søndag den 19. februar 2012

Fastelavnssøndag





Vi havde en god og smuk begravelse i går. Det var dog ikke den forløsning, jeg havde håbet på. Sorgen er stadig stor hos mig. Det føles på sin vis lidt tosset - min morfar blev jo næsten 100 år, har levet et langt og godt liv, og jeg burde være forberedt - døden er jo uundgåelig. Måske sørger jeg allermest over, at med hans død er en æra også forbi. Min morfar er ensbetydende med mange trygge barndoms-, ungdoms- og voksen-minder - sommerdage på gården, æbler i spandevis, mørkeblå vindruer og lege i den store have. Snevejrsdage med slædetræk i gården og juleaftner i den velkendte stue og med duften af gran og flæskesteg. Alt dette forsvinder nu. Men minderne vil jeg altid have - og det er vel det, jeg skal holde fast i.  

I dag skulle vi have været til 100 års fødselsdag, hvis han havde levet. I stedet mødes vi i den nærmeste familie for at fejre ham og for at fejre fastelavn. Lara glæder sig meget, og formiddagen skal gå med at bage fastelavnsboller til arrangementet.

Fastelavnsriset på billederne lavede jeg fredag, da jeg ikke kunne koncentrere mig om mit skolearbejde (skulle egentlig have skrevet elevplaner denne vinterferie, men det må vente). At være kreativ gør mig glad - og det trængte jeg til.

Håber I alle får en god fastelavnssøndag.

11 kommentarer:

  1. det gør mig ondt at høre om din morfar! Jeg har selv lige mistet min farmor, der blev 91! Og ja selvom de har levet et godt og langt liv, så er det alligevel meget meget mærkeligt, når sådan en fast støtte ikke er der mere! Men dejligt med masser af gode minder, fra en man har kendt altid.

    god dag til dig, trods alt og sikke et flot fastelavnsris :D

    SvarSlet
  2. Hvor er det dog dejligt, at I skal fejre din morfar - det er en smuk tanke!! Jeg håber, at I alle får mindet, grinet og grædt og fejret din morfar og hans minde med latter og kærlighed. Rigtig glædelig fastelavn og fødselsdag til jer:)

    SvarSlet
  3. Sikke et smukt fastelavnsris! Og sikke et smukt vejr at mindes i. Vi savnede dig igår, men håber vi snart ses. Kram

    SvarSlet
  4. Det er meget tungt at miste en man har kendt og elsket hele sit liv, også selvom man godt kan se at det er en naturligt punktum for et langt og godt liv. Med tiden gemmer man mennesket ved sit hjerte med gode minder, men det tager tid før smerten er væk. Sådan tror jeg det er naturligt og derfor tror jeg også det er fint at give sorgen rum.

    Fastelavnsriset er super fint og jeg håber I får en hyggelig dag i dag. Hvis det var mig der var morfar ville jeg glæde mig meget over det.

    SvarSlet
  5. Nu er stadig sorg, men de generationer gå på og en dag du er den bedstemor, der er elsket af alle, fordi hun er så kreativ lappeløsninger og en masse ting selv.
    Silke

    SvarSlet
  6. Det er rigtig godt og rart at høre at I havde en god dag igår.
    Jeg bliver virkelig rørt når jeg læser dine smukke ord gennem de sidste indlæg.
    Ha en rigtig god søndag og nyd de mange gode minder.

    SvarSlet
  7. Nydelig fastelavensris - det er nok godt med litt kreative sysler når man er trist. Litt farger kan muntre opp.
    Fin søndag ønskes deg :-)

    SvarSlet
  8. Jeg koldorerer med din morfar! :-/ Det er aldrig rart at miste, uanset om det er ventet eller ej! Men det var vel nok en flot alder han fik!
    Virkelig fint fastelavnsris! Det må jeg prøve næste år! :-)

    Jeg har bagt fastelavnsboller i dag - efter din opskrift - MUMS de var gode.. Liger billeder ind senere, og linker til din blog..'

    Kig gerne forbi min blog, og deltag i min give away, hvis du har lyst :-)

    Kh Maria

    SvarSlet
  9. Det lyder til at være et stort tab for dig at miste din morfar. Gør dig selv en tjeneste og skriv dagbog. Om døden, sorgen og følelserne der følger med. Om ham og om minderne.. Det er en god bearbejdning og kan måske hjælpe dig et lille skridt videre igennem sorgen. Og husk så at minderne heldigvis aldrig dør.
    Tanker Sidsel

    SvarSlet
  10. Pas godt på dig selv-Jeg håber I havde en ok dag trods alt! Og hvor er det et fint ris.

    SvarSlet