fredag den 30. september 2011

Juniorsengesæt med pipingbånd og knaplukning - DIY

Nogle retrostoffer er så smukke og velholdte, at de fortjener at forblive i et stykke fremfor at blive klippet til patchwork. Sådan var det for dette stof, som er noget af mit absolut yndlings-retrostof. Jeg er så heldig at eje to par voksensengesæt i stoffet, dog mere slidt end denne udgave. Og hvorfor så ikke give Lara et sæt også?

Som bagsidestof valgte jeg en lækker orange bomuld med hvide polka prikker. Og pipingbånd skulle der selvfølgelig også på - det giver en super flot finish, synes jeg. 

Resultatet blev således:




Det er ikke svært at sy sengesæt. Denne gang vil jeg gerne vise, hvordan du kan sy juniorsengetøj med pipingbånd og knaplukning. Knaplukningen er i både hovedpudebetræk og dynebetræk, og det er i stedet den usynlige lynlås - så hvis du synes, den er besværlig at sætte i, så brug knaplukningen, som jeg viser her, i stedet.

Til et juniorsengesæt skal du bruge:
3,50 m stof
7 m pipingbånd eller 5 m kantbånd og 7 m rund polyestersnor (tynd anoraksnor)
6 knapper
Tråd i samme farve som pipingbåndet


Sådan gør du:

1. Klip stoffet til hovedpudebetrækket efter målene på tegningen. Zigzag alle kanter, hvis du ikke har en overlocker.

2. Klip stoffet til dynebetrækket efter målene på tegningen. Zigzag alle kanter, hvis du ikke har en overlocker.

3. Lav pipingbånd (hvis du da ikke har købt det færdiglavet). Er du i tvivl om, hvordan du laver pipingbånd, så klik HER.
4. Først laves pudebterækket. Nål pipingbåndet fast hele vejen rundt 1½ cm inde.

5. Enderne lægges hen over hinanden.

6. Og ved hjørnerne klippes i pipingbåndet, så det kan gi' sig.

7. Sy nu pipingbåndet fast hele vejen rundt. Sy mellem stikningen og snoren.

8. Overlock en kant på begge stykker bagside-stof. De kanter, som skal overlockes, er den kant, som skal danne åbningen i puden.

9. Stryg kanten på begge stykker stof ind mod vrangsiden med 1½ cm sømrum.

10. Sy kanten på retsiden med 1½ cm sømrum. 

11. På det største stykke bagside-stof: Mål ud til to knaphuller og sy dem på symaskinen.

12. Læg det største bagsidestof på forsidestoffet ret mod ret og med knaphulskanten nedad.

13. Læg det mindste stykke bagsidestof ovenpå - med kanten opad.

14. Nål stykkerne sammen og sy dem sammen ved at sy i samme stikning som pipingbåndets. På den måde bliver pipingbåndet helt perfekt.

15. Overlock alle fire kanter.

16. Og så ser den sådan ud på med vrangen ud.

17. Vend betrækket, så retsiden er udad. Sy en stikning hele vejen rundt. Den sys et par milimeter inde. Stikningen holder fast på pipingbåndet og pynter.

18. Spræt knaphullerne op og sy knapper i.
19. Og sådan ser det færdige pudebetræk så ud på bagsiden.

På samme måde som hovedpudebetrækket laves dynebetrækket. I stedet for to kanphuller laves dog fire knaphuller.  


Og sådan ser det så ud i Laras seng:


Hun blev heldigvis rigtig glad for det. Det er vel heller ikke værst at sove i et hav af blomster, tænker jeg. Jeg håber, du kan bruge min diy, hvis du selv får lyst til at give dig i kast med sengetøj.


30 kommentarer:

  1. Nøj, hvor fint. Jeg ville ihvertfald elske at sove i den seng :-)

    SvarSlet
  2. Hold fest, hvor er det fint! Og tak for rigtig god og grundig DIY :)

    SvarSlet
  3. Så nem og lige til DIY, som altid, når de kommer fra dig :) En overlocker sætter godt nok lige prikken over i'et på indersiden af sådan et betræk. Overlapper bagside stykkerne hinanden så meget at man kan undlade knaphullerne eller skal stykkerne forlænges? :)

    SvarSlet
  4. Det ser bare rigtig godt ud!!! Det gad jeg godt at sove i :-) KH Viola

    SvarSlet
  5. Tak for jeres kommentarer.

    Line: Stykkerne skal forlænges, hvis knapperne skal udelades. Især på dynebetrækket.

    KH
    Anna

    SvarSlet
  6. Sikke en god DIY! Skal snart have gang i den store pudeproduktion, og der tror jeg at jeg skal prøve pipingbånd af :D

    SvarSlet
  7. Oi, for et lekkert stoff! Det så riktig så deilig ut å sove i det fargehavet. Det må jo bare bli glade drømmer ut av slikt:-) Flott DIY forresten.

    God helg til deg!

    SvarSlet
  8. Skønt sengetøj, det må man da drømme dejligt i :0)

    SvarSlet
  9. Fedt med endnu et god DIY. Må helt klart prøve det!

    Og så er sengetøjet blevet rigtig fint. Er enig med dig i at piping bare giver et ekstra lækkert og professionelt look. :)

    SvarSlet
  10. Du er så utrolig flink - nydelig sengesett!
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlet
  11. Hej igen. Vil bare lige høre om det er okay jeg linker til dine DIY-indlæg på min DIY side på min blog? :o) Så endnu flere kan få glæde af dine tips! ;o)

    SvarSlet
  12. Kære Julie

    Det er selvfølgelig helt ok:-)
    Glæder mig til at se dig lørdag.

    KH
    Anna

    SvarSlet
  13. Hej :)

    Kan jo kun elske det betræk! Lige mine farver, har jeg fundet ud af. Det er et rigtig flot lækkert betræk!

    Kh Rikke

    SvarSlet
  14. øøøøj hvor ser det bare lækkert ud!!

    SvarSlet
  15. Må jeg ikke foreslå, at du "piller" tittebåndet op i den ene af enderne. Altså, der hvor du starter/slutter tittebåndet blotlægger du snoren og klipper lidt af den fra i den ene ende - det resterende stof (der før var rundt om snoren) kan så foldes over og lave en pæn og jævn finnish omkring tittebåndet - ligesom når du syer med kantbånd. Giver det mening?

    SvarSlet
  16. Virkelig god DIY - må altså prøve det der pipping...

    SvarSlet
  17. Helt fantastisk! Du er så flink altså! Og du - sjekk ut her:

    http://handmadevibeke.blogspot.com/2011/10/randomorg-har-talt.html

    Du vant!

    Blir rent nervøs av at jeg skal sende avgårde et vognteppe til deg som er så utrolig dyktig til å sy! Men håper du får glede av det :)

    Ha en super søndag videre!

    SvarSlet
  18. Sikke noget fint betræk! Jeg kan godt forstå, at din datter blev glad for det. :)

    SvarSlet
  19. Flott dynetrekk og takk for at du deler med oss hvordan du gjør det.
    Tusen takk for en flott og inspirerende blogg !

    Linetoppen

    SvarSlet
  20. Tusind tak for alle jeres kommentarer:-)

    Astrid: Nej, det giver ikke mening;-) Men det er også fordi, jeg er meget visuel - jeg skal se det, jeg kan ikke læse mig til det. Og jeg er sikker på, at der er mere prof måder at lave det på, end den måde jeg gør det på:-) Men jeg synes nu også, den måde, jeg gør det på,bliver meget hæderlig - og er samme måde, som Ferm Living laver det på. Måske du kunne lave en diy med billeder og forklare det på den måde?

    Vibeke: Ej, hvor fedt! Jeg skriver straks til dig!!(OG nej, du skal ikke være nervøs!)

    Linetoppen: Tusind tak for de søde ord. De varmer og giver mig mod på at fortsætte bloggeriet:-)

    KH
    Anna

    SvarSlet
  21. @Anna: Opfordring noteret. Jeg skal bare lige have fremskaffet noget tittebånd - det er ikke det, jeg har mest af. Og ellers kan jeg jo også bare vise, hvad jeg mener IRL når vi ses!

    SvarSlet
  22. Vil bare lige sige at jeg er gået igang med at sy baby sengetøj og bruger din diy. Så tusind tak fordi du atter engang deler med os andre.

    SvarSlet
  23. Fantastisk projekt og DIY tak :-)

    SvarSlet
  24. Tak for opskriften, meget nem at følge. Jeg er netop blevet færdig med to sæt, et til min datter og et til min søn.

    SvarSlet
  25. Hej Anna
    Hold nu op en fantastisk DIY! Din blog måtte jeg bare linke til, fra min egen. Kig forbi, hvis du har lyst :o)

    blobses.blogspot.com

    SvarSlet
  26. Hej!
    Det er jo en helt fantastisk blog du har. Og er vild med din diy på dette sengetøj, og kunne godt tænke mig at lave det til en babydyne, men her er dynens bagside mål ikke helt logiske for mig, da en babydyne jo kun er 100 cm lang. Hvor ville du foreslå at dele bagsiden af babybetrækket op henne?
    Håber på et godt råd:-)

    SvarSlet
  27. Det er en fantastisk forklaring på hvorn man gør på en nem måde :) og hold nu kæft hvor er det et fedt stykke sengetøj :)

    SvarSlet
  28. Jeg har netop gjort nytte af din fine diy. Den er lige til, at gå til. Tak :)

    SvarSlet
  29. Sikke en fin DIY og jeg er netop gået i gang med et sæt selv. Jeg må dog spørge, måske er det mig der misforstår noget, men hvorfor skal der bruges 7 m. pipingbånd og kun 5 m. kantbånd...? Er det en fejl eller er der noget jeg ikke kan gennemskue?

    SvarSlet
  30. Hvor er det flot lavet. Det må prøves, selvom jeg ikke er vant til at sy. :):)

    SvarSlet