søndag den 10. juli 2011

Min meadowsweet sommer-50'er-kjole

I går aftes blev denne sag færdig, og jeg har glædet mig hele dagen til at vise jer den:


Det er endnu en 50'er kjole til min samling. Men denne gang er den syet efter et nyt mønster, nemlig mit nyindkøbte vintagemønster, som er et amerikansk mønster fra 50'erne:


Der skulle en del mønsterændringer til, førend kjolen sad, som den skulle. Mønstret er lille i størrelsen, og jeg måtte lægge omkring 15 cm til på både bryst, talje og hofte. Det var bestemt en udfordring!

Det har været en lang proces: Efter at have udregnet nye mønsterdele, syede jeg modellen op i lagenstof (som jeg altid gør med nye mønstre) og tilpassede den yderligere. Først derefter kunne jeg begynde at sy. Undervejs drillede det selvfølgelig. Pipingbåndet måtte jeg lave selv, hvilket tog ekstra tid. Resultatet efter mange timers syning er dette:








Stoffet er nyt stof, men købt for nogle år siden. (Det har ligget og ventet på det helt rigtige mønster.) Jeg er helt vild med det retroagtige tryk og de orange, gule og hvide blomster på den chokoladebrune bund. Stoffets navn er "Meadowsweet", som betyder "engsød". Og det er da vist lige, hvad dette stof er? 
  
Jeg er også vild med detaljen med "klapperne" på nederdelen. Mønstret er i det hele taget lige mig; kraven og vidden i nederdelen er helt fantastisk.
Det var meningen, at jeg skulle have haft ærmer på, men efter at have syet flere i den forkerte størrelse (alle for stramme), droppede jeg det. Men den næste skal helt sikkert have ærmer! 

Jeg må indrømme, at jeg har snydt lidt på billederne - kjolen er nålet ind i hver side for at kunne passe Miss Slim (ginen, som vist er en str 36).
Men til gengæld er jeg modig denne gang - I får lov til at se mig i kjolen!

I eftermiddags besøgte nemlig vi mine forældre, som bor i dejlige landlige omgivelser. Og her stillede jeg op til fotoshoot på deres mark sammen med to dejlige heste. 
Det kom der disse billeder ud af:







Nu drager jeg og min familie på en uges ferie i sommerhus, så hele næste uge vil I ikke høre fra mig.
Uha - en hel uge uden blogland og symaskine - jeg er sikker på, jeg får abstinenser:-)
Men måske er det sundt nok at prøve? 

51 kommentarer:

  1. Hvor er den skøn, flot arbejde.

    SvarSlet
  2. simpelthen så smuk Anna- både kjolen og modellen (altså dig, ikke ginen)
    ønsker dig en sk'n skøn ferie i sommerhuset,
    kh kirsten

    SvarSlet
  3. Du ser fantastisk ud!!! Skide flot håndarbejde. Go´ ferie :)

    SvarSlet
  4. Den er helt igennem fantastisk! Flot arbejde!

    SvarSlet
  5. Den passer dig jo perfekt. Super fed. Go ferie:-)

    SvarSlet
  6. Nøj hold op hvor ser du godt ud i den kjole :-)
    Kh.Viola

    SvarSlet
  7. hvor er den skuk, ej hvor er jeg misundelig. Jeg ville ønske jeg havde det mønster. Kan godt forstå du slet ikke kunne vente med at vise den frem WOW

    SvarSlet
  8. Flott arbeid. Kjempe bra. Det må være artig å få og ikkje minst lage ein slik flott kjole.

    SvarSlet
  9. Wov! Det har da helt klart været sliddet værd!
    God sommer!

    SvarSlet
  10. Jeg er sgu forelsket i dig. Sådan er det bare! Mega lækker kjole! IGEN!!!

    SvarSlet
  11. Wow - hvor er det en flot kjole og hvor er du flot i den :D Skønne billeder du også har fået taget.

    Jeg er også vild med stoffet - farverne og mønstret. Og 50'er-snittet er helt perfekt med den fine talje.

    Ønsker dig en skøn ferie!

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  12. Kjolen var helt perfekt og du kledde den supert

    SvarSlet
  13. WOOOOW!!!! Hvor er den FED!!!! Du ser super godt ud i den! FLOT FLOT FLOT!!!!

    SvarSlet
  14. Den er SÅÅÅÅÅ flot den kjole. Hvor er det noget fedt stof. Og så kælder den dig enormt godt:-) God ferie!

    SvarSlet
  15. Wow hvor er den flot! Og den passer jo helt perfekt til dig i farverne og udtrykket! Smukt!
    Rigtig god ferie til dig og din familie.

    SvarSlet
  16. Oh, my God - I think I'm in love...
    Den er SÅ flot!

    SvarSlet
  17. Den er jo intet mindre end helt FANTASTISK......!

    SvarSlet
  18. Endnu en smuk og gennemført kjole fra din hånd!

    SvarSlet
  19. Arrrhmen, det er jo helt vild så smuk den er, og hvor godt den klæder dig!! Fornemt stykke arbejde!

    Ha' en rigtig dejlig dag :)

    SvarSlet
  20. Wow, hvor er den flor. Og den klæder dig super godt.

    Kh Helle

    SvarSlet
  21. Du er så flink! Kjempefin kjole!

    SvarSlet
  22. godt nok fin og sikke et arbejde, du har lagt bag dig. :-)

    SvarSlet
  23. Hej Anna
    Hvor er den blevet super fin. Kan godt forstå du er vild med stoffet - bliver helt misundfelig! Og hvor modellen bare glæder dig - og super fine farver til dit hår. Rigtig god ferie.
    Kh
    Anita

    SvarSlet
  24. Hvor ser du skøn ud!
    Knus Sandra

    SvarSlet
  25. Hvor er du smuk! Den kjole klær dig helt vildt, både mønster og snit! Det er så fine detaler og syet så flot :) rigtig god ferie!
    KH Mette

    SvarSlet
  26. For en nydelig kjole! Fargene passet også veldig godt til deg :-)

    SvarSlet
  27. SUUUUK!!! Den er jo fuldstændig fantastisk. Rigtig god ferie til jer:)

    SvarSlet
  28. Wow wow wow, Anna for dælen - det er jo et kunstværk, det her!! Jeg er blæst bagover af imponade.

    Helt forrygende - og så smuk ser du ud.

    (PS. - nu skal jeg snart igang med en guldfiskekjole.)

    Kram,
    Trine

    SvarSlet
  29. Jamen jeg er da fuldstændig solgt. Sikke et smukt stykke stof og hvilken fantastisk kjole. Ja og sikke et arbejde med nye udregninger for at tilpasse kjolen men det ser bestemt ud til at være alt arbejdet værd.
    Rigtig god ferie og pause fra bloggen. Ja du får abstinenser er jeg sikker på. Jeg er lige kommet hjem efter 18 dage i Italien og jeg har virkelig savnet at blogge og ikke mindst min symaskine.

    Kh Mette

    SvarSlet
  30. WOW hvor er den bare flot!!!!! rigtigt flot lavet, rigtig smukke detaljer..!! og HOLD NU KÆFT hvor er du irriterende :p sidder jo her og bliver helt misundelig!!

    SvarSlet
  31. Den er bare helt fantastisk fin! Så utrolig flink du er! Kjoleperfeksjon :)

    SvarSlet
  32. Jamen den er pragtfuld jo!!! Hav en smuk ferie :o) :o)

    SvarSlet
  33. Hold nu op, hvor er den smuk! God ferie. :-)

    SvarSlet
  34. Det er godt nok en dejlig kjole. Er vild med dens snit. Den sidder virkelig fint på mig.

    Jeg faldt over din blog, da jeg googlede Hama ugle. Dem tror jeg altså lige, at jeg må lave nogle af.

    Jeg bliver fast læser med det samme.

    SvarSlet
  35. Sikken fantastisk kjole! Jeg er vildt imponeret! Og den passer bare perfekt til dig...
    Rigtig go' ferie!

    SvarSlet
  36. De er altså ret fede de gamle mønstre du har fået. Og hvor er kjolen flot syet.

    Tror altså det er de færreste der kan mønstre sådan en hvepsetalje? Men på det tidspunkt brugte de vil også korset?

    SvarSlet
  37. Hvor er den skøn og det er du også..:-)

    SvarSlet
  38. Kære alle sammen

    Tusind tak for alle jeres kommentarer - hvor er det bare dejligt at komme hjem til:-)

    KH
    Anna

    SvarSlet
  39. Jeg ved ikke hvad der er smukkest - kjolen eller DIG? Måske er det uafgjort!! Ihhhh, hvornår var det du skulle lære mig at sy... Hahaha (godt man har en svigermor der kan sy)d

    SvarSlet
  40. Sikke et arbejde du har haft gang i! Og sikke et flot resultat :D Den klær dig virkelig virkelig godt! ;o)

    SvarSlet
  41. Hei så fin en kjole! den likte jeg:) hvor har du fått tak i mønsteret?

    SvarSlet
  42. Lekker kjole, nydelig tøy og flott modell!

    SvarSlet
  43. Hvor er den flot, kjolen. Super lækker!
    Jeg ELSKER 50er snit. Der var sgu noget ved at være kvinde den gang ;-)

    SvarSlet
  44. Wow, for en flott kjole! Jeg har lett etter et slik mønster selv. Hvor kan jeg få tak i det?

    - Inger Lise

    SvarSlet
  45. Wow, for en flott kjole! Jeg har lett etter et slik mønster selv. Hvor kan jeg få tak i det?

    - Inger Lise

    SvarSlet
  46. Wow og hvor er denne også helt fantastisk smuk... Det er de rene modelbilleder med hypper sol og alting

    SvarSlet