søndag den 1. maj 2011

Sommerfuglekjole

Denne kjole fik jeg færdiggjort i sidste weekend:




Den er syet i Burda mønster nr. 7658 i det fineste sort/hvide sommefugle-stof, og den er til mig:-)
Endelig noget til mig selv, og ikke til Lara eller andre folks børn!






Jeg er vild med  kjolens 50'er snit, og halsudskæringen er pæn til min figur.

Jeg er en udpræget kjolepige - går faktisk næsten aldrig i bukser (de strammer jo hen over maven!)
Men jeg synes, det er svært at finde kjoler i modetøjsbutikkerne, som falder i min smag. 
Mange af dem finder jeg derfor i genbrugsbutikker - og det er gamle mormorkjoler, som jeg syr om
(for det meste ind, så de får talje).    




Kjolen her måtte jeg forlænge med et bæltestykke, da taljen ellers villet have siddet helt op under mine bryster. Men det er da også blevet meget godt, ikke? 




Kjolen har læg, så der er masser af vidde i den.
Den er knælang, som også understreger 50'er looket.

Dette mønster kommer jeg helt sikkert til at benytte mig af flere gange!
Jeg er helt vild med snittet - og så er den samtidig også behagelig at have på.
Og hvorfor sælges sådanne kjoler ikke i butikkerne? Er det mig, der er totalt umoderne, eller hvad?

24 kommentarer:

  1. WOW!! Den skal jeg sy efter! Tak for mønsternr :)

    SvarSlet
  2. Smuk smuk smuk! Intet mindre :-) tak for tippet mht. mønster

    SvarSlet
  3. Wow så smuk kjole - du er så heldig at du kan sy :)

    SvarSlet
  4. ÅÅÅÅ, den var så fin!!! :) Sy en til meg også?? Hehe...
    Må si du er flink til å sy, kunne ønske jeg var like flink! :)

    Den var rett og slett lekker. Er helt enig med deg, er ikke mye å se av søte 50 talls kjoler i butikkene, og hvis jeg får fatt i noen passer de ikke min figur.

    KLEM! ;)

    SvarSlet
  5. Den er virkelig blevet super flot:-) Kh Christina

    SvarSlet
  6. Ja, den er godt nok sød :)

    SvarSlet
  7. Det er da virkelig en fed kjole! Den ville med garanti også se godt ud til mig! Er det svært at sy sådan en, for en der ikke er så trænet endnu???

    SvarSlet
  8. Hvor er det en dejlig kjole. Og fed detalje at du har sat et stykke i livet, for at forlænge den :o)

    SvarSlet
  9. Den er viiiiildt flot!!!

    SvarSlet
  10. EEiii hvor er den bare flot. Og så lige et par røde sko... :)

    SvarSlet
  11. Kære alle sammen - tak for jeres kommentarer.

    Kia - iflg. Burda er mønstret "easy", men det synes jeg nu ikke helt, det var... Anyway, der er en fin beskrivelse (på dansk) og med tegninger til, så det skulle kunne lade sig gøre. I det hele taget drejer det sig bare om at kaste sig ud i det. Køb noget billigt lagenstof og sy den op i det først. Så kan du tillade dig at sy forkert. Det er også en god måde for at se, om størrelsen passer, eller om der skal laves om på mønstret. Det er det sværeste, synes jeg.

    KH
    Anna

    SvarSlet
  12. Nej nej...lav dem til mig for så skal jeg nok sælge dem i mine butikker i Aarhus ;)

    SvarSlet
  13. Utrolig flot kjole og er enig med at længden til knæerne også er hot hot herhjemme - men hvor har du fremtryllet stoffet fra?

    SvarSlet
  14. Den er så fin. Du har altså skrap til at sy. Måske man selv en dag skulle kaste sig ud i sådan et projekt. Er pjattet med mønstret.

    SvarSlet
  15. Betine: Tusind tak!

    Caterina: De ville vist blive alt for dyre, når man tænker på, hvor mange timer, de tager at sy;-)

    Millelouise: Det er købt ved den tyske stofbutik volksfaden.de

    Line: gør du bare det. Jeg skal nok guide dig, hvis der opstår problemer undervejs:-)

    KH
    Anna

    SvarSlet
  16. wow!!! vildt flot syet og model.
    Nej synes absolut ikke du er umoderne, jeg er også vild med sådan nogen, men finder dem heller aldrig.

    SvarSlet
  17. Ejjjj hvem der bare lige kunne sy sådan en fin kjole ;0).

    Jeg har givet dig en award inde på min blog, så kig forbi når du får tid og lyst :0)

    Kh Maria

    SvarSlet
  18. Kjempefin kjole! LIker bloggen din - du har mange gode ideer. Fant bloggen din da jeg leste innlegget ditt til Ulla om kvinner og barn i barnehage - vi to tenker likt om den saken :-)

    SvarSlet
  19. Marolle: Tak skal du have. Og ja, de er umulige at finde, man bliver nødt til at sy selv eller finde dem som vintage (hvilket jo også har sin charme).

    By Kaas: Tusind tak og også for awarden. Jeg føler mig meget beæret over, at du vil give mig en award. Men jeg tror, at jeg hellere vil komme med oplysninger om mig selv hen ad vejen. Jeg håber, at det er ok.

    Elisabeth: Velkommen til. Og hvor er det dejligt, at jeg ikke er den eneste i blogland, der tænker sådan. Troede egentlig, jeg var den eneste. Men tænker også, at begge synspunkter skal respekteres - både at have lyst til at gå hjemme og have lyst til at arbejde.

    KH
    Anna

    SvarSlet
  20. Hej Anna. Tak for tilbud og vejledening. :-) Ligenu har jeg kastet mig ud i en jakke, med et selvskabt mønster.... det er spænding nok til den næste uge eller to. Men det lykkes jo ikke, hvis man ikke prøver! Stoffet, som jeg har syet Esters shorts af, har jeg købt af Lise: http://lise-tj.blogspot.com/ Du kan jo prøve at høre om hun har mere. Hun plejer også at være med på en bytter. Jeg ligger nemlig ikke selv inde med så meget.
    KH Line.

    SvarSlet
  21. Hej Anne

    Jeg har inden for de sidste par måneder opdaget blog-verden.
    Det har åbnet helt nye muligheder og inspiration fra alle jer kreative mennesker.
    Og især din blog læser jeg hver uge, og jeg er faldet pladask for din sommerfuglekjole.

    Jeg har været i stofbutikker for at finde burda-mønsteret, men det er desværre udgået og bliver derfor ikke solgt mere.
    En venlig stofforhandler fortalte mig, at udgåede mønstre skal sendes tilbage til Burda, som destruere dem. Desværre.
    Er der nogle læsere, som jeg eventuelt kunne låne det af?

    Stor ros til en dig og din blog.

    Hilsen
    Belina

    PS: Jeg er stadig novice i blog-verdenen, så jeg har desværre ikke selv blog eller id. Hvordan kommer I andre i kontakt med hinanden ud over at skrive kommentarer?

    SvarSlet
  22. Sikken en skøn kjole, og lige det snit som jeg også ville elske at bruge :) Øv hvis man ikke kan få mønstret mere, måske kan man prøve her: http://risingfeenix.com/ for lignende. Vil i hvert fald selv prøve at kigge efter det, og håber det lykkes :)

    SvarSlet