ikke var på den måde, jeg havde designet det”.
Kollektionen kom dog ud alligevel – og Majken havde i mellemtiden skaffet sig 8 forhandlere i Norge og Danmark. Den måde, hun gjorde det på, var at tjekke hvilke forhandlere, de andre etablerede børnetøjsmærker havde, og så sendte hun en forespørgsel om, hvorvidt disse forhandlere også ville være hendes. ”Jeg tror måske, at jeg havde forventet, at alle ville sige ja”, siger Majken med et smil. Omkring halvdelen sagde ja, hvilket også er meget for et helt nyt og relativt ukendt mærke. Og det var såmænd godt, at tallet ikke var højere, for det var kollektionen simpelthen ikke stor nok til. Denne første kollektion blev – trods begyndervanskelighederne – udsolgt.



AlbaBabY vokser
Majken fandt sig et nyt produktionssted; denne gang i Polen. Det sted benytter hun stadig. Hendes 3. kollektion er nu i butikkerne, og den 4. – efterår/vinterkollektionen 2011 - er lige blevet sat i produktion. Denne gang koster kollektionen langt over 30.000 kr. at producere. AlbaBabY er nu vokset så meget, at det kræver to ekstra ansatte i det, der indtil nu har været et enmandsfirma. Den ene er en konstruktør, som skal hjælpe med skaleringer og mønsterkonstruktion. Den anden er Majkens mand, som er uddannet markedsøkonom. Han skal tage sig af det administrative, som fylder mere og mere. ”Vores forhandlere forventer selvfølgelig et højt serviceniveau og en professionalisme fra vores side. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre, hvis ikke der er flere ved roret. Jeg kan ikke nå både at designe og styre alt det administrative”, fortæller Majken.
Det opsøgende salg bliver der desværre heller ikke meget af, og der er hele tiden opgaver, der halter. ”Faktisk burde jeg have afsluttet sommerkollektionen 2012 nu, men så langt er jeg slet ikke”. Majken drømmer om at få lov til at bruge alt tiden på at sidde og nørkle med designs, men sådan er virkeligheden som selvstændig og nystartet børnetøjsproducent slet ikke. Hun forsøger dog at holde sin arbejdsdag så normal som muligt, for, som hun siger: ”Børnene skal jo gerne hentes senest 15.30”.
Tidligere syede hun også om aftenen eller ordnede det administrative, men hun er blevet bedre til at holde fri. ”Det handler om at kunne overskue hele tiden at have 1000 jern i ilden uden at få stress. Min fordel er, at jeg ikke tænker så meget over det – jeg gør det bare. Jeg havde ikke drømt om, at det at stable et børnetøjsmærke på benene ville kræve så meget, som det har gjort. Og hvis jeg havde vidst det på forhånd, ville jeg aldrig have kastet sig ud i det”, konstaterer hun.  

 Rene linjer og komfort
For Majken har Trendsales haft afgørende betydning for AlbaBabYs succes: ”Trendsales har modnet mig. Jeg fik lov til at afprøve en masse ideer og finde ud af, hvad folk kan li’. Jeg er jo ikke uddannet designer eller syerske, så Trendsales gav mig også en masse syerfaring og erfaring med mønsterkonstruktion”, fortæller hun. Derudover fik Majken gennem Trendsales opbygget en kundekreds, som holder fast, efter at hun er holdt med at sælge sit tøj der. ”Jeg tror også, at vi kom ind på markedet på et godt tidspunkt. De store mærker såsom Ej Sikke Lej, Katvig og Småfolk havde siddet tungt på markedet længe, men folk begyndte at efterspørge noget, som alle andre ikke havde”.  
AlbaBabY startede som unika og handmade, og det er stadig en af grundstenene i Majkens filosofi: Mærket må aldrig blive mainstream eller et udsalgsmærke. Derfor er balancekunsten at afstemme størrelserne på kollektionerne med markedet. Der skal hverken produceres for meget eller for lidt.  ”Vi har også forsøgt at brede os ud over flere lande, så Danmark ikke bliver mættet som marked”, fortæller Majken. Hun konstaterer samtidig, at filosofi og idealer er én ting, noget andet er økonomi: Der skal også tjenes penge, hvis projektet skal lykkes. Det kan være enormt nervepirrende at skulle forudse markedet og hele tiden være flere skridt foran – og det kan give søvnløse nætter: ”Jeg er en kylling, når det kommer til penge, og nogle gange er jeg ved at brænde sammen over alt det ansvar, jeg har, og de risici, jeg må tage – jeg har jo en familie, som afhænger af mig”.   

Inspirationen til sine designs får Majken mange steder fra: Det kan være farvekombinationer, hun lægger mærke til i bybilledet, eller billeder af hende selv som barn. Ofte er det selve stoffet, der inspirerer hende. Hun beskriver det som billeder, der opstår i hovedet, og som bare skal igennem symaskinen.
 Majken udvikler videre på de allerede etablerede modeller – for det er vigtigt, at der er noget kendetegnende for et mærke; noget, der går igen. For hende adskiller AlbaBabY sig fra de andre mærker ved at være enkel i udtrykket – som hun selv forklarer det: ”AlbaBaby har rene linjer og er ikke spraglet som meget andet børnetøj”. Samtidig er komforten vigtig for Majken – det skal være børnetøj, der er behageligt og praktisk, og ikke nedskaleret voksentøj.  
Da jeg spørger til navnet AlbaBabY, sukker Majken. ”Navnet stammer fra min ældste datter, som hedder Alberte, og på det tidspunkt, jeg fandt på det, tænkte jeg egentlig ikke meget over det, andet end at det i hvert fald ikke skulle hedde noget med ”design”, da det var for hjemmesyerske-agtigt. Og så kom det til at hedde AlbaBabY, og nu kan det ligesom ikke laves om”. Til efteråret kommer der dog en kollektion til de lidt større børn, der hedder ”AlbaKids”, ”for hvilket barn vil have noget tøj på, hvor der står baby?”, spørger Majken. 

Hvis du ikke kan holde det tilbage, så gør det
Til sidst spørger jeg Majken om hun har nogle gode råd til andre, der overvejer at kaste sig ud i et lignende eventyr. Hun sætter sig tilbage i stolen, tænker sig om et kort øjeblik, hvorefter hun siger: ”Ikke andet, end hvis du ikke kan holde det tilbage, så gør det. Men indstil dig på, at det er en hård kamp. Familien skal være med på det. Du eksploderer i dit hoved med alt det ansvar, du har, så det skal du kunne dele med din familie. Start forsigtigt ud med en lille kollektion. Og find sparringspartnere, som du kan bruge og dele de udfordringer, der helt sikkert kommer, med”.
Da jeg forlader Majken, er jeg sikker på én ting: Jeg begiver mig ikke ud på en sådan rejse; jeg har det simpelthen ikke i mig. Så jeg nøjes med at lade mig fascinere og drømme med i det eventyr, som AlbaBabY for mig er.        
 AlbaBabYs hjemmeside kan du finde her.
  

13 kommentarer:

  1. Sikke et godt indlæg! Og et rigtig godt interview... Selv om jeg hverken syer børnetøj(kun yderst sjældent) eller drømmer om at blive selvstændig, var det vildt spændende at læse om hendes overvejelser og udfordringer:-)
    Tak!

    SvarSlet
  2. Hej Anna.

    Har du mulighed for at sende dokumentet som word, så jeg kan printe det ud?

    Jeg står selv på tærsklen til det store eventyr, jeg glæder mig helt vildt. Ups, nu fik jeg sagt det højt igen. Det skulle jo være en overraskelse, men pyt du kan godt tåle at høre det, det er jeg sikker på.

    Rigtig god aften til dig og dine
    Rikke

    SvarSlet
  3. Hej på dig! Vilka häftiga barnkläder!! Jag måste kolla runt mer på din sida.
    Kram Malin

    SvarSlet
  4. Fie: Tusind tak - jeg har også arbejdet meget med det og glædet mig til at dele det med jer!

    Rikke: Jeg sender det som en pdf-fil til dig
    Fedt at høre, at du også tager springet! (Tænkte det nok - derfor regnede jeg også med, at Majkens historie kunne være spændende for mig)

    Malin: Tusind tak! Det er dog ikke mine (desværre), men mærket AlbaBabY.

    KH
    Anna

    SvarSlet
  5. Meget spændende læsning for dem der går med de tanker...og også for alle andre der går lidt op i børnemode og har fulgt Alba Baby på ts ;O)
    Hun er modig.....hvem der bare turde gøre det helt rigtigt!

    SvarSlet
  6. Super spændende læsning... Ja hvem der bare havde modet til sådan noget... Men det må være nok med en selvstændig i familien.. :)Men man kan jo altid drømme..

    SvarSlet
  7. Hej Jane og MorStine: Ja, hun er modig! Men det kan jo lade sig gøre. Jeg ville bare ikke turde det og har slet ikke det "drive", det kræver.

    KH
    Anna

    SvarSlet
  8. Rigtig godt interview :o)

    Hvis du har lyst til at kigge forbi min blog har jeg en award til dig :o)

    Mvh Helle

    SvarSlet
  9. Sikke et fint interview du har lavet! Meget professionelt :D Har fulgt Maiken fra sidelinien, gennem et familiemedlem, der er veninder med hende. Men det er sjovt at få lidt flere detaljer på ;o)
    Og så er det jo altid spændende at høre om andre, der tager springet og får produceret i udlandet. Hvem der bare turde!

    SvarSlet
  10. Sikke et flot interview. virkelig godt :-) Maiken er et rigtigt ærligt og venligt menneske. Jeg ved det, for jeg mødte hende selv til modeugen i Kbh i starten af året da jeg selv gik med mine overvejelser. Hun var så sød og imødekommende, hvilket er en sjældenhed i tøjbranchen. Alt godt til hende og Albababy :-)

    SvarSlet
  11. Er vild med artiklen! Fik Albababy selebukser tilmin nyfødte dreng for2 år siden.Nu er jeg helt tosset med mærket. Blødt,smart og retro!

    SvarSlet
  12. Super spændende! Tak for at du deler :)

    SvarSlet
  13. Hej. Jeg ville høre om du måske kunne jeg hjælpe mig :) jeg er i gang med at starte mit eget lille børnetøjs firma op som kaldes MADE by MUTTI. Da jeg læste denne her super gode artikel, tænke jeg at også ville prøve at få fat i butikken kiddo men jeg kan simpelthen ikke komme i kontakt med dem, ved du om den er lukket eller? jeg er fra Sønderborg af så kender ikke lige noget til den ud over fra din artikel her :)
    jeg har kun lavet en facebook side med mit tøj. og mangler hjælp eller nogen gode kontakter til at få det ud blandt andre.
    På forhånd tak

    Mvh Sarah Theresa Jensen

    SvarSlet