søndag den 22. januar 2012

Mellemværk, kniplinger og blonder fra fortiden

For et stykke tid siden forærede en venindes mor mig en posefuld gamle blonder, mellemværk og kniplinger, som hun havde arvet. Da hun ikke kunne finde anvendelse til dem, synes hun, at jeg skulle have dem. Mange af kniplingerne er meget gamle, og de er vidnesbyrd på det fantastiske håndværk, man kunne præstere dengang. 

















Jeg ved endnu ikke, hvad jeg skal bruge min nyerhvervede guldgrube til. Jeg drømmer om at lave dåbskjoler ud af dem ala denne, som jeg syede til Lara. Det vil blive unikke dåbskjoler i silke og satin, og med detaljer af de gamle kniplinger og broderier. De vil kunne give dåbskjolerne et pust af historien. Hvad tænker du, jeg ellers kunne bruge dem til? 

10 kommentarer:

  1. Sikke en fantastisk gave at få :-)Dåbskjoler lyder som en fin anvendelse af de smukke gamle ting. God fornøjelse.

    SvarSlet
  2. De er så skønne... Og det er din dåbskjole også.. helt fantastisk!

    Ville næsten ikke ønske at jeg selv havde en som min mor lavede til mig da jeg var barn, og som min egen datter også har brugt.

    jeg kan godt lide traditionen med de smukke gammeldags dåbskjoler til babyen (men må indrømme - prinsessen kom ret hurtigt ud af sin igen, da den strammede i elastikken om ærmerne)

    Synes det er lidt trist med børn der bare får normalt tøj på - eller nogle af de ret heftige ting med farver og i billig satin og dets lige (gys)...

    SvarSlet
  3. Dåbskjoler er fantastisk idé, men ellers også små romanrtiske kjoler.

    SvarSlet
  4. Hold da op hvor er det smukt !

    Jeg har også avet en lille bitte smule fra min farmor.

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  5. Hvor er de smukke!
    Specielt det med de broderede blomster.
    Jeg fik også lidt blonder og mellemværk af min svigermor, for lidt tid siden.
    Brugte blandt andet et kort stykke til en kjolekrave. Rigtig sødt!

    PS: Tak for strygestoffet, glæder mig til at få afprøvet det :)

    SvarSlet
  6. De er super flotte. Tænker du skal gemme nogen til Laras konfirmationskjole - selv om der jo er lidt tid til. Min mormor lavede kniplinger til min kjole som senere blev brugt som bærestykke i min brudekjole som min mor stod for. de lange blondebånd kan du bruge til fx. babydyner med noget enkelt stof til. god søndag - hilsen Jane

    SvarSlet
  7. Smukke, smukke blonder.... Wauv en skat.

    Jeg sad og kom til at tænke på tusindfryds juletræstæppe.
    Jeg har planer om at lave en udgave med sækkelærred, med bomuld bagpå. Som kontrast til det grove lærred, skal jeg på jagt efter blonder som dine. De skal syes fast spredt ud på tæppet. Der skal broderes lidt og hækles rundt om kanten som på tusindfryds.

    Er sikker på at dine blonder bliver til den smukkeste dåbskjole.

    Kh

    SvarSlet
  8. Så mange flotte stoffer du har fått. Nesten synd å "ødelegge" dem. Men det er jo greit så lenge det man lager blir vakkert. Ha en god søndag

    SvarSlet
  9. Nøøøj hvor er du heldig! Og sikken helt igennem smuk og fantastisk dåbskjole du har lavet. Glæder mig til at se mere fra din hånd :-)

    SvarSlet
  10. Tak for jeres fine ideer og kommentarer!

    Jeg tror, jeg vil kaste mig over dåbskjolerne, så snart at tiden bliver til det:-)

    Kh
    Anna

    SvarSlet