fredag den 24. august 2012

Min mormors gardiner





Mine bedsteforældres gård er solgt - og derfor er huset nu ved at blive tømt for de sidste ting. Jeg har reddet mig soveværelsets gardiner, som nok ellers bare var smidt ud, hvis ikke jeg havde bedt om dem. Og i sidste weekend blev de så vasket og hængt til tørre i vores nye have.

I min barndom blev jeg passet af mine bedsteforældre. Jeg husker tydeligt gardinerne fra mine bedsteforældres soveværelse, som var det fjerneste rum på første etage i det kæmpestore hus. Værelset var stort og enkelt med mørke 50er møbler - mine bedsteforældres seng, min mormors sminkebord og et stort radiomøbel fra 50erne - og så gardinerne. De gav det mørke rum et grønligt skær og gjorde det næsten eventyrligt. Jeg husker rummet som noget helligt og fredsfyldt og som et sted, hvor man kun kiggede ind - man legede der ikke.

Det er mange år siden, at mine bedsteforældre holdt op med at bruge soveværelset ovenpå, og værelset fik lov til at stå uberørt hen. Gardinerne er nu mørnede og falmede af ælde, men noget af stoffet kan stadig bruges. Og det skal bruges. Til hvad, det ved jeg endnu ikke. Men fint er det, synes I ikke?


17 kommentarer:

  1. de er skønne de gardiner :)

    SvarSlet
  2. Kan godt forstå du skyndte dig at få fingrene i dem. Skønne farver og oven i købet fyldt med minder, så kan de næsten ikke være mere værd!

    :o) Karina

    SvarSlet
  3. De er så skønne, jeg har haft syet en nederdel til min datter af min farmors gamle køkkengardiner, jeg elsker bare når hun har den på. Det er skønt når gamle ting bliver til nye, for minderne sidder stadig i dem.

    SvarSlet
  4. Jo, meget - flotte grønne farver og dejlige minder ;o)

    SvarSlet
  5. virkelig også en fin redning du har gjort dig der, de er virkelige smukke.

    SvarSlet
  6. Man kan da se hvor din skønne smag kommer fra :0)

    Jeg synes de er fantastiske... Og at der også knytter sig skønne minder til dem, gør kun det hele endnu bedre!

    SvarSlet
  7. Vild fede!! Godt du reddede dem!!
    Solhilsner
    Stine

    SvarSlet
  8. Vilket jättefint tyg! Och kul att dom har så mycket barndomminnen med sig. :)

    SvarSlet
  9. Meget smukt stof - ærgerligt at stof mørner med tiden... især hvis man lige har syet noget rigtig fint som revner første gang man bruger det.
    Det har jeg desværre prøvet... Kunne ellers rigtig godt se det blive til sådan en 50'er-kjole med swing i... farverne ser til gengæld ud til at være meget flotte og slet ikke solblegede!
    Rigtig god arbejdslyst med det smukke stof : )

    SvarSlet
  10. Uh, ja-9 en kjole til dig selv! ;)

    SvarSlet
  11. Virkelig nogle lækre stykker. Så skønne farver :)

    SvarSlet
  12. Jo det er virkelig fint det stof. Og hvor er du bare god til at fortælle om din barndom i dit bedsteforældres hus. Jeg bliver ofte helt rørt:-)

    /Maj-Britt

    SvarSlet
  13. Hvor er det smukt. Og det bliver jo bare endnu bedre af, at det kommer fra dine bedsteforældres hus! KH Maria

    SvarSlet
  14. Sikken en skøn blog du har!!
    Har først lige fundet den (men er også ny i dette blog univers), men det er absolut ikke sidste gang jeg kugger forbi :)

    Skønt stof !

    -Linette

    SvarSlet
  15. Tak for jeres skønne kommentarer:-) Kjole til mig selv kan der desværre ikke blive til, og stoffet er vist også for mørt. For ja, det er ikke så fedt at sy noget, som går i stykker af at blive brugt:-) Måske en pude eller lignende - jeg skal nok finde på noget:-)

    Kh
    Anna

    SvarSlet