mandag den 15. august 2011

Sommerens maleprojekter #2

Denne sommers maleprojekt nr. 2 er endnu en tapetseret Ikea-skammel - i samme fine gule farve som den forrige. Skamlen her er til os selv - til badeværelset, så Lara selv kan kravle op og ned af puslebordet.




Tapetet var en rest, jeg fandt hos Retrovilla i København - jeg er vild med farverne og med blomstermønstret og ville have købt flere ruller, hvis det havde været muligt.





På mail har jeg fået henvendelser om, hvordan jeg tapetserer møbler - så her kommer en diy:

  1. Slib og vask møblet med grundrens. Males med grunder (dette er især vigtigt, hvis du skal male med farverne rød, gul og orange) og derefter i den ønskede farve.
  2. Mål og skær tapetstykkerne til med en skarp hobbykniv.
  3. Lim tapetet på møblet. Jeg bruger decoupage lim fra Panduro Hobby, men trælim og lignende flydende lim vil sikkert også kunne bruges. Sørg for, at hele tapetstykkets bagside er dækket med maling, og at der ikke opstår luftbobler, når det er sat på. Tør ovenskydende lim af med en hård opvredet klud. Lad det tørre i et døgns tid.
  4. Lakér hele møblet eller bare de tapetserede flader med lak. Jeg bruger vandbaseret gulvlak. Det er nemt at påføre, tørrer hurtigt og er super slidstærkt. Giv fladerne med tapet 3-5 omgange - lad tørre grundigt imellem.

12 kommentarer:

  1. Hvor fint!! Lækker, lækker gul farve, har lige købt spraymaling i en nuance der ligner og kan heller ikke vente med at bruge den :)

    Kh Anne

    SvarSlet
  2. Helt klart blomster og farger etter mitt hjerte nå :-) Superfin krakk !

    SvarSlet
  3. Hvor er den smuk Anna! Vi har en skammel stående, som godt kunne bruge sådan en tur.

    Kh. Mette

    SvarSlet
  4. Åh, det tapet er nemlig bare det smukkeste ever!
    Jeg har selv en lille bid, som skal bruges med omhu. Måske til den stadig umalede Ikea skammel som står på Alfred's værelse.
    Tænker at en sprød grøn eller måske lys turkisblå også kunne være flot til.
    Alfred's tremmeseng er nemlig helt præcis den lækre gule farve, så en anden farve kunne være så fin dertil.
    Kh Ulla.

    SvarSlet
  5. Hvor er den bare flot... siger jeg, der faktisk ikke er særlig god til gul ;-)
    Tak for DIY´en. Ville ha sendt en mail og spurgt om fremgangsmåden men du var for hurtig :-)

    SvarSlet
  6. Lækker lækker skammel og fedt med en DIY, den vil jeg bruge til mine sættekasser og andre småting :)

    SvarSlet
  7. Gult er såååå kult!:)
    Jeg ahr mange innslag av det hjemme for tiden, skikkelig frisk farge.

    Den krakken er så lekker altså. Min er hvit, vurderer sterkt å gjøre noe med den snart :)
    Takk for herlig inspirasjon!

    KLEM

    SvarSlet
  8. Hvor er den flot Anna! :) Det eneste jeg får malet for tiden er kedelige reoler til stuen (der går det alligevel ikke med skrappe farver og tapet) ;)
    Jeg håber, at vi snart kan finde tid til vores the-date :)
    Kh Line

    SvarSlet
  9. Så skønt med en DIY, tak, Anna!

    SvarSlet
  10. Fantastiske skamler du laver, den gule farve er så skøn, elsker bare gult!

    SvarSlet
  11. The constructed in USB offers a excellent connectivity with the laptop or
    computer. The value of the solution is also reasonable.


    Feel free to surf to my page ... obdii scan tool

    SvarSlet