onsdag den 11. maj 2011

Utroligt, hvad folk smider ud!

Mandag aften fandt min mand denne sag i storskrald:



En gammel dukkevogn i ægte retrostil
- næsten en tro kopi af de lækre barnevogne, man i dag kan købe for mange mange penge.

Ja, det er da utroligt, at folk smider sådan noget ud. Én ting er, at man ikke selv gider have den slags i sit hjem. Men hvorfor så ikke sælge den? Den kunne da nemt løbe op i en del hundrede kroner på det rigtige loppemarked! Mon det skyldes uvidenhed eller bare, at man har for mange penge?



Dukkevognen har en del år på bagen, men er i forbløffende god stand.
Det mest graverende er de rustne fælge, men mon ikke, der kan gøres noget ved det?




Pusletaske er der også med til vognen, og den fungerer skam også fint. 




Ja, selv overlæderet er intakt, og indvendigt er den ren og pæn og med den originale madras.





Jeg har i et stykke tid kigget efter en ny barnevogn til Lara, men da babylyserød er en bandlyst farve i vores hjem, har den været nærmest umulig at finde.
Og de dukkevogne, som design- og farvemæssigt har været i overensstemmelse med de stramme kriterier, har så til gengæld kostet en halv bondegård.

Så indtil videre har Lara måttet klare sig med den lille klassiske røde dukkevogn i træ - hvilket bestemt også har været et hit. Men nu er den altså ved at være for lille.  


 
Denne dukkevogn er så til gengæld noget stor til hende - men det er jo bare et spørgsmål om tid.  
Den er allerede inkorporeret i samlingen af legesager - og i går brugte hun timer ude i haven på at pakke vognen med dukker og bamser, for derefter så at lægge dem på græsset igen.




Mærket hedder "Scandia", som logoet på barnevognens front viser - og der er designet altså også gennemført. Ser det ikke bare fedt ud?

Mon der er nogle af jer derude i Blogland, som kan genkende dette mærke og denne type dukkevogn,
og som kan fortælle lidt om den?  

19 kommentarer:

  1. Jo, det er fedt -man kan føle sig så rig, når man er så heldig

    SvarSlet
  2. Så fin! Det hed min dukkevogn også i start 80'erne. Mener faktisk også min barnevogn var af det mærke. Mener det er et dansk design.

    Smil fra Mia

    SvarSlet
  3. Kan desværre ikke fortælle noget om dukke vognen, men jeg har en gamle gamle barnevogn også i det mærke.
    Gammel men så flot og noget helt for sig selv, og nænner mig ikke at skille mig af med den :)

    SvarSlet
  4. Nydelig vogn!
    Du finner en del om scandia-vogner hvis du googler. Vi har forresten en barnevogn (altså ikke til dukker) fra 1960-tallet. Den er herlig! Den kjøpte vi for 500 norske kroner:-) Den som leter finner!

    SvarSlet
  5. Sikke et fund! Hvor er det bare superheldigt :)

    Jeg håber at Lara bliver glad for den.

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  6. Hvor er den fin. Min svigerindes datter har en magen til i rød udgave. Jeg har set mange piger med Scandia dukkevogne. Scandia laver også rigtige barnevogne.
    Jeg købte retrodukkevogn til min datter på et loppemarked, pusletasken er faktisk helt magen til den på Laras (gad vide om den oprindeligt kommer fra en Scandia-vogn?) Min hedder Hebru og jeg har ikke kunnet finde noget om det mærke på nettet?
    KH Mia

    SvarSlet
  7. Nej hvor skørt at nogen kan finde på sådan noget! Men hvor dejligt for dig!
    Jeg er helt tosset med det billede hvor Lara næsten står på tæer for at nå op til vognen! Hun er sørme køn :-)

    Jeg skal også i al hemmelighed have fundet en dukkevogn til Silas når han fylder 2 år i juli. Hans far mener ikke det er for drenge, meeen jeg legede da også med biler, så selvfølgelig må drengen få en dukkevogn!

    SvarSlet
  8. Jamen sådan en havde jeg da!!!!! Jeg fik den godt nok ikke fra ny. Selvom jeg var første barnebarn, købte min morfar nu alligevel en brugt vogn til mig, af naboens datter ( jeg havde allerede ødelagt en billig plastic en, som min far havde købt i Polen.
    Jeg er født i 1966 og tror denne vogn er fra starten af 60érne, måske slut 50ére - det kan jo også godt være at morfars nabo's datter har fået den brugt. Min udgave var nærmest armygrøn og aldeles ikke den farve jeg havde ønsket mig, jeg ville hellere have den i blå. Jeg mener også at have set den i mørk blå og lys blå. Jeg har aldrig set den med pusletaske.
    Jeg var da glad ved min og kørte lidt dukker i den, men flere bamser. Men allermest kørte jeg min veninde Puk i den, hun var en lille splejs.
    Senere fik min 6 år yngre kusine den og derefter hendes lillesøster, deres kaniner endte vist med at bo i den og så stod den ude i regnen, det var dens endeligt.
    Klem Charlotte

    SvarSlet
  9. puha hvor er jeg misundelig - havde købt den hvis jeg fandt den på et marked.

    SvarSlet
  10. Nej nej nej, hvorfor smider man sådan noget ud!!??? Hvor er den bare fin og stilet! Heldige Lara, sådan en DRØMTE jeg meget om da jeg var lille... ;-)

    SvarSlet
  11. Åhr det vækker minder. Jeg legede med sådan en barnevogn hjemme hos min mormor og morfar da jeg var lille. Det havde været min mosters. Hun er idag 42, så nogle år på bagen har den da. Jeg mener det var i en mørkegrøn udgave, måske army som én skriver.
    Jeg kender desværre ikke mere til historien omkring den.

    MVH
    Mette

    SvarSlet
  12. Strikkeglæde: Ja, man bliver helt glad indeni:-)

    Mia: Det med at det er et dansk mærke er jeg også nu kommet frem til. Da jeg googlede det for lidt siden, fandt jeg ud af, at de stadig laver barnevogne (bare ikke lige så flotte).

    Mini ministeren: Ja, vores bliver også i vores varetægt!

    Joni: Jeg har nu googlet mærket, og du havde selvfølgelig ret - jeg kan se, at min er vurderet til alt mellem 400 og 800 kr og fra omkring 65-70. Der findes åbenbart en del af dem.

    Mirjam Theresa: Du kan tro, hun er glad for den:-)

    Mia: jeg tror, at pusletasken hører til barnevognen, da den er lavet i nøjagtigt samme materiale som resten - men jeg er selvfølgelig ikke helt sikker. På de billeder, jeg fandt på nettet, var der dog også nogle med en sådan pusletaske. Lara har allerede fyldt den med ting og sager (som ellers ikke normalt er at finde i en pusletaske).

    Edith: Tak for de søde ord om Lara (ja, hun er skøn!) og jeg støtter dig fuldt ud i din beslutning om, at Silas også skal have en dukkevogn. Dukkeleg udvikler hans empatiske sans - så det kan både piger og drenge få meget glæde ud af.

    Charlotte: Tusind tak for en dejlig fortælling om dine barndomsminder - jeg kan levende forestille mig dig som lille pige køre rundt med en lille Puk i den;-)

    Natanja: jeg havde også købt den - derfor er det da underligt, at folk smider sådan noget ud!

    Kia: Ja, lige mine ord - det er da tosset at smide guld på gaden!

    Mette: Jeg har endnu ikke set den i army - men det kunne da være sjovt at se den i andre farver! Jeg må google lidt mere.

    SvarSlet
  13. Hei Anna

    Takk for hyggelig kommentar og for en flott dukkevogn du har fått tak i. Den skulle jeg gjerne hatt fingrene itil vår lille Ella. Søt pige du har. Hun er sikkert glad for dukkevognen.
    Om du ønsker å kjøpe en elefantvest, skal du gå inn i vår nettbutikk www.barnigjen.no (Presis nu er den under oppgradering, men webmaster sier at den er oppe og stå imorgen eller fredag)
    Det koster deg kun kr. 30,- at få den til Danmark. Det er best at betale med Visa, bankoverføring er dyrt med gebyrer. Vi søker forhandler i Danmark om du skulle kjende noen der er interessert. Du kan gå inn i nettbutikken nå for at se, men du kan ikke kjøpe noe før den er oppe igjen.
    Ha en god kveld!

    SvarSlet
  14. Så herlig dukkevogn! Bra noen ser nytten i hva andre kaster, sier jeg. =)
    Ha en god natt, klem Misemor

    SvarSlet
  15. mums en lækker barnevogn med tilhørende lækker dukkemor. tillykke med fundet, det er jo ren luksus:)
    håber du har det godt,
    kh kirsten

    SvarSlet
  16. hvor heldigt! den er helt vildt smuk - tillykke med den :

    x margit

    creative tail

    SvarSlet
  17. Sikke et fantastisk fund. Sådan en vogn giver virkelig mange timers hyggelig leg :-)
    Tidligere var der vist en del barnevognsfirmaer som også producerede dukkevogne - nu er det vel kun Brio?
    Da vi fandt min gamle dukkevogn frem fra gemmerne, viste det sig at det var en Emmaljunga ganske som vores egen bare i retroudgave.

    SvarSlet
  18. Scandia har på et tidspunkt været en del af Odder, men er det så vidt jeg ved ikke mere. Jeg har hørt rygter om at det nu er et polsk firma.

    Men måske det var et underfirma til Odder dengang de lavede de smukke dukkevogne. Og hvilken pige vil ikke gerne have en "rigtig" barnevogn som dukkevogn? Lara er en meget heldig pige!

    http://missionidealvaegt.blogspot.dk/

    SvarSlet
  19. Jeg er fra 64 og fik som 4årig sådan en vogn HELT magen til, er sgu LIDT misundelig.....

    SvarSlet