fredag den 27. april 2012

Bukser med indvendige lommer - DIY

Som lovet kommer her en diy til disse velourbukser med indvendige lommer. Det er ikke særlig svært at sy en indvendig lomme - så hvis du kan sy almindelige velourbukser med påsat lommer, så kan du også sagtens sy dem med denne lomme. 

Brug rib eller almindelig skråbånd til selve kanten - begge dele virker fint. 






Disse bukser er syet i hindbærfarvet velour, men isoli, jersey eller fast stof kan også sagtens benyttes. 

Tip til velour: Husk at vende det rigtigt - så får stoffet det flotteste skær. Når du har bredt det ud, skal du køre hånden ned over stoffet. Føles det, som om der er modstand, har du vendt stoffet rigtigt. Det er ligesom at stryge en kat mod hårene - bare kortere hår! ;-)

Find et bukse-grundmønster. Jeg har brugt Ulla Welinders "Sy og stik børnetøj 0-3 år". 
Tegn det af, så du har et forstykke og et bagstykke. 

Tegn lommens kant på forstykket. Det skal tegnes langs buksebenets sidesøm. Klip lommen ud.

Tag et stykke mønsterpapir og tegn en lommepose, som følger lommens kant.  

Tegn derefter endnu en lommepose, som har samme form som den anden lommepose, men som går helt ud til kanten (dvs. uden lommens kant).

Så har du to mønsterdele, som du skal bruge til din lomme - en lille lommepose og en stor lommepose. 

Klip 2 x bagstykke, 2 x forstykke, 2 x lille lommepose og 2 x stor lommepose i velour. 

Mål lommens kant. 

Klip to sykker rib, som er 2 cm kortere end lommens kant og 4,5 cm bred. 

Læg ribkanten dobbelt og nål den fast på lommens kant. Stræk den, så den passer til længden på lommens kant. Sy den fast med 1 cm sømrum. Vær præcis med din syning.

Læg nu den lille lommepose, som passer til lommens kant, ovenpå ret mod ret og sy den fast i samme syning. Overlock eller zigzag kanten.

Vend lommeposen og sy en stikning langs lommens kant. 

Nål nu den store lommepose oven på den lille lomepose og sy dem sammen som billedet viser. Zigzag eller overlock kanten. 

Så ser lommen sådan ud på retsiden. Nål den fast foroven og i sidesømmen og sy den fast 0,5 cm inde. Lav den anden lommepose på samme måde. 

Sy nu skridtsømmen på forstykkerne sammen samt på bagstykkerne. Overlock eller zigzag delene. 

Sy bagstykket sammen med forstykket i sidesømmene. Overlock eller zigzag kanterne. 

Sy nu den indvendige bensøm og overlock eller zigzag kanterne. 

Klip et stykke rib til taljen. Jeg klipper det ca 12-14 cm bredt/højt og 5-7 cm kortere end velourbukserne.

Klip tilsvarende til buksebenenes kanter. Sy ribstykkerne sammen som et rør. 

Læg ribrøret dobbelt med sømmen indad. Nål den fast på et bukseben. Sørg for, at ribkantens søm rammer buksebenets indersøm og stræk ribben, så den bliver ens hele vejen rundt. Nål den fast, inden du syr og derefter overlocker eller zigzagger kanten. Gør det samme med det andet ben.

Læg evt et stykke bredt elastik inde i ribbens talje. Det gør, at bukserne ikke falder ned, da rib ofte mister elasticiteten eftre få vaske. Elastikken skal som sagt være 3-5 cm bred for ikke at blive ubehagelig. Den skal være 1-2 cm kortere end ribben. Zigzag den sammen som et rør og læg den inde i ribrøret, som du lægger dobbelt med sømmen indad. 

Nål nu ribrøret fast i buksernes taljekant. Find først fire punkter på ribben, som har samme længde. Nål disse fast til de fire sømme, som er i bukserne. Stræk derefter ribben, så den passer hele vejen rundt. Sy den fast, og overlock eller zigzag kanten. Sy evt en kantstikning fra retsiden.  


Og så er dine bukser færdige - med de fineste lommer:-)

15 kommentarer:

  1. når jeg syr bukser sammen, syr jeg alle bensømme sammen. derefter putter jeg det ene ben ind i det andet. Så syr jeg sammen fra øverste kant, ned om skridt og videre til den anden øverste kant

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også en nem måde at gøre det på:-)

      Slet
  2. Tak for endnu en diy :-) har længe gerne villet prøve med indvendige lommer, men ikke vidst hvordan. Jeg syr sammen på samme måde som Anonym ovenfor... Vh Pernille

    SvarSlet
  3. "Ruller" den elastik du putter inden i ribben ikke når du ikke syer den "fast"? Altså, jeg synes det specielt er et problem når ungerne er så store at de bare hiver bukserne ned....

    SvarSlet
    Svar
    1. Ofte syr jeg den fast i toppen af ribben til sidst - i den bagerste søm og i samme farve tråd som ribben - så kan det næsten ikke ses. Så ruller elastikken ikke.

      Slet
    2. Smart - jeg sad også lige og tænkte om ikke elastikken rullede ;0)
      God weekend!
      Eline

      Slet
  4. TAKK, TAKK - akkurat i dag spurte jeg på bloggen min om hva lengden på ribben bør være når man syr bukser, og her forklarer du jo det og enda mere - supert :)
    God helg :)

    SvarSlet
  5. endnu en super diy fra dig - tak!
    jeg har altid troet at de indvendige lommer var alt for bøvlede til mig;-)

    SvarSlet
  6. tak for en flot, grundig, præcis og detaljerig DIY :-)))
    hvad gør man, hvis man foretrækker bukser uden udvendige sidesømme?? :-O

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er det, sådan som jeg lige kan gennemskue det, ikke muligt med de indvendige lommer.

      Slet
  7. Fantastisk DIY. Lige til at gå i gang med. Glæder mig til at prøve teknikken.

    Hilsen
    Lone

    SvarSlet
  8. Det er jo som om du vidste, at jeg lige har bestilt en god bunke stof! Skal have syet lige præcis den type bukser til lillemanden, men har aldrig prøvet med lommer før. Perfekt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, se du at komme i gang med det! Det er ikke spor svært!

      Kh
      Anna

      Slet
    2. He he, nu er det snart et år siden jeg skrev her, men det er først nu jeg kom i gang. Pinligt ;-) tak for en god DIY, det lykkedes: http://www.tusindetanker.blogspot.dk/2013/03/jeg-er-stolt.html

      Slet
  9. Du er en skat!! Jeg har længe holdt mig væk fra den slags lommer og rib som "kantbånd" - tak for redningen;)

    SvarSlet