torsdag den 16. august 2012

Sonja vase - og lidt om billeder





På QXL har jeg været så heldig at "vinde" denne fine Sonja vase, og i går kom den så i brug for første gang. Med en buket af blandede blomster (og salvie) fra haven. Jeg glæder mig til at fylde den med blomster fra vores nye have, når vi inden længe overtager det nye hus

Billederne her er taget med mit Canon kamera og 50 mm linse - en linse, som jeg er rigtig glad for, trods det, at den ikke har zoom. Men jeg synes godt nok, det er svært at fange lyset rigtigt, og her er billederne enten blevet overbelyst eller underbelyst. Man kan åbenbart ikke bare købe et spejlrefleks kamera til mange penge og så forvente, at ens billeder bliver perfekte! Jeg må snart indse, at jeg bliver nødt til at sætte mig ind i kameraets funktioner. For hulen da. Der er så meget andet, jeg hellere vil bruge tid på at lære. Jeg vil bare have perfekte billeder uden for mange problemer. Kender I det?






10 kommentarer:

  1. Åh, ja det kender jeg godt! Ville virkelig ønske jeg havde råd til at tage på et fotokursus (som også inkluderede fortoredigering)

    Vasen ser rigtig fin ud - både over og underbelyst.. :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er også min drøm - men jeg ville allerhelst bare kunne det fra starten. Men sådan er verden jo ikke!

      Kh
      Anna

      Slet
  2. Super fin vase og blomster.
    Nu vi snakker foto. Jeg har lagt mærke til at mange af dine billeder er "blured" i kanten og har et lille fokus. Er det noget du laver i fotoredigering? (Tror jeg har prøvet det i photoscape)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nope - det kommer vist helt af sig selv - ved brug af den dersens 50 mm linse med fast brændvidde (tror jeg nok, det hedder).


      Kh
      Anna

      Slet
  3. Jeg er heller ikke kommet ud af start hullet endu. Og det er jo synd, når man har sådan noget godt udstyr!

    SvarSlet
  4. jaaaah kender det! Er endt med stort set kun at bruge telefonens kamera, og det er bare for dårligt! Har ikke opgivet håbet om et fotokursus og hører noget snak om det i blogverdenen nu - hos Marapytta - så måske man får taget sig sammen? Der er også noget aftenskoletilbud, i hvert fald her i kbh.

    SvarSlet
  5. Lækker vase og buket!

    Med hensyn til kamerahalløjet kan jeg vist ikke rigtigt hjælpe. Jeg synes at mit kamera tager billederne nogenlunde som jeg vil have dem, når jeg leger lidt med indstillinger uden at være ekspert.

    Er det det første billede, som du synes er overbelyst? Det er jeg faktisk helt vild med, som det er :)

    Og salvie dufter jo bare så skønt!

    God dag til dig :)

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  6. Ja det er ikke nok med gode kameraer, man må kunne håndtere dem og forstå. Flott bilde

    SvarSlet
  7. Anna jeg synes generelt at du tager super skønne billeder. Bare giv det tid så sætter det sig efterhånden som en refleks hvornår det er godt at tage billeder. Blomster (også i vase) er generelt bedst fotograferet morgen og aften eller i lyst gråvejr. Midt på dagen bliver farverne hårde og kontrasterne for stærke.

    SvarSlet
  8. Men altså det første billed: det er da perfekt. RAW billeder skal altid redigeres så du kan ikke regne med at de er perfekte lige ud af kameraret og det her er da blevet som det skulle efter redigering.

    SvarSlet