mandag den 6. februar 2012

Børneforklæde med applikation - DIY


I december syede jeg disse forklæder til min storebrors børn. I den forbindelse lovede jeg jer en diy - og nu er den endelig blevet færdig.

Forklædet er syet af bomuld og med skråbånd. Det har bindebånd på ryggen og justerbar halsløkke. Vældig praktisk, når det skal over hovedet på et barn!

Applikationen er en ugle, som jeg ikke selv har tegnet - den stammer fra en pædagog, som tidligere arbejdede i Laras børnehave. Da jeg ikke har kontakt til hende, og derfor ikke kan spørge hende om lov, vil jeg ikke gengive hendes ellers så smukke uglemønster her. Men du kan jo tegne en selv eller finde en på nettet - det vrimler med smukke ugler der:-)







Forklædet kan sys i tre størrelser: 2 år, 4 år og 6 år. 


Til et forklæde skal du bruge:

50-65 cm bomuld (i fuld bredde)
Omkring 5 m skråbånd
Bomuld til applikation
Vliesofix til applikation (kan købes i Stof og Stil)
Sytråd
2 messingringe (kan købes i Panduro)



Først skal mønstret tegnes over på mønsterpapir i den rigtige størrelse. Følg tegningen samt målene herunder. NB! A er mod fold (dvs mønsteret herunder er halvt):


Str 2 år:
Mål A: 44 cm
Mål B: 7 cm
Mål C: 12 cm
Mål D: 20,5 cm
Mål E: 24,5 cm

Str 4 år:
Mål A: 53 cm
Mål B: 7,5 cm
Mål C: 16 cm
Mål D: 21,5 cm
Mål E: 27 cm

Str 6 år:
Mål A: 62 cm
Mål B: 9 cm
Mål C: 20 cm
Mål D: 24 cm
Mål E: 31 cm




Sådan gør du:

Tegn mønsteret over på mønsterpapir. Læg bomuldsstoffet dobbelt. Læg mønstret på, så A bliver mod fold. Klip stoffet uden sømrum.

Følg derefter billederne:

Klip din applikation ud af bomuldsstofferne. 

Læg vliesofix på bagsiden af alle applikations-delene. Lad stykkerne være større end applikations-delene. Vliesofix er en dobbeltklæbende vliseline, som gør, at du kan stryge delene fast. På den måde fæstnes de, inden du skal sy - og det gør, at applikationen ikke rykker sig under syningen.

Vliesofixen stryges fast på applikations-delene. Du skal have høj varme på strygejernet. Husk at dække dit strygebræt til med bagepapir eller mønsterpapir samt stryge på et stykke papir, så der ikke kommer lim på strygejern og strygebræt.

Lad applikationsdelene køle af. Klip rundt langs kanten. Fjern derefter bagsidepapiret.

Stryg nu applikationsdelene på. 

Sy applikationen fast med en stikning eller med zigzag. 

Klip skråbånd til kanten foroven samt kanten rundt - ikke i ærmegab. Stryg skråbåndene, så de bliver foldet på midten.

Sy nu skråbåndene fast.

Så ser det sådan her ud!

Så skal der skråbånd på ærmegab. Disse skråbånd skal også danne halsløkken samt bindebåndene på ryggen (se billedet af det færdige forklæde - det giver mere mening). Tag hellere et for langt stykke end et for kort - der kan altid klippes af efterfølgende. 

Sy dem fast, så de overlapper de andre skråbånd. 

Sy to små messingringe i det korte stykke foroven.

Nu kan ringene bruges som lukkemekanisme for halsløkken. 

Og det kommer til at se sådan ud

Det færdige forklæde - med bindebånd og justerbar halsløkke. 

God fornøjelse:-)

9 kommentarer:

  1. Eiii de er altså fine, de forklæder :-)

    SvarSlet
  2. Tak :) Tror jeg skal lave en til min lille 'bager-mester', så blive han glad

    SvarSlet
  3. ej hvor dejlig med en diy. jeg skal helt klart lave et til min gudsøn på 2 år.
    lige et spørgsmål. kan se flere i blogland har hele ruller af kantebånd men hvor er dine ruller fra??

    SvarSlet
  4. Tak for jeres kommentarer:-)

    Hele ruller skråbånd kan både købes i Stof 2000 og i Stof og Stil. Der køber jeg mine.


    Mange hilsner
    Anna

    SvarSlet
  5. Det er altså altid den største fornøjelse at lægge vejen forbi din blog. Du laver sådan nogle fine ting til stor inspiration for mig og en masse andre! Tusind tak for det! Og tak fordi du er så flittig med dine DIY'er. Kan dog slet slet ikke forstå hvordan du kan nå at være så produktiv, med et fuldtidsarbejde og en skøn lille datter med i bagagen også! Er fuld af beundring!
    Sidsel :)

    SvarSlet
  6. Tak, sidsel, for din søde besked. Det betyder meget for mig at få at vide, at I derude sætter pris på mine blogindlæg - for jeg vil ikke lægge skjul på, at det er et stort arbejde, som nogle gange også er omkostningsfuld (psykisk og tidsmæssigt). Syning er min store hobby, men jeg skal passe på, at den ikke stjæler al min tid!:-) Og ja, der er nok at se til med mand, barn og fuldtidsarbejde - og selvom det er en fornøjelse for mig at blogge, tager det altså også rigtig lang tid.
    Derfor: En besked som din betyder meget!:-)

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  7. ÅÅÅ så utrolig søte! Nydelig arbeid,

    SvarSlet
  8. Det er helt fantastisk hvad du kan trylle frem:-)
    Jeg er vildt imponeret, og sådan et forklæde er da et must for ethvert barn, min Sylvester skal da ihvertfald have et på et tidspunkt!
    Tak fordi du deler:-)
    Kh Ninna

    SvarSlet
  9. Jeg har længe ville sy et forklæde til min datter - nu må det da være tid med din fine DIY.
    Lige et tip til applikation og Vliesefix. Jeg plejer at tegne mønsterdelene på Vliesefix'en og klippe dem ud, for derefter at stryge dem på stoffet og til sidst klippe stoffet ud. Derved undgås spild af Vliesefix (som ikke er helt billig) og lim på strygejern/-bræt. Man skal bare huske at tegne sit mønster spejlvendt på Vliesefix'en.
    Super idé med de små messingringe, så forklædet bliver justerbart!

    SvarSlet