lørdag den 26. maj 2012

Mekanisk legetøj




Jeg har tre styk. mekanisk bliklegetøj. Alle er kopier af gammelt legetøj og købt i Den gamle By i Aarhus. Lara leger ikke med det selv, men engang imellem leger vi med det sammen. Især hvalen - som sluger en fisk - og den sjove and på cykel er hun meget begejstret for. Sammen med en voksen er der meget legeværdi i mekanisk legetøj. 

Jeg kan godt lide fortællingen bag legetøjet og synes, det er fascinerende, at man har haft en så god fantasi. For ikke så længe siden var vi i Den gamle By, hvor vi på deres legetøjsmuseum så deres fantastiske samling af gammelt mekanisk legetøj, og der er virkelig mange underlige figurer. Legetøjet kom frem i 1860'erne, har jeg læst mig til, men havde vist sin storhedstid i starten af 1900-tallet. 

Jeg vil gerne udvide min samling, og i sommerferien drager vi til København - mon der er nogle af jer københavnere, der ved, om der i København findes butikker med mekanisk bliklegetøj? Hvis nogle af jer kender gode butikker andre steder i landet eller på nettet, hører jeg også gerne fra jer:-)

11 kommentarer:

  1. Søde små mekaniske finurligheder- kender desværre ikke nogle forhandler af de skønne ting!

    SvarSlet
  2. Det er sødt det mekaniske legetøj.

    Min morfar samler på gammelt legetøj og har en stor kælder fyldt - det har altid været et hit ved os børnebørn - og nu nyder oldebørnene (mine drenge) også stor glæde af det.

    Burde faktisk huske et kamera næste gang jeg kommer forbi, så jeg kan dele herlighederne med Blogland.

    God Pinse :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, gør endelig det:-) Jeg synes i hvert fald, det er spændende med gammelt legetøj, som har sjæl og historie. Også god pinse til dig:-)

      Kh
      Anna

      Slet
  3. HAY House på strøget i København har en lille smule mekanisk bliklegetøj - blandt masser af andre fine ting :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tip - der kigger jeg forbi!

      Kh
      Anna

      Slet
  4. Maduro (har en del), Frederiksborggade 41, 1360 København K (mellem søerne og Nørreport st). Den ligger lige overfor Urban Living (kan også ha den slags)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna. Jeg har lige et spørgsmål, som godt nok ikke lige vedrører dit fine indlæg. Jeg er forholdsvis ny i det her dejlige blogland, og vil derfor høre dig, om du ved hvordan folk udefra kan blive tilmeldt ens blog som fast læser, og hvordan folk udefra kan ligge en kommetar efter, at jeg har lavet mit indlæg. Du er meget velkommen til at gå ind og se på min blog som er: madebyme-helenablogspot.com for at kunne se, hvad jeg mener med at folk jo ikke bare sådan kan blive fast læser på min blog og heller ej ligge en kommetar. De venligst hilsner den fortvivlede Helena

      Slet
    2. Gitte Luna: Tusind tak for tippet:-) Det kommer på min liste til københavnerturen:-)

      Helena: Ja, det er rigtig frustrerende, når det ikke vil virke. Jeg kan umiddelbart ikke hjælpe dig, jeg er ikke en ørn til blogger og synes at huske, at det kom af sig selv på min blog? Jeg ved at Mia på mamamiasverden har en guide til nye bloggere - måske du kan finde vejledning der?

      Kh
      Anna

      Slet
  5. Hov forrsten det er madebyme-helena.blogspot.com

    SvarSlet
  6. Okay, du virker nu ellers til at have ret godt styr på det bloggeri, men mon ikke jeg også får det med tiden. Tak for tippet til Mia, hende vil jeg da lige forhøre mig med.

    SvarSlet