mandag den 2. januar 2012

Januar = slankemåned?

Januar er slanke-måned - er det ikke sådan, det er? Ja, jeg ville i hvert fald ikke tage skade af at tabe mig et par kilo eller fem. Men det er ikke ophobning af fedt-depoter, men derimod stof-depoter, som jeg har i tankerne. 

Jeg har nemlig igen måttet rydde voldsomt op på Laras værelse, som desværre også fungerer som mit depot for stof, sygrej, perler, maling, papir, julepynt og hvad jeg ellers har af kreative sysler. Gennem månederne er især stofbunkerne hobet sig op - samtidig med, at pengene på mystisk vis er forsvundet fra min konto. Da jeg manglede hyldeplads, måtte stofbunkerne rykke ned på gulvet, og sådan har det længe set ud. Lara har nærmest måtte kravle over stof for at komme i seng.

Den 27. december blev jeg grebet af et eller andet hysterisk form for zen eller simple living-anfald - og ryddes op skulle der. Juletræet måtte lade livet (!!!!! Det er aldrig sket før første uge i januar), så jeg kunne få styr på alt julepynten og pakket det væk. Det har heldigvis ikke formået at formere sig særligt meget dette år.

Men stofbunkerne derimod - de har avlet som rotter! Og dem er det altså nærmest umuligt at finde plads til.

Jeg brokkede mig til Jonas og forlangte et nyt hus. Han svarede igen, at så længe jeg brugte alle pengene på stof (eller stoffer, som vi kalder det her), så var der altså ikke råd til den slags udskejelser såsom nye huse. 

Og ja, han har såmænd helt ret. Jeg bruger alt for mange penge på stof. Og selvom det er min passion og min helt store hobby, så bør jeg altså godt kunne skære lidt ned. Bare lidt, ikke?

De dejlige retorstoffer har svært ved at være på hylden


Som I kan se, vælter stofferne nærmest ned fra hylderne. Jeg har endda måttet lægge alle brokade-, silke- og satinstofferne op oven på hængereolen. Og kønt ser det altså ikke ud.

 Lara er også efter mig. "Mor, du roder!" siger den stakkels pige, som må se sit værelse overtaget af stoffer alle vegne.



Derfor har Jonas givet mig en udfordring: Tag en slankemåned i hele januar. Dvs. køb ikke en eneste meter stof eller skråbånd eller mønster eller knap. Ideen er jo god, og jeg vil gerne vise ham, at det kan lade sig gøre, så jeg er gået med på den.

Det skal selvfølgelig lige siges, at jeg i slutningen af december sørgede for at få fyldt lidt mere op på knappe-, stof- og skråbånds-fronten. Just in case, ikke?  

Men nu er slankekuren altså startet. Og hvis I vil være med, så hop endelig med på vognen. Vi stofafhængige må jo holde sammen, når fristelsen er størst og modet svigter. Jeg ved med mig selv, at det bliver en enorm udfordring. Og at jeg skal holde mig langt væk fra sider såsom trendsales, ebay, malika-rosa samt visse (ellers så søde og dejlige) bloggere, som frister mere end selve slangen i paradis. 

Og måske nogle af jer husker måske Barbara, som sidste april satte udfordringen brug-hvad-du-har i gang? Den var jeg med i og overholdt den næsten til punkt og prikke. Noget lignende vil jeg gerne sætte i gang - mest af alt for min egen skyld. For nu har jeg sagt det højt: Januar bliver min stof-slankemåned!

Mon jeg har velour nok til hele januar måned?
Og kunne jeg så ikke sælge lidt ud af mine stoffer, vil nogle måske spørge? Jo, det kunne jeg... Men der er jeg vist ikke helt endnu ... 

Min januar-udfordring til jer bloggere er: Brug, hvad du har! 
Mon du er med?

19 kommentarer:

  1. Pyh... Jeg undrer mig også ofte over, hvor mine penge bliver af (mens stobunkerne vokser vel at mærke...tsk tsk).
    Jeg er med på din slankekur - får dog brug for at købe noget tilbehør (skråbpnd mm) men ikke meget..
    Jeg har endda lagt i ovnen til at sælge lidt ud af det når vi har holdt barnedåb på søndag for at gøre plads til Fridas ting;) Det passer jo ikke så godt med din "ikke-købe" idé;)
    KH Anne
    Kh Anne

    SvarSlet
  2. Hvad hvis man allerede er kommet til at handle lidt? Og gælder det også garn, for så må jeg "desværre" melde pas.. februar er også kortere... øh...så det bliver først i næste måned, måske..

    SvarSlet
  3. Jeg er frisk! Fin ide!

    Og sikke en samling stoffer du har fået oparbejdet dig! :o)

    SvarSlet
  4. He he.... det tror jeg desværre ikke jeg kan leve op til. Måske hvis jeg havde fået et forvarsel, men som Ellen Kathrine siger - februar? :-)

    Kh. Mette

    SvarSlet
  5. Haha du har modig! Jeg krydser fingre for din viljestyrke!

    Stoffer er ikke mit fix, men jeg bruger også alt for mange penge på kagegejl. Synes dog ikke det ville være lækkert at bage kage i en hel måned bare udfra hvad jeg lige har liggende ;-) Det kunne måske være sundhedsfarligt - eller enormt slankende!

    SvarSlet
  6. Anna dog det lyder fuldstændigt rædselsfuldt!! Der er jo januarudsalg! Jeg venter på en pakke fra malika-rosa og jeg glæder mig for jeg fortjener gode, rare, bløde, farverige stoffer :-)
    Men når det er sagt, så skal jeg virkelig i gang med at sy og komme i gang med at bruge alle de dejlige stoffer.
    Godt nytår til dig og dine.
    Kh viola

    SvarSlet
  7. Anne: Ja, er det ikke underligt, sådan som pengene bare forsvinder? Og ja, jeg er også spændt på, om jeg kan holde det og ikke får behov for at købe tilbehør - jeg kan sagtens finde behov for alverdens slags småindkøb, men vil prøve, om jeg ikke kan få brugt af det, jeg har i forvejen!

    Kathrine: Ja, er jeg ikke? :-) Jeg starter først på arbejde i morgen og har undeligt nok ret meget overskud!

    Ellen Kathrine: Ja, det kunne være mig, der havde skrevet det - vi skriver d. 2., og du har allerede handlet lidt;-) Du må gerne være med alligevel, men kan også vente til februar:-)

    Helene: Super! Og ja, der er ret meget stof (men ikke meget mere end mange af de andre bloggere - og jeg har forholdsvis lidt retrostof også set i forhold til dem... Jeg må vist have lidt mere?!?)

    Mette: Du af alle kan da ikke holde op med at købe stof! Så meget fedt stof, som du hver måned får ind ad døren! Og du er en af slangerne i paradis - sammen med Line (Xo ein Ding) - jer to skal jeg vist holde mig langt væk fra, hvis det skal lykkes;-)

    Edith: Uha nej, der skal da helst ikke madforgiftning til. Men måske du skulle holde igen med krymmel og den slags fedt bage-udstyr og tilbehør?;-)

    Viola: Ja, det er fuldstændigt rædselsfuldt! Men jeg tager udfordringen alligevel og forstår til fulde, at du holder dig langt væk!:-) Jeg glæder mig til at se de skønne kreationer, du får ud af dit nyindkøbte stof.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  8. Hehe..vi har holdt på med en slankekur siden juli 2011. Det er etterhvert blitt en sport for oss. Vi får ikke kjøpe nye stoffer før va har sydd opp det aller meste. Lykke til, det er gøy!v:)

    SvarSlet
  9. Jeg er helt klart med, for efter december måned, er der slet ikke råd til at købe noget nyt kreagrej... Sig endelig til hvis du vil sælge noget stof....om et par måneder når overtrækket er udlignet ;D

    SvarSlet
  10. Hvis det kun gælder stoffer kan jeg måske nok være med.. jeg har dog et blandingsmisbrug ;-)
    I morgen skal jeg købe mini hama perler, for der er ikke nok hudfarvede til min Betty Boop brosche, og nej - jeg kan ikke vente en hel måned med at lave den færdig.
    Men ud over perler.. så er jeg med på vognen.

    SvarSlet
  11. Jeg har i tankerne at planlægge en tur til Stof og Stil, så jeg springer "slankekuren" over i denne måned;0).

    SvarSlet
  12. Jeg er klar til slankekuren - selv om min beholdning er NOGET mindre end din, så er min pengepung travlt optaget af flytning - så jeg hopper på Brug-hvad-du-har-trenden...og ser hvor langt det rækker...
    Solhilsner
    Stine (som på den anden side er klar ved tasterne, hvis skrappere midler som salg kommer på din blog...)

    SvarSlet
  13. Uha det er ellers nogle lækre bunker, jeg har lidt samme problem, mine hylder er på mystisk vis også blevet for små. Tror måske godt jeg kan lade være med at købe stof i januar, men er ikke helt sikker omkring skråbånd og den slags fornødenheder....

    SvarSlet
  14. Jeg er med!! Kan nemlig tydelig huske Barbaras udfordring og har tænkt mange gange siden at det burde jeg så absolut prøve at efterleve selv bare en måned eller to!!

    Men altså, du har jo det skønneste kreative mekka. :D

    PS: Vi skal have lave børneværelse hvor alle mine krea sager er, så Agnes sover pt i et ufattelig proppet kontor fyldt med bøger, mapper, skrammel og kreasager, så jeg kan godt følge Lara lidt...

    SvarSlet
  15. ok, jeg skal ikke have noget liiige nu (jf indlæggets indhold... hehe), men HVOR er det lyseblå stof med skyerne fra? Det er da helt fantastisk!

    SvarSlet
  16. Mhm! Jeg har alltid som plan å bruke det jeg har, før jeg kjøper noe nytt. Og så blir det salg i en eller annen butikk... Lykke til :-D Jeg forsøker det samme!

    SvarSlet
  17. Jeg vil også gerne være med i køb-ikke-noget-i-januar - eventen. - men må dog melde mig på vognen over tilbehør kunne godt blive en nødvendighed lige som jeg har bestilt stof til et par bukser ... men selv en lille slankekur ville kunne gøre at jeg kunne bruge de gamle igen.

    SvarSlet
  18. Det blir ikke større hus før du bruker mindre på stoffer! Hørtes ut som noe som kunne ha blitt sagt her hjemme. :D Lykke til med slankingen! Med alle disse herlige stoffene, så har jeg stor tro på at det går veldig godt! :)

    SvarSlet