torsdag den 12. april 2012

Glædens dag


Åh, hvor har jeg længe drømt om at kunne skrive dette indlæg. Håbet på det - og senere, de sidste par uger, glædet mig til det, da håbet så ud til at blive til virkelighed. I dag er nemlig glædens dag, for i dag er jeg blevet fastansat. 

I disse tider ved vi alle, at fast arbejde ikke er noget, man kan forvente. Dette måtte jeg lære på den hårde måde, da jeg januar 2011 naivt valgte at sige mit faste lærerjob op for at sige ja til en midlertidig stilling på den skole, jeg arbejder på nu. For omtrent samtidig med, at jeg sagde min faste stilling op, kom ansættelsesstop i Århus Kommune (og mange andre kommuner), nedskærelser på skolerne og stor arbejdsløshed blandt lærerne. Dét havde jeg ikke set komme. Og skolen kunne - måtte - ikke fastansætte mig - trods det, at de manglede en tysklærer på skolen og meget gerne ville have mig. Det var en grotesk situation, hvor der blev snakket om, hvordan de kunne dække tyskundervisningen med ikke-tysklærere eller låne-lærere fra andre skoler. Og kun ved et tilfælde opstod der en mulighed for at jeg kunne blive på skolen i et barselsvikariat. Fastansat kunne jeg ikke blive.

Og sådan er der nu gået over et år. Det var været et kæmpe pres at være under, for som så mange andre har vi også brug for penge for at kunne leve. Og jeg har brug for ro i min arbejdssituation, da usikkerhed ikke er noget, jeg bryder mig om. Det er vel egentligt de færreste, der bryder sig om usikkerhed?

Denne dag er en glædens dag. Men samtidig kan jeg ikke lade være med at tænke på alle de, der hver dag skal slås med arbejdsløshed eller usikkerhed i det arbejde, de er i nu. Jeg ved, at der er flere bloggere derude, som også er lærere, og som frygter for deres stilling. Det groteske er, at da jeg blev færdiguddannet i 2007 lå verden åben for os alle - og mange af mine medstuderende meldte sig ikke ind i a-kassen, for lærerjobs var der nok af. Jeg var også tæt på at melde mig ud senere på året, da der jo altid ville være mangel på tysklærere.

I dag er jeg glad for, at jeg ikke tog den beslutning. Jeg har lært, at verden kan ændre sig ganske betragteligt på ganske kort tid. Men trods usikkerheden det seneste år er jeg også gad for, at jeg turde tage springet og prøve en ny arbejdsplads. Det har jeg ikke fortrudt ét eneste sekund, heller ikke når usikkerheden var værst. 


37 kommentarer:

  1. hvor er det dejligt at læse og kæmpe tillykke!!!!

    SvarSlet
  2. Stort tillykke herfra med fastansættelsen !! Det er rigtig som du skriver en usikker tid når der tales job. Jeg er selv offentlig ansat inden for sygehusregi og vi oplever gang på gang fyringsrunder, utryghed, omrokeringer etc. Derfor skal vi være glade og vel egentlig også taknemmelige når der er job til os. Må du trives :)

    SvarSlet
  3. Hvor er det mega fedt! Jeg forstår HELT hvad du mener. Jeg blev uddannet lærer i 2010, hvor ingen troede på, at der skulle fyres så mange lærere - jeg fik et årsvikariat ved at sende en ansøgning ud til alle skoler i Aarhus kommune - én skole svarede, og der er jeg nu. Jeg blev ved det rene held fastansat i november! Og selvom det har været en hård periode, er jeg evigt taknemmelig for mit job!

    Mange gange tillykke! :)

    Kh. Jenny

    SvarSlet
  4. Nej hvor skønt! Et virkeligt stort tillykke herfra! Det må være en fantastisk lettelse.

    SvarSlet
  5. Hvor er det dejligt for dig! Kæmpe stort tillykke!:)

    SvarSlet
  6. Tillykke med fastansættelsen - hvor er det dog skønt

    SvarSlet
  7. Gratulerer så masse med fast jobb :)

    SvarSlet
  8. stort tillykke, det må være rigtig dejligt for dig. ja man skal virkelig sætte pris på at være fastansat i disse tider!

    SvarSlet
  9. Kæmpe tillykke med det! Kender mange der lige nu, ville give højre arm for at blive fastansat i en lærerstilling! Stakler! Kan godt forstå det hedder 'Glædens dag'! Sikke en skøn ting!

    SvarSlet
  10. Kære Anna

    Sikke en dejlig nyhed (her gik jeg og troede, at det var noget med at få plads til puderne mens dit indlæg stod og uploadede :-))

    Men ja - fast arbejde er nu en gang en dejlig ting. Man har bare ro og overskud på en anden måde. Stort til lykke her fra!

    Kh. Mette

    SvarSlet
  11. STORT tillykke, hvor er det dejligt for dig!

    SvarSlet
  12. Fedt Anna. Kæmpe stort tillykke fra mig til dig :-) KH Maria

    SvarSlet
  13. Hvor dejligt at læse. Tillykke med det :)

    SvarSlet
  14. Hvor er det bare skønt - og hvor er det godt du turde tage springet.
    Kh Anita

    SvarSlet
  15. Jaaaaa. Jubiiiii. Hurraaaaa og halleluja. Hvor er det fantastisk. Det største tillykke til dig og familien.
    Kh Vibeke

    SvarSlet
  16. Tillykke!! Hvor dejligt :)

    SvarSlet
  17. Stort tillykke!
    Er selv arkitekt og færdiguddannet i 2007 hvor også arkitekter fik job nærmest før vi var ude af skolen.
    Og pt er jeg ledig. Som alle de andre arkitekter ;).
    Sådan er livet.
    Men skønt og opløftende at høre, at der stadig er fastansættelser at opnå rundt omkring!

    SvarSlet
  18. Stort tillykke! Det må være noget af en sten der er lettet fra dit hjerte. Der er ikke noget værre end usikkerhed over om man er købt eller solgt. Dejligt indlæg :)
    Sidsel

    SvarSlet
  19. Stort tillykke! Skøn nyhed på en helt almindelig torsdag! :)

    SvarSlet
  20. Hep hey high five!!! SÅDAN Anna- det er sku da vild fedt. Håber på at kunne sige det samme i uge 17. Kryds meget gerne fingre for mig:)
    Ihhh stort tillykke
    kh kirsten

    SvarSlet
  21. Ej, hvor er det godt at høre Anna. Stort tillykke!

    SvarSlet
  22. Kæmpe tillykke - ej hvor er det dog skønt for dig og jer. Puha, det må være hårdt ikke at vide hvor man står, og især når man er en familie og der er andre, der er afhængige af en. Fedt for dig! Mvh Anna

    SvarSlet
  23. Dejligt!!! Stort tillykke.

    SvarSlet
  24. Tillykke med fastansættelsen!! Det er skønt når det lykkes i en foranderlig verden.

    SvarSlet
  25. Tillykke Anna - hvor er det skønt for dig! Er sikker på at du er en fantastisk lærer så skolen og børnene er meget heldige at have dig.

    Bedste tanker herfra*

    SvarSlet
  26. TILLYKKE!!! Hvor er det dejligt! :)

    SvarSlet
  27. Hvor lyder det dejligt! Kæmpestort tillykke med fastansættelsen :D

    Det er en stor tryghed at have og jeg forstår udmærket at det ikke er rart med usikkerheden. Penge må der til...

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  28. kære Anna!
    TILYKKE!!! jeg er jo selv lærer - i 10.klasse... som altid er ved at lukke...eller blive lukket... Kender usikkerheden.... hvor er det skønt for dig at der nu er ro på og at du er et sted hvor du kan lide at være...
    Kærlige tanker herfra
    Solhilsner
    Stine

    SvarSlet
  29. Tillykke!!! En fastansættelse er stor for tiden. Jeg er selv færdiguddannet til næste sommer, og har forberedt mig på, at det nok bliver til arbejdsløshed.

    SvarSlet
  30. Stort tillykke. Det er dejligt med lidt ro i sindet. Det fylder jo så meget. Tillykke herfra :)

    SvarSlet
  31. TUSIND TAK for jeres søde kommentarer! Jeg er super glad, men bare helt og aldeles kvæstet nu! Ugen har vist været lidt for begivehedsrig. Så dejligt, det er weekend.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  32. Kæmpe Stort tillykke Anna, hvor må det bare være en ubeskrivelig følelse og fantastisk lettelse!

    SvarSlet
  33. Tillykke med det, håber du nyder en velfortjent weekend.

    SvarSlet
  34. Stort tillykke!! Nogle gange er man nødt til at vove for at vinde - flot at du turde! :-)

    SvarSlet