lørdag den 1. december 2012

Årets adventskrans






Så kom adventskransen op. Jeg kommer fra en tradition, hvor manden i huset binder selve kransen (det gjorde min far i hvert fald altid - og gør det stadig), og den tradition har vi videreført:-) Så det er altså Jonas, som står for selve kransen, og mig, som pynter. Smart arbejdsfordeling, ikke? Det synes jeg:-)

I mit barndomshjem er adventskransen "same procedure as last year". Den har altid bestået af en grankrans med røde bånd og hvide lys. Skal det være vildt, kommer der lidt lærkekogler på som pynt også:-) Jeg synes, at den klassiske krans er rigtig smuk, men det er nu også sjovt at arbejde med andre udtryk. Og derfor er adventskransen forskellig fra år til år her i hjemmet. 

I år har jeg bestilt en krans af lærkegrene hos Jonas. Den er pyntet med snespray, sølvglimmer og hvide lys. Lysene sidder lidt skævt, så de skal lige rettes op. Men ellers synes jeg, at den er blevet meget fin.


40 kommentarer:

  1. Ja, den er altså blevet rigtig flot!!! Er også på jagt efter lærkegrene til en vase, men de kan altså være overraskende svære at finde her midt på nørrebro ;)

    KH og god weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det vil jeg godt tro:-) Jeg er så heldig at have adgang til en del lærketræer i mine forældres have. Mon ikke der er en skov, du kan tage til?
      Også god weekend til dig.

      Kh
      Anna

      Slet
  2. Hvor er den smuk! Kan rigtig godt lide de der snedrys på lærkekoglerne. Jeg mangler stadig en adventskrans hmm skulle nok se at komme i sving med en:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, normalt er jeg altså heller ikke så tidligt ude - plejer i hvert fald først at have den færdig til EFTER 1. søndag i advent. Men i år får vi gæster, så så skal den næsten være klar.

      Kh
      Anna

      Slet
  3. Den er virkelig flot. Jeg er nok lidt gammeldaws ang. julefarverne og holder meget til rød og guld. Men, må altså bøje mig og sige at den her er rigtig smuk. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes bestemt også, at de gammeldags er meget smukke. Dem er jeg jo vokset op med, så de har betydning for mig. Og jeg elsker duften af gran, som en klassisk adventskrans udsender hele julemåneden. Det er nu det værste ved lærkegrenene - de dufter ikke!

      Kh
      Anna

      Slet
  4. Den er virkelig fin.
    Måske jeg også skulle til at komme igang med vores...!!

    SvarSlet
  5. Svar
    1. Mange tak, Julia:-) Mon du nåede at få din på plads inden Roskildeturen, eller mon du har en med hjem derfra? Det ser ud til at have været et super skønt marked - bare det var mig, der havde haft mulighed for at besøge det.

      Kh
      Anna

      Slet
  6. Skøn krans. Virkelig fin. Er vild med sneet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Christina. Jonas var lidt skeptisk over at hans fine lærkegrenskrans skulle dækkes med sne - men jeg synes nu, det blev meget fint.

      Kh
      Anna

      Slet
  7. Den er smuk. Så har I altså hvid jul i år ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har vi allerede, hvis vi kigger ud af vinduerne:-) Lad os nu se, om det holder helt til 24. december.

      Kh
      Anna

      Slet
  8. Har lige købt halmkrans og tænkte også på lærkegrene, dog uden det flotte hvide drys:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan man godt flette lærkegrene oven på halmkrans? Denne her er flettet på en metalring. Men med en halmkrans vil den sikkert blive endnu tykkere og tættere.

      Kh
      Anna

      Slet
  9. Så lekker adventskrans dere har laget. Pleier å ha grankrans til adventslysene - er litt gammeldags, men tradisjoner er bra :) Ha en fin adventshelg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Heidi. Jeg har også ofte haft grankrans - ca hvert andet år. Duften er nu helt anderledes, når det er gran.
      Også god adventsaften til dig.

      Kh
      Anna

      Slet
  10. Meget, meget smuk adventskrans. Jeg er vild med sneudtrykket, det ligner næsten rigtigt sne, og elsker selvfølgelige de fantastiske lærkegrene der er mine yndlinge og hvert eneste år en del af min adventskrans.

    Faktisk er jeg slet ikke nået til at binde min egen krans endnu, men mon ikke jeg når det i morgen? Til gengæld har jeg julehygget med familien. Været i teateret og set juleforestilling, spist æbleskiver med udsigt til åen og landets største juletræ og haft sneboldskamp i haven. Dejligt og så må vi klare en 1 søndag i adventmorgen uden krans...

    SvarSlet
  11. Å og så glemte jeg: mon ikke du har fotograferet med lav dybteskarphed her på de skønne billeder?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din hilsen, Marina! Det lyder som om du har nået alt det vigtigste idag, nemlig at være sammen med familien:-) Hvad angår kamera, så ved jeg det ikke helt - men de er taget med mit fast brændvidde 50 objektiv, og det siger nok dig en hel masse. Jeg har fundet ud af, at det klarer indendørs billederne bedst - selvom jeg synes det er så træls ikke at kunne zoome med det. Men jeg skal simpelthen til at lære mit kamera - og objektiver - bedre at kende.

      Kh
      Anna

      Slet
    2. Jammen du tager jo super fine billeder og ja til indendørsbilleder med svag belysning er der ikke meget der kan klare sig så godt som et 50mm, men derfor kan man jo stadigt ændre på blænden (eller kan du ikke det? Du ved det der F nummer?). Billederne ligner nogen der er taget med lav blændvide. Super fine.

      Slet
  12. Den kan I sørme godt være stolt af - hvor er den smuk og hyggelig... Og ideen om at I begge har del i den kan jeg rigtig godt lide :-)

    God december til dig og dine!

    Kh. Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Maria - og også god december til dig:-)

      Kh
      Anna

      Slet
  13. Hvor er den bare flot!

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Mirjam. Mon I har fået adventskrans, eller er det ikke til at opdrive i varmen?

      Kh
      Anna

      Slet
    2. Hej Anna,
      jeg tror ikke at det er til at opdrive hernede, men faktisk har vi heller ikke tradition for adventskransen, så den springer vi over. Men kalenderlyset er obligatorisk - og det har vi haft med fra DK. Desværre måtte det nøjes med en klat trylledej, som efter at det er blevet bagt i ovnen er umuligt at pynte... hmmm. Håber at finde noget mos, jeg kan dække det med. Men det er lidt sjovt at finde på nye løsninger, når de ting man er vant til at kunne købe ikke er til at opdrive.

      Kh. Mirjam

      Slet
  14. Den er blevet såååå fin. Knus Heidi

    SvarSlet
  15. Ej hvor er den skøn! Dejlig sammensætning af materialer.

    SvarSlet
  16. Tjusig! Kul att göra en egen krans med ljus och allt!

    SvarSlet
  17. Kære Anna.

    Sent i går aftes fik jeg den tanke at jeg ville vise tre flotte adventskranse fra blogland her til morgen. Stik imod sædvane havde jeg ikke tid til at spørger om lov før jeg lånte billederne. En af adventskransene er din og mandens flotte krans og jeg håber det er ok at jeg har lånt et billed? Ellers skal du selvfølgelig bare sige til.

    Glædelig første søndag i advent.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt ok:-) Jeg ved, at de er i gode hænde rhos dig.

      Kh

      Slet
  18. Hvor er den bare smuk Anna! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Julia. Håber du har det godt, og at vi snart ses.

      Kh
      Anna

      Slet
  19. Den er rigtig smuk, synes jeg, og jeg fornyer også år for år ...

    SvarSlet