tirsdag den 10. januar 2012

"Jeg ææælsker lyserød!"

Min datter har altid været stædig, viljestærk og gerne villet bestemme selv. Hvornår hun skal i seng, hvad hun vil spise, og hvad vi skal lege. Hvorvidt hun vil rydde sit legetøj op eller se Sigurds Bjørnetime. Ja, kampe er der såmænd nok af. Men ikke om tøjet. Jeg har kunnet give hende alt på, og hvis jeg bare sagde "nøøj, du er fin nu!", hoppede hun på den. Det har jeg været  taknemmelig for - og frygtet den dag, det ville ændre sig.

Og den dag er nu oprandt. I en alder af 3 år og 2 måneder vil Lara nu selv bestemme, hvad hun skal have på. Og det går ikke stille for sig. Argumenterne er der skam nok af, og viljen er stærk.

Yndlingsbeklædningsdelen er store kjoler ("mor, piger går kun i kjoler"), som ikke er særlig praktiske på legepladsen i januar måned, og allerhelst i farven lyserød. "Mor, jeg æææælsker lyserød", sagde hun til mig den anden dag. Jamen, jeg hader lyserød. Det er simpelthen bare for lille-pige-Barbie-tuttenutte-agtigt til min smag. Og af den grund ejer den lille dame endnu ikke et eneste stykke tøj i den farve. Ud over en kjole fra H&M, hvor farven og stoffet for mig at se er tåleligt.

H&M kjolen - Laras absolutte yndlings, som hun sov i, hvis det stod til hende. Billedet er fra hendes 3 års fødselsdag i november 2011.

Et andet stridspunkt er Hello Kitty. Sig mig, findes der nogle piger, som ikke ejer et stykke tøj eller legetøj med denne nuttede kat? For mig er den bare for nuttet og alt alt for kommiciel, og jeg har egentlig ikke lyst til at støtte den pengemaskine, det er. (Hvis jeg skal være helt ærlig: Jeg har ikke lyst til at se Lara i Hello Kitty tøj, som jeg finder meget grimt og alt for tøset). Den eneste Hello Kitty ting, hun har, er en badedragt, som jeg købte sommeren 2010, fordi den beskyttede mod uv-stråler og kostede en brøkdel af det, de andre dyre mærker koster. Og den elsker hun.

Kello Kitty badedragten, som vist slet ikke kom på sidste sommer, da vejret jo ikke gav mange badedage. Derfor er dette billede fra sommeren 2010 - Lara er 1½ år gammel.

Og ja ja - jeg ved godt, at det er en periode, som alle piger skal igennem. Jeg var det selv, og jeg husker tydeligt glæden ved farven. Jeg ved også godt, at mange drenge-mødre ser deres 3-årige drenge gå samme periode igennem (og jeg har virkelig ondt af dem). Af en eller anden grund er lyserød åbenbart bare sejest. Men det er altså hårdt, at mine - i mine øjne ellers så fine - kreationer ikke er så fede mere (i hvert fald ikke hvis det ikke er lyserødt, og den farve syr jeg sjældent i).

Jeg er i et dilemma, for selvfølgelig ønsker jeg, at min datters selvstændighed skal udvikle sig. Jeg ved også godt, at hun skal have noget lyserødt for ikke at falde ud af den store lyserøde mængde i børnehaven. Men samtidig er der også grænser for, hvad jeg synes, hun skal have på. Vi kan nok godt blive enige om, at når det drejer sig om det praktiske (fx at undgå lungebetændelse ved at blive klædt ordentlig på), så er der ingen kære mor. Strutskørter og bare ben nytter bare ikke noget i januar. Men når det så er på plads, er jeg i tvivl. Derfor vil jeg gerne spørge dig: Bider du din æstetiske sans i dig og lader din datter/søn klæde sig, som hun/han vil? Eller tager du kampen? Og i så fald: På hvilken måde?

24 kommentarer:

  1. Som Mor til en meget stædig pige på 3½ år kender jeg det udemærket. Her bestemmer hun en del selv så længe det er praktisk. Hun er vild med Kitty og ejer også et par bluser med den populære kat. Jeg synes de skal have lov til at udvikle deres egen smag :-)

    SvarSlet
  2. Hej

    Jeg har også en datter som bare elske kjoler helst sommerkjolerne og lyserød. Heldig for mig, hader hun Hallo Kitty hun ejer ikke et stykke tøj eller legetøj med den lille lokkende kat.

    Vi har også haft utrolige mange kampe om det tøj, har stort set prøvet alt. Nu er jeg kommet så vidt at alle sommer kjolerne er blevet pakket væk, og hun skal havde benvarmer på når hun har strømpebukser på, og den løsning er hun gået med til

    Jeg kan så fortælle dig at det vare mange år endnu før det stopper, min datter begyndte da hun var 21/2 år og bliver 6 her i maj så her hjemme har det stået på længe, og ikke stoppet endnu.

    Håber i finder en løsning hos jer.

    Hilsen Mette

    SvarSlet
  3. Efter turen med 3 døtre ved jeg det går over :-) Bare de er klædt ordentlig på du ved praktisk, kan hun holde varmen agtig, så lad hende være selvbestemmende. Du sparer mange kampe .-)

    SvarSlet
  4. Jeg lader dem bestemme! Begge to- selv om de er drenge er der nok kampe - hvor skal bukserne sidde, er orange den bedste farve til underbukser, nåd den farve nu ikke findes til drenge osv. Men det er deres valg efter min mening. De er ikke vores påklædningsdukker længere end de selv vil. Og det er jo bare tøj. De kommentere jo ikke vores, hvad bilder vi os så ind?? Jeg forstår din avertion - hader lyserød og kitty og supermand og biler...men det sidder jo ikke på min mave...og de kommer vel forhåbentlig over det stads...vi giver dem jo sunde værdier gennem vores egne handlinger - som f.eks. at respektere og acceptere dweres valg i f.eks. tøj, som jo ikke på nogen måder skader andet end image og øjne...
    Håber du finder ud af en balnace med den lille bestemme-mås...
    Solhilsner
    Stine

    SvarSlet
  5. Åh, Anna. Jeg føler med dig, og frygter den dag, hvor Freja kommer i den lyserøde alder. Forhåbentlig er Hello Kitty ikke længere til at opdrive til den tid, men så ved vi jo, at der er noget andet gyseligt pink i stedet.

    Hvad med at lave bukser og trøjer i lyserød - du ved, at du bare skal kigge forbi min stofsamling, hvis du skal have fat i noget retro-pink :)

    Eller... Invester evt i noget lyserødt tyl og lav et par skørter, som hun kan tage udenpå bukserne. Så får hun sin vilje på den skæve og sjove måde i stedet, som I 'Det er ikke min mor der har dårlig smag, for jeg får selv lov til at bestemme, og i min forunderlige børneverden kan man godt have tylskørter uden på bukserne' Så er det jo bare kreativt ;)
    Kh Line

    SvarSlet
  6. Min datter på 3½ har af mærkværdigvis ikke været i den lyserøde alder - endnu?! En del af årsagen er muligvis, at der ikke ER noget lyserødt i tøjskabet. Hun har temmelig meget selvbestemmelse hvad angår tøjvalg, men i sidste ende er det jo os forældre, der bestemmer, HVAD der findes af muligheder i tøjskabet ;-)

    SvarSlet
  7. Jeg har arvet mye tøy som er lyserødt til min datter. I tillegg skal familie på død og liv alltid gi klær i denne farge til henne selv om jeg ikke ønsker det.
    De gamle bestemødre gjør som de vil :-)

    Da er det nesten umulig for meg å ikke kle henne i denne fargen, selv om jeg heller ikke er glad i lyserød....

    Men jeg har jo tenkt å påvirke henne alt jeg kan når hun blir eldre :-) :-)

    SvarSlet
  8. Jeg har en datter på samme alder som din og skal hun vælge i farve, lige meget hvad det drejer sig om, vælger hun ALTID lyserød! Og jeg er som dig slet ikke til det.

    Spørger jeg min datter direkte hvad hun vil have på, svarer hun bare "Prinsesse" og det betyder skrigpink tylskørte eller hendes udklædningskjoler! Reglen her i huset er at jeg finder tøj frem til hende og så kan vi snakke om om vi skal skifte en del eller to ud med noget andet.

    Hello Kitty har vi også oppe og vende et par gange og jeg nægter, nægter, at lade hende gå i noget med Hello Kitty på. Dog lod jeg mig friste og købte en Zara pyjamas med Kitty på, til hende i julegave, men det er hvidt og blåt så mine øjne tåler det bedre (og så skal hun jo også kun sove i det :) ).

    SvarSlet
  9. Åh ja, tøjkampe dem har vi også rigelig af herhjemme. Min store pige startede også tidligt med at ville bestemme hvad tøj hun VILLE have på, og helst lyserødt. og helst noget med glimmer og noget prinsesseligende. Og mig hader lyserød og prinsessekjoler.
    Pigebarnet er idag 5½år og vi har stadig kampe. Men heldigvis er hun ved at vende væk fra det lyserøde over til det lilla... JUBII
    Hun er en rigtig nederdele-pige. Og vil helst have nededel på hver dag :)

    Men vi har også været igennen Hello Kitty og div. andre figure. Selvfølgelig har hun fået lov at at bestemme selv, så længe det er praktisk.

    Min lille pige på 3 år er knap så bestemmende.... endnu. Men mon ikke også der kommer et par kampe der ;)

    SvarSlet
  10. Vær du bare glad for, at det ikke er Spiderman-tøj, Lara vil klædes i!! For mig er der ikke noget grimmere!

    Jeg bryder mig heller ikke om Hello Kitty, men jeg ville til enhver tid foretrække det over den rædsel af en Spiderman-T-shirt, min 5-årige søn bare MÅTTE have.
    :)

    SvarSlet
  11. Kære Anna,
    jeg kan så godt følge dig- stod i samme situation for nogle år siden og er der stadig pt med et halvt ben- det andet ben er på vej videre:) lucky me.
    Jeg har siden pigerne var 1 år ikke haft den store indflydelse på tøjvalg. Den praktiske del ja, men resten har de selv valgt. Og nu ved jeg godt mange damer tænker: Ej, det bestemmer mor." Men efter ufattelige mange dage i træk med kamp til det allersidste, en datter der var dyb ulykkelig og en forpustet mor (mig), valgte jeg at omlægge min kamp. For hver dag fik jeg tøjet på og sat mig igennem, men 2 min før afgang til vuggestuen var barnet splitter nøgen og sagde: "nej mor, den" og pejede på klædeskabet. Så ja, jeg søgte mine kampe andetsteds. pivskid eller ej- det er enhvers egen vurdering.
    I dag har jeg en pige på 6 år som selv vælger tøj og stil, og ikke ligger vægt på hverken mode eller klassekammeraters stil. hun kører helt sit eget. Hun går med blå, grøn, sort- alle farver -foruden lyserød, rød og lilla (dem tog hun pænt fra 2-5 års alderen). Hun blander tøj og stil og afprøver helt vildt- hvilken fantastisk ting at observere:)
    Nr. 2 er i lilla-lyserød perioden og kører derudaf med strut, prinsesse osv og jeg kan denne gang tage det helt stille og roligt, for jeg ved det går over.
    Ja, nogengange må jeg sluge kameler og de ligner noget der er løgn, men når stoltheden lyser ud af øjnene på dem- ligner de jo millioner igen:) og jeg har støttet mit barn, lige der hvor det er.
    Kh kirsten

    SvarSlet
  12. Tak for alle jeres input! Jeg kan se, at der er flere end mig, som kender problemerne - og dejligt, at I vil dele jeres holdninger og tanker med mig! I bund og grund er det jo bare et lille bitte problem, der egentlig ikke har den store betydning. Men alligevel - det er nu fint at debattere det.

    Super Prinsessen: Ja, du har selvfølgelig helt ret i, at de skal have lov til at udvikle deres egen smag - men puha, det er altså svært for mig at se den anden vej!

    Mette: Ja, det er heldigt for dig, at din datter hader Hello Kitty:-) Vi skal nu nok finde en balance herhjemme, det er jeg sikker på.

    Margith: Dejligt at høre, at det går over:-) Men det går vel over på en sådan måde, at det bare afløses af noget nyt grimt? Jeg husker i hvert fald mig selv fra teenageårene - der gik jeg bestemt ikke i det tøj, som min mor synes var pænt!

    Stine: Ja, du har helt ret i, at e skal have lov til at udvikle deres selvstændighed. Jeg ved det godt ... det er som sagt bare svært at se den anden vej.

    Line: Tak for de gode råd - jeg skal da helt klart have syet noget lyserødt til hende, som hun vil elske, og som jeg kan holde ud. Jeg ved, at du har det på samme måde som mig - vi har også grint over det sammen, for det er lidt tosset, at man går op i det, er det ikke?;-)

    Signe: Sådan er det jo også hos os - der er ikke noget lyserødt, udover kjolen og badedragten. Jeg oplever bare, at hun spørger meget efter lyserødt tøj og kommenterer de andre børns tøj, hvis de har lyserødt på. Det er selvfølgelig startet efter hun er begyndt i børnehaven.

    Av Meg: Det lyserøde, som jeg har fået forærende, har jeg tilladt mig at give videre. Ikke særligt pænt, men det har jeg nu gjort.

    Kathrine: jamen du har det jo på samme måde som mig! Dog virker du mere sikker på dine valg end jeg gør:-) Men god ide med at lade det være på nattøj og den slags - det har jo ikke den store betydning og det kommer jeg heller ikke til at se på.

    Mette: Skønt for dig, at lilla er ved at blive et hit hos din pige. Jeg har været i gang med at indoktrinere Lara til denne farve, men det er ikke rigtigt lykkedes. Lyserødt er bare smukkest ifg hende.

    Marianne: Ak ja, Spiderman er heller ikke det kønneste. I det hele taget er der også rigtig meget grimt drengetøj med disneyfigurer og den slags på (fx det med bilerne). Det er virkelig ikke kønt!

    Kirsten: Tak for din dejlige kommentar - du har jo helt ret! Lara skal selvfølgelig have lov til at vælge selv, så længe det er bare nogenlunde praktisk. Hun stråler jo også når hun synes, hun ligner en million! Dejligt at høre, at det kan udvikle sig den vej, som du har oplevet.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  13. Jeg har bidt min æstetiske sans så vældig meget i mig de sidste par år. Liva er snart 6 år - og er eeeendelig gået helt bort fra at synes, at farven lyserød er fantastisk. Og DET synes jeg er fantastisk!!

    Vi har besluttet, at Liva selv må vælge, hvad tøj hun vil have på - bare det er varmt nok og kan komme i en flyverdragt om vinteren. Det har ofte resulteret i et juletræ-med-pynt lignende outfit, men til gengæld har hun nu begreb om, hvad der passer sammen, og en sjælden gang kan hun da også komme til at tage et par bukser på.

    Jeg vælger at tro på, at vores kompromis med æstetiske har givet og fortsat vil give pote på den måde, at Liva forhåbentlig selv bliver et menneske med god smag og en veludviklet æstetisk sans :-)

    SvarSlet
  14. Jeg ville bestemt ty til pink - og har også gjort det ret tit, da den største var lidt yngre... det er mere tåleligt, synes jeg.

    SvarSlet
  15. Jeg har 3 drenge og har det på samme måde med Spiderman som du har det med Hello Kitty.
    Den ældste af mine drenge er 8 den yngste er 3 og vi har stadig ikke haft et stykke Spiderman tøj inden for dørene. De efterspørger det ikke, fordi de godt ved hvad svaret er.
    Kh. Malene

    SvarSlet
  16. He he min datter er heldigvis ikke helt nået til punktet endnu, men det kan ikke vare så længe, hun er 2 år og 10 måneder og ellers vældig fremme i skoene. Jeg har det på samme måde som dig mht Hello Kitty, jeg holder mig rigtig langt væk fra alt der har med den kat at gøre så længe det overhovedet kan lade sig gøre. Dog er jeg lidt mere large omkring farven lyserød

    SvarSlet
  17. Min datter er 4 og jeg tager gerne kampen med hende. Jeg bestemmer and thats it. Men omvendt har jeg overgivet mig til den lyserøde og hello kitty dillen. Plus prinsesserne som er min abselout hade ting nummer 1!!!! Men Lea elsker Hello kitty og de forbandet prinsesser og det skal hun selvfølgelig have lov til. Så hun har fået prinsesse taske til børnehaven og cykel hjelm osv. plus diverse ting med hello kitty. Men jeg bestemmer hvor meget tøj hun skal have på. Den kjole diskution ville jeg helt sikkert vinde. ;-P (indtil vidre).

    kh Kristiane

    SvarSlet
  18. Jeg har en datter på 5 og en på 3 1/2 år og lillebror på knap 2 år. Jeg har også haft mine tøjkampe med hende på 5 år. Det resulterede i et barn, som kom dårligt ud af døren og en mor, som også blev ked af det. >Jo mere jeg holdt fast på mit, jo mere tvingende nødvendigt blev det ar "trodse" mine idéer.
    Jeg besluttede, at så længe tøjet passede til årstiden, så måtte hun vælge, og hun er vokset med opgaven. Hun vælger slet ikke altid den ene Hello Kitty t-shirt hun har. Hun har fået et valg, og så er det pludseligt ikke så interessant med Hello Kitty.
    For at gøre det mere overskueligt at tage tøj på og ikke være alt for tidskrævende, så spørger jeg, om hun vil have kjole eller bukser på. På den måde skal vi ikke gå hele skabet igennem.
    Jeg har lært, at børn har deres faser, og de går over :-) Man skal vælge sine kampe med omhu og spørge sig selv, hvorfor det er vigtigt - er det vigtigt for mit barn? omgivelserne? for mig? osv og så soørger jeg mig selv: er det farligt, skader eller støder det nogen? Og det tror jeg trods alt ikke at man kan sige om den kat :-)
    Kh Viola

    SvarSlet
  19. Jeg har det nøjagtigt ligesom dig. Er ikke til lyserød og "Hallo Kitty". Min datter er dog kun 2 år og tager stadig det på, jeg bestemmer. Derimod er min 4-årige søn inde i en periode, hvor han kun kan lide de såkaldte "pigefarver". Altså rød, lyserød og lilla.
    Jeg synes det er helt iorden, at han går i de farver han holder af og giver ham lov til at vælge selv. For nylig bestilte han røde bukser. Jeg lavede dem lidt mere seje, ved at tilføje lommer med skelethoveder. :) På den måde synes både han og jeg, at han ser sej ud. Hvis han en dag har lyst til et par lyserøde bukser med "Hello Kitty" (!!), så er det helt iorden med mig. Det er jo en del af hans udvikling - og så er det da lidt sjovt at se tilbage på om 10-15 år! Tænk på alle de "nuttede" billeder jeg får at drille ham med som teenager! *G*

    Kh. Pernille

    SvarSlet
  20. Kan du ikke lave/sy en pink/brun kombi?? Det ser jo fedt ud:)
    Min Minna er knap 2 og heldigvis stadig ligeglad så jeg er sluppet for Hello Kitty. Men men, jeg skammer mig lidt over at indrømme det, men i sidste måned købte jeg en oversize (str. 4-5 år) pink bluse i H&M med Minnie Mouse på. Jeg synes bare den er super funky på 80r måden.

    SvarSlet
  21. Tak for jeres kommentarer og tanker om denne problematik - jeg ser, at I er nogenlunde samme sted som mig!

    Ditte: Super god ide - det er jo fede farver sammen.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  22. Måske du kunne affinde dig med bare en smule Hello Kitty, hvis du kiggede på denne kollektion:

    http://www.mishalulu.com/sites/fall2011/coll3/coll3.html

    Den er ikke alt for slem efter min mening, for jeg har det på præcis samme måde som dig!

    SvarSlet
  23. Jeg kan fuldt ud dele din Hello Kitty indstilling. Bryder mig bare ikke om den, hader små piger i fuldt pink outfit og nej, de skal selvfølgelig klædes så de ikke blir syge. Mht. at udvikle deres egen smag, ligger der jo også nogen selvstændighed og læring i, at man ser, man ikke behøver følge mængden i eks. børnehaven med pink og Hello Kitty. Tilgengæld, tilslutter jeg mig bestemt et pink tylskørt uden på bukserne. Så er vi også lidt ovre i "klæd ud" genren, som er en sund del af et barns udvikling. Her styrker det også fantasien bl.a. i forhold til at have forskellige roller.
    Sådan er min holdning. Men man kan selvfølgelig have andre holdninger også. Pøj pøj med "kampen", håber I finder en balance, der får hverdagen til at fungere for jer. :-)

    SvarSlet
  24. Eldste jenta mi nektet å gå med noe annet en kjoler og skjørt da hun var liten. Jeg lot henne få lov til det, mot at hun hadde varme ullunderklær under på vinteren. Dette gikk helt fint. Hun er nå 12 år og kjole er ikke greit å gå med lengre. Nå nesten nekter hun å gå med det ;-) Så det forandrer seg. Jeg tenker at de ternger å få bruke de fargene de liker. En dag vil du nok se på bilder av henne som liten og smile ved tanken på hvor bestemt hun var :-) Lykke til :-)
    Carina fra nord i Norge

    SvarSlet