onsdag den 22. februar 2012

Professorindens 50'er mønstre









For længe siden faldt jeg over "Den store sybog" af professorinde Ella Lund i et antikvariat, og bogen var så skøn, at den trods manglende mønsterark bare måtte med hjem. Siden har jeg fundet ud af, at bogen var et "must have" for kvinder i 50erne. Den er spækket med opskrifter på 50'er tøj - både til børn, unge, mænd og kvinder. Bogen har fungeret som inspirationskilde for mig, men som sybog har den været ubrugelig, da mønsterarkene som sagt manglede. Derfor blev jeg også meget glad, da jeg fandt ud af, at Trine også havde bogen samt mønsterarkene. Jeg fik lov til at låne dem af hende, men da det ville koste mig flere tusinde kroner at få lavet et genoptryk af de 42 mønsterark, droppede jeg det. 

Nu har jeg så været så heldig at finde en komplet samling af mønsterarkene og kan begynde at bruge bogen aktivt. Der er mange modeller, som jeg godt kunne tænke mig at afprøve; bl.a. dem, som billederne herover viser.   Jeg har stof liggende til omkring ti 50er-kjoler, så det er jo bare om at komme igang - ville ønske, at døgnet havde lidt flere timer, for det er et kæmpe arbejde at lave en sådan kjole!

20 kommentarer:

  1. Åh jeg glæder mig til at se, hvad du får lavet. Jeg har også en bog af samme forfatter med mønstre til damer, mænd og børn. Jeg synes det er morsomt at læse det, som hun skriver om syning. Det var virkelig andre tinder den gang :-)
    Jeg har dog ikke brugt bogen endnu.
    Kh viola

    SvarSlet
  2. Hvor er det en lille guldgrube du har dig der...

    Venter i spænding på at se hvad du får lavet med den!

    SvarSlet
  3. Hvor er jeg misundelig, de er jo fantastiske! :)

    SvarSlet
  4. Nææææh jamen dog! Stort tillykke med at du selv har fundet mønstrene!! Hvor dejligt! Og ja det ville både være dyrt og omfattende at lave kopier af mine mønstre.
    God fornøjelse med at få skabt nogle kjoler :) Glæder mig til at se, hvad du får skabt.
    Det varer meget, meget længe, før jeg kommer i gang, men sybogen er super skøn at kigge i, så det vil jeg gøre indtil da :)

    SvarSlet
  5. Sikken et sammentræf, det er næsten uhyggeligt!
    Jeg har haft denne bog samt alle mønstrene i nogle år og i går gik jeg faktisk og tænkte på at jeg ville spørge dig om du ville låne dem... Men nu har du dem jo selv, men ellers ville jeg med glæde have lånt dem ud til dig, for det kan jo ikke undgås at resultatet bliver super fint!
    Glæder mig til at se hvad du får ud af dem for jeg har endnu ikke fået taget mig sammen til at få den taget i brug, da jeg kan forestille mig at mønstrene kræver en del tilretning for at passe til nutidens størrelser.

    SvarSlet
  6. Hvor fedt! Så er det jo bare med at komme i gang. :)

    SvarSlet
  7. Anna jeg har faldt over dette stof som du søger:)

    http://www.trendsales.dk/listings/retro-vintage-stof-fra-sengetoej/25160344?pn=1&track=6&rt=ssr&road=sort_gallery&search=retro+stof&status=1

    SvarSlet
  8. Lyllo dig:) Ska bli kul att se vad du skapar ur den helt förträffliga mönsterboken!!

    SvarSlet
  9. Ih altså, den har jeg også! Og den er bare så skøn syntes jeg :-) Hvor er det herligt at "møde" én der er lige så begejstret for den slags som jeg.

    SvarSlet
  10. Så heldig - den boken så bare fin ut :) Barnetøyet er jo veldig søtt :)

    SvarSlet
  11. Sikke et fund-Jeg er helt vild med billederne!

    SvarSlet
  12. Tak for jeres kommentarer! :-)

    Viola: Ja, professorinden har skrevet flere bøger. Hvad mon hun er professorinde i? Syning? ;-)

    Trine: Jeg kan også være bange for, at der går lidt tid, inden jeg kommer i gang - men brænder for at tage hul på det!

    Jannie: Hvor er det sødt af dig! Jeg ville meget gerne have lånt mønstrene, hvis ikke jeg havde fundet dem selv. Men problemet er som sagt, at de er frygtelig dyre at kopiere, da det er A1 størrelse.

    Mia: Tusind tak for linket!

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  13. Avra, det er virkelig nogle bedårende billeder! Jeg er også helt vild med 50'er-kjoler. Jeg glæder mig til at se, hvad du får syet...
    God fornøjelse. :-)

    SvarSlet
  14. Hvor er det en fed bog. Den ville min super syende mor elske!!!
    Glæder mig meget til at se hvad du får lavet med bogens mønstre.

    SvarSlet
  15. Ser spændende ud, vil glæde mig til at se hvad der kommer ud af modellerne - snittene ser fine ud :o)
    KH Sidsel

    SvarSlet
  16. Åh, det er også en af mine yndlings sybøger. Mønstrene kan være lidt svære at få fat i, men så er det heldigt man kan konstruere selv. :) Har også været glad for min som inspiration og motivator i årevis! Glæder mig til at se hvordan du tolker 50'erne. :)
    Husk at tjekke taljemålet på de gamle mønstre, det er stort set altid meget lille i forhold til nutidens størrelser. Og så er det også nogle gange lavet efter en "bullet bra" altså de spidse bryster bh'erne sørgede for dengang. Men det kommer selvfølgelig an på det eksakte årstal.
    God sylyst!

    SvarSlet
  17. Hej Anna. Jeg har forsøgt at finde denne spændende bog, men de steder jeg fandt den siger de at der ikke er løse mønstre med til den. Hvordan fandt du mønstrene? Hedder mønsterbogen noget andet? Jeg tænker,(ligesom du også siger) at det er lidt meget at købe bogen hvis man ikke kan bruge mønstrene... Tak for dejlig inspirationsside :-)

    SvarSlet
  18. Hej Anna. Jeg har forsøgt at finde denne spændende bog, men de steder jeg fandt den siger de at der ikke er løse mønstre med til den. Hvordan fandt du mønstrene? Hedder mønsterbogen noget andet? Jeg tænker,(ligesom du også siger) at det er lidt meget at købe bogen hvis man ikke kan bruge mønstrene... Tak for dejlig inspirationsside :-)

    SvarSlet