søndag den 17. juli 2011

Så er det tid til valnøddesnaps ...

... hvis man altså er til den slags.

Jeg drikker det ikke selv, men det gør det meste af familien. Min mand laver hver sommer sin egen valnøddesnaps, som gives til venner og familie, og dette år ser den sådan ud:



Efter et par dage i vodkaen får blandingen en utrolig smuk grøn farve, som langsom bliver mørkere og mørkere.

Valnødderne plukker vi hjemme hos mine forældre i dette smukke træ:



Det er hverken svært eller dyrt at lave valnøddesnaps, men det er en langsommelig proces.
Opskriften får I her:

Valnødderne plukkes i juni eller juli måned, imens de stadig er grønne (og til at skære over).
De skæres i kvarte og fyldes i et stort henkogningsglas, syltetøjsglas eller lignende. Valnødderne skal fylde ca. halvdelen af glasset.
Derefter hældes smagsløs vodka eller snaps over, så glasset bliver fyldt. Glasset lukkes med et stykke stof eller en serviet - det er vigtigt, at det er muligt for valnødderne "at trække vejret". Glasset skal helst stå mørkt.

Det er vigtigt, at man vælger smagsløs vodka eller snaps. Vi kom et år til at bruge snaps med kommensmag, og det var bestemt ingen succes. Det behøver ikke være dyr vodka eller snaps - bare den er smagsløs.

Og så venter man til jul. Farven på snapsen bliver efterhånden helt mørkebrun. Ved juletid sier man valnødderne fra - disse smides ud. Snapsen hældes på en flaske - og nu skal der låg på.

Og så venter man igen ca. 6 måneder. Omkring sommertid er snapsen klar til at blive fortyndet med en ny omgang smagsløs snaps eller vodka. Vi fortynder den 1 til 4 (dvs en deciliter koncentrat til 4 deciliter vodka/snaps). Denne blanding hældes på flasker og skal så helst stå et par måneder mere - omkring juletid plejer snapsen at være god.

Vi har koncentrat fra de seneste 4 år, og resultatet fra en tidligere årgang ser sådan ud:
     

Selvom det er en langsommelig proces, er det en nem og billig gaveidé - og kan vel glæde alle, der har passeret 50 år;-) Vi bruger dem især som værtindegaver og som julegaver til familiens ældste medlemmer. 

6 kommentarer:

  1. Super gave idé, vigtig at starte med julegaver tidlig :) Sjovt med valnøddesnaps, første gang jeg har hørt om det. Selv skal jeg gang i julesnaps men det har kun brug for 40 dage, så god tid endnu.

    SvarSlet
  2. Hei!

    Tusen takk for link - ser du har mange fine 50 - tallskjoler!

    Vognteppet under her var helt nydelig! Herlige farkekombinasjoner!

    Klem

    SvarSlet
  3. Heidi - læg endelig din opskrift ud også, når tiden nærmer sig - den må vi afprøve (vi har nogle forældre, som er ret vilde med snaps)

    Barbro - det var så lidt!

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  4. Wow det er da den flotteste snaps jeg har set. Jeg bryder mig ikke rigtig om det, men får da alligevel helt lyst til at lave det bare for udseendets skyld! Og ja så kan man jo give det til familiens 50+'ere ;-)

    SvarSlet
  5. Vi har også sådan et valnøddetræ i haven og min kæreste laver også snaps hvert år (selvom vi kun har boet her i 2 år ;-)
    Og selvom jeg ikke er så vild med snaps, så synes jeg egentlig at denne smager ret ok :-)
    Og ja, det er virkelig en god gaveide! Vi har scoret mange pluspoint hos alle vores mande-venner :-)

    SvarSlet
  6. Hej

    Jeg er ikke helt enig i at det kun kan gives til familiens 50+ ere. Kryddersnapse bliver mere og mere eftertragtet også blandt yngre medlemmer af familien. Jeg er selv 34 og har en stor passion for at lave både valnødde og andre kryddersnapse.

    SvarSlet