mandag den 27. februar 2012

Pink når det er tåleligt







I søndags fik jeg endelig færdiggjort en kjole til Lara i hendes yndlings- og min hade-farve. Sammen med brun kan pink/lyserød dog gå an, synes jeg - men farven bliver altså aldrig min kop the. 
Snittet, derimod, er helt fantastisk - et gammelt 60'er mønster (lånt af søde Line) er efter mange tilretninger endt med at blive denne model, som jeg også har vist her, her, her og her. Og det bliver ikke sidste gang, jeg syr denne model! Den er super flot, nem at sy, behagelig og forholdsvis praktisk for Lara at have på.

Og (praktiske) kjoler er der behov for. For Lara har nærmest nedlagt veto mod at gå i bukser i børnehaven. Vi har haft mange tøjkampe, og hvis det ender med, at jeg får min vilje igennem, sender jeg et ulykkeligt barn afsted. Derfor har mit kompromis været, at kjolerne i det mindste skal være praktiske og varme. Men det er ikke nemt med denne nye selvbestemmelse fra Laras side. Udover, at hun er blevet mere bevidst om at skulle bestemme selv, ser hun mig gå i kjole hver dag, og hun kopierer mig - derfor er det jo meget naturligt, at hun synes, hun også skal gå i kjole. Kan jeg forvente andet? Jeg har vel selv skabt dette behov hos hende? Ikke, at hun har været en lyserød pyntedukke - meget af det tøj, jeg har syet til hende, har været ret drenget - men hun har altid oplevet en mor, som går op i det tøj, hun har på.

Ja, jeg er i et dilemma, for jeg ønsker jo et selvstændigt barn - men samtidig skal hun jo heller ikke bestemme alt. Og hun har så mange fine og praktiske bukser ... 

Nåmen, tilbage til kjolen: Den er syet i pink isoli og kantet med brun rib - denne gang har jeg forsøgt mig med en lynlås, som giver en ekstra detalje. Ikke nemt, men jeg skal nok lære det! Og så er der også kommet ærmer på - det er nu engang lidt mere praktisk i vintermånederne! På lommerne er der en lille blomst af strygestof. Fint, ikke?

29 kommentarer:

  1. den er bare fin - også i pink - tror at du bliver nød til at affinde dig med den farve et par år endnu ;) sammen med brun er den da lækker og helt ærlig pink er da en del bedre end rosa til små piger, oder was? ;)
    kh christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt sikkert er pink bedre end rosa/lyserød eller allerværst: baby-lyserød! Og ja, jeg må jo nok lære at leve med det;-)

      Slet
  2. Kjolen er altså super skøn, trods pink :P og det er Lara virkelig også.

    Hun lyder iøvrigt fuldstændig som min Emilie, hun startede også meget tidligt, nu er hun 7 og har stort set ikke brugt bukser de sidste 4 år. Hendes yndlingskjole er i øvrigt samme lyserøde H&M-sag, som jeg tidligere har set dig vise Lara i. Hun bruger den igen og igen og igen og altid... den er ved at være godt slidt og lynlåsen rigtig dum, hun mener dog, at den bare skal have en klat olie... haha, kan man høre at farmand piller i gamle biler?

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, det er også favoritkjolen herhjemme - den går under betegnelsen "fødselsdagskjolen", da hun havde den på til sin 3 års fødselsdag. Vi PRØVER at undgå, at hun har den på hver dag (herhjemme - det er ikke en børnehavekjole) - også så den ikke bliver for slidt. Den er lyserød, ja, men ganske fin, synes jeg.
      Og puha - der er bare længe til hun bliver 7 år - tænk hvis jeg ikke får hende i bukser inden da!

      Slet
  3. hvor er skøn, det må da være dejligt at hun elsker kjoler, også selv om de skal være i pink

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er skønt, at hun elsker kjoler - hvis bare hun også ville i bukser engang imellem!

      Slet
  4. Jeg synes, den er super fin. Nu har du jo heller ikke pink-aversionen overfor den hindbær-pink/røde, og jeg tvivler på, at Lara vil opdage forskellen, så du skal da bare lave en masse labre hindbærkjoler, og så kan du jo evt sy dem som 'shorts' med så brede bukseben, at det ligner et skørt og så med uldne strømpebukser. Hun opdager det aldrig, og så er hun praktisk og lige til at spise på samme tid ;)
    Kh Line

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, Line, det er da helt sikkert det, jeg skal ud i - variationer over den lyserøde farve. Men buksebenene skal hun nok opdage - uden tvivl!

      Slet
  5. Syns det var en veldig skjønn kjole, som satt perfekt på din lille pike.

    SvarSlet
  6. Den er super fin - Den er du da sluppet godt fra:-) Vi er også på kjole stadiet, så jeg har også overgivet mig og sender Gry i børnehave i kjole eller nederdel hverdag - Godt vinteren har været forholdsvis kort og mild i år...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er også min trøst, at det er mildt i vejret i år. Men de koldeste dage fik hun altså bukser på - jeg kunne ikke overskue tanken om at hun skulle rende rundt på legepladsen med nærmest bare ben under flyverdragten.

      Slet
  7. Hvor er det en sød pige, du har og hun er da rigtig fin i pink.
    Nyd det så længe, hun gerne vil gå i kjole, det går som regel over igen ;-)
    Dejligt navn din pige har, jeg drømte også om, at min datter, som nu er 33 år, skulle hedde Lara (efter at have læst Doktor Zivago)men det synes hendes far ikke om, så hun måtte nøjes med Majbrit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er et fint navn:-) Vi er rigtig glade for, at vi turde kaste os ud i at give hende et lidt specielt navn. Det tog tid, før familien vænnede sig til det, men nu kan hun jo ikke hedde andet end Lara.

      Slet
  8. Hvor er den fin... Har to drenge så det blir ikke lige det projekt jeg skal kaste mig ud - er meget ny i denne syverden, men synes det er nogle fede lommer du bruger- er det nogle du selv har designet eller er de efter mønster??

    SvarSlet
    Svar
    1. Lommerne har jeg selv designet, men det er nu ikke så svært at tegne dem efter. Der er også lommer som pdf-fil på stof2000s hjemmeside.

      Slet
  9. Den er skøn, og dejlig skrubbe der står model :)
    Puh, og så kender jeg alt til "mor jeg vil have kjole på og den skal være sådan - fordi sådan en har Sara!"

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak:-) Ja, det er nok et velkendt problem.

      Slet
  10. Men oj oj vilken fin modell (både kjolen og flickebarnet ;) Jag blir sugen på att konstruera ett mönster nu!

    SvarSlet
  11. Hvor er den skøn.Jeg har også en datter, som ville ELSKE den kjole - et stort ønske herfra er at du på et tidspunkt giver dig til at sælge dine mønstre :-)

    Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak:-) Jeg tror aldrig, jeg kommer til at sælge mønstrene. Vil hellere sælge lidt tøj en gang imellem:-)

      Slet
  12. Kjolen er så fin. Også selvom den er pink :-)

    SvarSlet
  13. Kjolen er rigtig fin, og jeg tror det med kun at ville gå i kjole er noget du må vende dig til.
    Min datter fik ideen da hun var næsten tre, men til mit held kunne jeg lave den aftale med hende om at hun skulle have bukser på en dag og kjole/nederdel den anden dag. Kaya havde også bare så mange fine bukser og hun er så lækker i bukser, aftalen kørte i et halvt år og så var løbet kørt og hun går nu kun i kjoler (hun er 5 nu) ;)

    SvarSlet
  14. He he, tror du har det med lyserød som jeg har det med lyseblå! Babylyseblå er bandlyst i Ankers garderobe, det bliver alt for fesen!
    Men super fin kjole og sammen med brun er den da bare lækker:-)

    SvarSlet
  15. den kan jeg godt lide! Er glad for at Aya ikke er så bevidst med tøjet endnu, så nyder at mor kan bestemme lidt endnu ;)

    SvarSlet
  16. Det er da klart at hun vil gå med kjole - når nu både hun og moderen ser så fantastisk ud i kjole :-) Den er bare blevet super fin til hende og en flot pink sammen med den mørke brune.

    Lynlåsen er blevet fin og ja, praktisk. Er den forøvrigt ikke syet i isoli eller husker jeg forkert? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo da, den er syet i isoli! Og ikke jersey.... Tak for din fantastiske hjælp til kredagen.

      Kh
      Anna

      Slet
  17. Hvor har jeg glædet mig til denne dag - har jeg ventet på at se resultatet siden kreadagen. Den er super skøn, flot arbejde.
    Mvh Tina

    SvarSlet