mandag den 5. september 2011

Baby-badesvøb med applikation - DIY

Jeg er blevet ret optaget af at lave diy's - synes det er sjovt at "tegne og fortælle" i fotografier (måske det kommer sig af, at jeg er lærer?) Derfor kommer der endnu en diy. Denne gang på dette badesvøb med hætte til babyer og småbørn, som nedenstående billeder viser (jeg havde ikke en rigtig baby at komme i badesvøbet, så Laras dukke måtte stå model - men det virker da, ikke?):






Håndklædefrottéen i den lækre lilla farve er fundet hos stofkiosken.dk. Jeg har længe ledt efter frotté i ordentlig kvalitet og farver, men en google-søgning bragte mig hen til Stofkioskens flotte udvalg - du kan se alle farverne her. Stofkiosken.dk har også mange andre fine basisstoffer til overkommelige priser.  

Det er nem, hurtigt og billigt at sy badesvøb selv - og det er en super god barsels- eller barnedåbsgave. Hvis du laver badesvøbet med applikation, bliver det endnu mere personligt og unikt.
Dette badesvøb har fine svampeapplikationer i retrostof:







Derudover er det overlocket med en kontrasttråd. Hvis du ikke er den lykkelige ejer af en overlocker, skal du ikke gå uden om projektet af den grund - til sidst i diy'en kommer alternativer til overlockskanten.


Til et badesvøb med applikation skal du bruge:

1 meter håndklædefrotte (i en bredde på 150 cm)
 Sytråd, evt. i kontrastfarve
Stofrester eller små stofstykker til applikationen
Hifix (som er en slags dobbeltklæbende vliseline,
som bruges til applikationer - kan bla. fås hos Stof og Stil)
Evt. kantbånd til kanten - brug den bredeste (1,8 cm eller bredere)


Sådan gør du:

1. Klip to kvadrater af håndklædefrottén: En stor på 90 x 90 cm og en lille på 34 x 34 cm.

2. Læg det lille stykke dobbelt, så det danner en trekant. Den skal bruges til hætten.

3. Brug hifix til din applikation - det gør det hele meget nemmere, da applikationen bliver limet fast, inden der sys. Så bliver stykkerne der, hvor du vil have dem. Klip hifixen ud, så den passer med de stofstykker, du vil bruge til applikationen. Vent med at klippe stoffet ud i dit mønster - det er nemmere at klippe præcist, når der er hifix på bagsiden.

4. Læg bagepapir eller mønsterpapir på strygebrættet, så du beskytter det mod limen. Læg dine stofstykker med bagsiden opad og hifixen nedad. Læg et stykke bagepapir over dette, inden du stryger - det er rigtig træls at få lim på sit strygejern, så pas på! Stryg ved høj varme - du behøver ikke stryge længe.

5. Lad stofstykkerne afkøle, inden du fjerner hifixens papir. Nu sidder limen fast på bagsiden af dit stof - sådan ser det ud. Klip nu din applikation ud.

6. Læg din applikation på frotté-trekanten. Læg bagepapir over, og stryg ved høj varme. Nu er applikationen limet fast til frottéen.

7. Sy en stikning hele vejen rundt i kanten af din applikation. Sy igennem begge lag. Du kan også zigzakke med tætte sting. Det giver en mere holdbar finish (idet du lukker stoffets kant), men kræver en del øvelse at få pænt.

8. Nål trekanten fast i et hjørne af det store stykke frotté, og sy en stikning et par milimeter inde, så trekanten sidder fast.

9. Klip et hjørne rundt.

10. Brug dette hjørne som skabelon til de 3 andre hjørner - så bliver de ens.

11. Overlock til sidst kanten med en kontrastfarve. Alternativt kan du zigzagge eller bruge kantbånd. Hvis du bruger kantbånd, skal du huske på, at du skal igennem tre lag frotté ved hætten - brug derfor det bredeste kantbånd, du kan finde.

Og så er badesvøbet færdigt. Jeg brugte 1½ time på dette projekt, så tidskrævende er det ikke. Dette bliver en barselsgave til en lille pige - hvis det da ikke kommer til salg på bloggen inden da!

Jeg håber, du kan bruge diyen.
Hvis du kaster dig ud i projektet, vil jeg i hvert fald ønske dig rigtig god fornøjelse:-)

15 kommentarer:

  1. Tak for en super DIY - den vil jeg helt sikkert tage til mig og afprøve snarest muligt :)


    KH Vibeke

    SvarSlet
  2. Ej Anna! Du er min redning-mangler et babysvøb til Oskar når vi skal til svømning + jeg har spekuleret over, hvad jeg skal sy den 8.oktober til KreaDag. This is it!

    SvarSlet
  3. Ihh så fint! Super DIY - absolut brugbar :-)

    SvarSlet
  4. Hvor det fint!! God DIY...og tak fror linket til frotté - det er ikke let at finde

    SvarSlet
  5. Sikke en fin DIY Anna! Og super flot svøb du har lavet.

    Tak fordi du deler! :-)

    KH Tine

    SvarSlet
  6. Super diy :o) Den er perfekt når man har en lille nevø der melder sin ankomst i januar :o)

    SvarSlet
  7. Tusen tusen takk for super DIY:-) denne vil jeg prøve, må bare se om jeg kan få fatt i frotè (ellers må jeg bare kjøpe en stor handduk)
    Vet du noe om stoffkiosken sender til Norge?
    Og så vil jeg bare si at jeg elsker bloggen din! Den gjør meg så glad! Og jeg kan sitte leeeenge å se på stoffsamlingen, perlesamlingen og alle de fine DiY du har! Og alt annet også som du har på bloggen din! Ønsker deg en strålende dag:-)
    Klem fra Kristine i Norge

    SvarSlet
  8. Hejsa, beklager at jeg henvender mig her, men du har ikke svaret på min mail. Jeg vil blot høre om du har modtaget de 240,- som jeg har overført til din konto, for de gule velourbukser med dådyr!?!
    Mvh. Anja

    SvarSlet
  9. Hejsa, beklager at jeg henvender mig her, men du har ikke svaret på min mail. Jeg vil blot høre om du har modtaget de 240,- som jeg har overført til din konto, for de gule velourbukser med dådyr!?!
    Mvh. Anja

    SvarSlet
  10. Tak for alle jeres dejlige kommentarer - skønt, I kan bruge min diy:-)

    Kristine: Stofkiosken sender til hele verden, så Norge skulle ikke være et problem!

    Anja: Bare rolig - din pakke er på vej, er sendt i dag. Jeg har ikke haft tid til at svare på din mail, som jeg modtog i går - men har svaret nu. Håber du bliver glad for bukserne.

    KH
    Anna

    SvarSlet
  11. Nej, hvor er den altså bare super-flot - der fik du lige sat et ekstra emne på min to-do for efteråret :o) Har selv en masse fine gamle 70'er håndklæder liggende, som sikkert ku være flotte til formålet. Tak for fin inspiration!

    SvarSlet
  12. Hej Anna. Super Diy. Jeg har god erfaring med at tegne applikationen på hifixen, klippe den ud og derpå stryge den fast på stoffet. Så slipper man for klistercirkusset:)

    SvarSlet