onsdag den 15. februar 2012

Min morfar















I aftes døde min morfar. Han sov stille ind uden dramatik. De sidste uger er det gået stærkt ned ad bakke, og de seneste dage har familien på skift været hos ham og min mormor. I går formiddags var jeg der sammen med min mor og søster, og da var der ikke tegn på, at han ville dø samme dag. Men om aftenen sov han stille ind. 

I dag sidder jeg tilbage med en blanding af lettelse, taknemmelighed og sorg. Lettelse over han ikke har været igennem et langt, smertefuldt sygdomsforløb. Taknemmelighed - dyb dyb taknemmelighed - for alle de gode minder jeg har sammen med ham. Men også stor taknemmelighed for, at jeg nåede at sige farvel til ham i går. Og sorg - en næsten altoverskyggende sorg - over at have mistet ham og især over, at min mormor nu er alene. Jeg dur ikke til at miste - men hvem gør egentlig det?

Minderne står lysende klart. Jeg er så heldig, at jeg er opvokset få kilometer fra min mormor og morfar. De bor stadig på slægtsgården; et paradis af format med en stor eventyrlig have, som jeg har leget mange mange timer i. Da jeg var lille, blev jeg passet af dem hver dag. Min morfar kørte mig rundt i trillebøren, når kaninerne og hønsene skulle fodres. Til fastelavn lavede han de smukkeste fastelavnsris til os børnebørn, og til jul fine kræmmerhuse med småkager og slik i. Det er fra min morfar, at jeg har min store interesse for antik julepynt; min morfar lavede selv pynten og hans træ var altid det smukkeste træ, syntes vi børnebørn. Næsten alle mine juleaftner har jeg holdt i deres stuer. Og det mest fantastiske er, at min morfar altid har holdt jul på slægtsgården - hver eneste jul i sit lange lange liv - bortset fra en gang på sygehuset og en gang hos mine forældre. Det er der, han blev født - og der, han nu er død.

Altid har slægtsgården og min mormor og morfar været samlingsstedet for min store familie. Det ændrer sig nu, og en æra er dermed forbi. At det tidspunkt ville komme har vi jo vist længe, men måske ikke helt accepteret. Det er svært, synes jeg. Døden er en uomtvistelig del af livet, men nej hvor er det svært at acceptere den. 

Billederne her er sådan, jeg husker min morfar. De er fra sensommeren 2006 og viser mange af de værdier, der ligger hos ham: Den store, smukke have med et hav af blomster. Drivhuset med solmodne tomater og mørkeblå vindruer. Det store, men meget hyggelige hus og sommereftermiddagene på den solfyldte terasse. Rideturene på vores heste hen til morfar og mormor, og udsigten ud over markerne. Ja, og æblerne fra den lille frugtplantage - der var altid æbler i lange baner. 

Det er så svært at acceptere, at alt dette er væk nu. At det nu er en svunden tid. Og jeg tror måske, vi alle havde fået en følelse af, at min morfar var udødelig. For han har altid været stærk og frisk - fysisk og mentalt. Men han fik et langt og godt liv, og det er det, vi skal holde fast i. På søndag ville han være blevet 100 år.

Der vil blive stille på bloggen de kommende dage og min giveaway må ligeledes vente lidt med at blive udtrukket.

45 kommentarer:

  1. Må jeg kondolerer...

    Jeg mistede min far for lidt over et år siden, og ved selv hvor uvigtigt det er med ordene, så længe man kan mærke tankerne bag dem.

    Trods alt har man minderne, og hvis du er lidt som mig - så er de konstant på repeat inde i dit hovede lige nu...

    Knus

    SvarSlet
  2. Varme tanker herfra. Det er altid hårdt at miste, også selvom tiden var inde. Det er flot at blive godt 100 år, og det lyder som om han har haft et godt og rigt liv. Værn om dine minder, og pas godt på din mormor. Kram

    SvarSlet
  3. Kære Anna
    Tusind varme tanker herfra. Han lyder som noget helt særligt, din morfar.

    SvarSlet
  4. Kondolerer med dit tab.

    Dejligt at have så mange skønne minder du kan bære med dig videre.

    SvarSlet
  5. Føler med dig og mindes på samme tid min bedstefar som jeg mistede for 10 år siden.
    Tak for fine billeder der viser en lille del af det der var fantastisk ved din morfar.

    SvarSlet
  6. Han lyder til at have været en meget frisk mand! Respekt at han holdt sig frisk, og så i næsen hele 100 år! Det er altid hårdt at miste, og håber at i nu sidder og snakker om de gode minder og giver plads til sorgen.

    SvarSlet
  7. Varme tanker herfra. Det er mærkeligt, når noget er definitivt slut.
    Kh viola

    SvarSlet
  8. Smukke og rørende ord. Jeg fælder lige en lille tåre over morgenmaden. Dine minder er fantastiske og helt sikkert uforglemmelige. De gode stunder, de sjove historier og stemningen omkring din morfar lever videre med dig. Du er heldig at have haft så fantastisk en mand i dit liv :) Tanker herfra.

    SvarSlet
  9. åh Anna - hvor jeg føler med dig..

    Han lyder til at ha en helt særlig plads i dit hjerte.. og sikke en flot alder at nå...
    Kram herfra

    SvarSlet
  10. Et stort kram til dig i en svær tid - jeg mistede selv min bedstemor for et par uger siden, hun havde en plads i mit hjerte, nøjagtig som du beskriver din morfar. Det er svært at miste...men når jeg ser på billederne og læser din historie, så ser jeg en mand som har haft en rigt, langt og godt liv - med familie omkring sig næsten hele livet lyder det til...og kan vi egentlig ønske os mere af tilværelsen?
    Det gør jo bestemt ikke sorgen mindre, det ved jeg...jeg savner min bedstemor hver dag....
    Jeg håber at du altid vil have de skønne minder med dig, og det er jeg ret sikker på at du vil:-)
    Stort kram fra Malene

    SvarSlet
  11. Sender dig varme tanker herfra!!

    SvarSlet
  12. Tak for et meget smukt indblik i et smukt livsstykke.

    Varmer hilsner
    Rikke Røjkjær

    SvarSlet
  13. Dejligt med disse billeder - han ligner jo en dejlig glad mand, som har haft et dejligt liv.

    Men sender dig alle de kram jeg kan.

    SvarSlet
  14. Åh triller lige en lille tåre over de skønne billeder, der bare oser af en stemning af barndom og den der mormor og morfar essens af nærvær og hygge og ro, som jeg tror mange af os kan genkende fra vores egne bedsteforældre.

    det gør mig ondt for dig at du skulle msite din elskede morfar inden du var klar, men som du selv siger, det er man nok aldrig med mindre man har været igennem et ubarmhjertigt eller uværdigt sygdomsforløb og det har din morfar gud ske lov være forskånet for. Det kan måske være en lille trøst i sorgen.

    Minderne bærer du med dig resten af livet og hvilken eventyrlige inder det lyder til at du har med din morfar.

    Sender dig de varmeste tanker og håber din familie er der til at passe lidt ekstra godt på dig i de her dage

    SvarSlet
  15. Jeg kondolerer!
    Sender tanker din vej! Det er aldrig sjovt at miste, heller ikke selvom det er den vej det går! Dejligt du har gode minder tilbage.. mere kan man vel ikke bede om?

    Kram fra Kia

    SvarSlet
  16. Sødeste Anna....
    Det gør mig ondt at høre, at du har mistet én, som står dig så nært. Dine ord og minder er så smukke, at jeg helt kan mærke din smerte og har tårer i øjnene. Minderne er dine for evigt og ingen kan tage dem fra dig.
    Jeg tænker på dig! Meget- du må sige, hvis jeg kan gøre noget.
    Aller kærligst Katrine

    SvarSlet
  17. En masse tanker herfra...
    Jeg mistede for ganske nylig min dejlige farfar, så jeg ved hvordan du har det. Det er lidt en øjenåbner, for selvom man er taknemmelig for at de har haft et langt og godt liv, går det tydeligt op for én, at det hele slutter brat en dag!

    Han lyder som en rigtig rar mand og som om du har en masse gode minder :)

    SvarSlet
  18. Kondolerer med dit tab...

    Et smukt indlæg til ære for din morfar, jeg føler med dig, pas godt på dig selv og din mormor.

    SvarSlet
  19. Jeg kondolerer med dit tab.

    SvarSlet
  20. Sender en masse tanker, krammere og en sms om lidt.

    Kh Line

    SvarSlet
  21. Mange varme tanker og dyb medføelse herfra til dig og dine kære..
    Nej, jeg tror ikke man nogensinde bliver helt klar til at sige farvel.
    Kunne jo godt lige bruge dem som en del af sit liv lidt længere.

    Når jeg har mistet og det er desværre mange, har jeg været velsignet med, at en eller flere af deltagerne til begravelsen bar på nyt liv.
    + rigtig mange gode minder

    Det gav lys i mørket og lidt trøst i sorgen.


    Må også du finde lidt lys midt i sorgen.

    Hilsen Tove

    SvarSlet
  22. Kære Anna

    Der er ingen ord der kan dække den sorg man oplever når man mister en man har kær! I dit tifælde knytter de sig jo en masse vidunderlige mindet til mindet om din morfar.

    Jeg mistede selv min morfar for godt 1 1/2 år siden og jeg tror ikke helt det gået op for mig endnu ( han var igennem en meget svær sygdomsperiode) pg uanset om de kære gamle går herfra uden smerter og deslige, eller dør på pga. kritisk sygdom, gør det ikke sorgen nemmere.

    Du har min dybeste medfølelse. Giv dig nu selv tid til at fordøje denne vanskelige tid for dig og din familie

    Tanker herfra
    Camilla

    SvarSlet
  23. Det gør mig meget ondt for dit tab... Det er altid forfærdeligt at miste, selvom den man mister har levet et langt og forhåbentligt lykkeligt liv.
    Det lyder som om du har de mest fantastiske minder fra din barndom, pas godt på dem og pas rigtig godt på din mormor!
    Natascha

    SvarSlet
  24. Varme tanker herfra. Det er svært at midste en stærk klippe og et samlingspunkt.
    Sidste forår var jeg det samme igennen.

    SvarSlet
  25. Mine tanker går til dig og din familie.
    Hvor er det et smukt indlæg du har skrevet om ham, man får virkelig et dejligt billede af hvem han var.
    Det er virkelig hårdt at miste og jeg sidder selv, nu år efter jeg mistede den sidste af mine bedsteforældre og græder stille af at have læst dit indlæg. Jeg savner stadig, men har, lige som du beskriver, en dyb varme inden i når mine tanker kredser om dem. Den varme giver glæde og styrke!
    Hilsen Kristina

    SvarSlet
  26. Mange varme tanker herfra.

    De minder lyder som en drøm, pas godt på dem.
    Knus

    SvarSlet
  27. Kondolerer...
    Det er sådan et mærkeligt og kunstigt ord, for hvad siger man egentlig til et menneske som har mistet??
    Tror ofte slet ikke man kan sige noget rigtigt eller forkert...
    Men jeg er af den overbevisning at det at man viser næstekærlighed bare ved at anerkende andres følelser så er det bedre end tusinde ord.

    Sikke nogle skønne billeder de udstråler varme og nærhed og ren idyl og minderne kan ingen tage fra os...

    SvarSlet
  28. stort varmt knus herfra, det er altid trist at miste

    SvarSlet
  29. Min dybeste medfølelse!! Det er så svært når et stykke af ens historier ikke skal udvikle sig mere... Jeg håber du får snakket, grædt, sørget og mindet... Sikke et hav af minder og skønne dage du har med denne mand... Det lirkelig gør lyser ud af dit indlæg, som virkelig gør ham ære... Alle gode tanker til dig og din familie. Kærlige Knus
    Stine

    SvarSlet
  30. Min dybeste medfølelse!! At miste er altid svært oh nej ingen ord kan hjælpe. Men du har nogle fantastiske smukke minder og billeder og det er fantastisk ;0) kram og varme tanker herfra.

    SvarSlet
  31. Føler med deg:-( varme tanker til deg og familien din......

    SvarSlet
  32. Kjenner på følelsen og blir trist på dine vegne. Han virket som en god morfar, slik morfedre som regel er.
    Dette vekker minner om mine besteforeldre som er gått bort, men spesielt min egen morfar, for selv om det er 26 år siden han døde, er det som om det var i går. Tiden pakker sorgen inn i bomull slik at den ikke blir så skarp og den blir lettere å bære.
    Klem fra meg. =)

    SvarSlet
  33. jeg må også kondolere, sikke du smukt indlæg, stemningen i billederne vækkede også minder for mig om morfar,mormor, bedste forældre, han lød som en dejlig mand, og tænkt engang næsten 100 år, det er virkelig flot.

    SvarSlet
  34. Gode tanker og et *varmt knus* herfra...!

    Dejlige fotos af din morfar og haven!

    SvarSlet
  35. Utroligt smukke billeder - og utroligt livsbekræftigende, taget det hele i betragtning..jeg kondulerer.

    SvarSlet
  36. Varme tanker herfra
    Kram Mette

    SvarSlet
  37. Kære Anna Kathrine. Det er jeg ked af at læse. Men hvor er det dejligt at se, at du har så mange fantastiske minder fra din tid sammen med din morfar!
    Kærlige hilsner og god weekend. Maria

    SvarSlet
  38. Kondulere mange gange....

    Varme tanker herfra....

    SvarSlet
  39. så mange medfølelse, jeg ønsker Dem alt godt min dybeste medfølelse.
    herzlichst Silke

    SvarSlet
  40. Det er bare nogle fantastiske billeder - sommerstemning her i vintergråheden og dejligt at du har sådan nogle minder at huske på.

    Det er trist nat skulle sige farvel til en man holder af og som står en så nær, men det lyder til at han har haft et dejligt liv og I har haft mange skønne stunder sammen.

    Bedste tanker herfra*

    SvarSlet
  41. Beste,

    Innige deelneming met het overlijden van je lieve opa. het is mooi en kostbaar wat je schrijft over je lieve opa. Hou de herinneringen aan hem levend. Heel veel sterkte om zonder hem door te gaan

    SvarSlet
  42. Tak for det her indlæg. Selvom det har et par år på bagen, var det godt for mig at læse. Jeg gennemgår lige nu et meget lignende forløb med min morfar, og han har ikke længe igen. Jeg finder styrke og trøst i at læse andres erfaringer, så tak fordi du valgte at dele dette dengang. :-)

    SvarSlet