onsdag den 12. december 2012

Crepepapirsroser til træet - DIY



Mit juletræ skal i år pyntes med crepepapirsroser, guldkugler og guldstjerner. Et juletræ fyldt med roser har jeg haft i hovedet et par år nu - og nu skal det altså prøves:-)

Derfor har jeg brugt mine aftener på at lave crepepapirsroser. Der skal mange til et juletræ, hvis man ønsker det som den gennemgående pynt - men et par stykker kan nu også pynte. De er ikke så besværlige at lave, og laver man samlebånd går det ret hurtigt. 

Du skal bruge:

Crepepapir i tre forskellige farver
Flydende, klar universallim (jeg bruger den gule af mærket "Dana")
Glimmer
Ståltråd

Følg vejledningen herunder:










Rosen er blandt den ældste pynt på juletræet. Den stammer helt tilbage fra 1700-tallet, hvor juletræet var i sin spæde (tyske) begyndelse. Min nu afdøde morfar (som var barn i starten af 1900-tallet) husker papirsroserne på juletræet fra sin barndom. I Matador ser man også crepepapirsroser på Violets juletræ fra slutningen af 30erne (det er det afsnit, hvor hr Schwann juleaften fortæller frk. Jørgensen om Ullas affære med bankdirektør Varnæs). Siden synes rosen dog at blive sjælden på juletræet.

En gammel middelalderlegende fortæller, at træerne i Bethlehem blomstrede juleaften af bare glæde, da Jesus blev født. Rosen er ligeledes et symbol på Jesus og dermed et ældgammelt kristent symbol (ligeledes har det meste af vores julepynt - også nutidens - også rod i gamle kristne symboler). 

 Rosen på billedet herunder er viklet om grangrenen. Du kan dog også bruge den som pynt på julegaver eller i en adventskrans.




Har du tradition for at have roser på juletræet, eller kender du historier om roser på træet, så skriv rigtig gerne en kommentar til mig (jeg synes jo, det er spændende at dykke ned i julepyntens brogede historie). 
Og skulle du kaste dig ud i at lave papirsroser, så rigtig god fornøjelse :-) 


15 kommentarer:

  1. Hvor er de bare yndige og selv de mindre børn kan jo være med :-)

    SvarSlet
  2. Jeg har også roser på mit juletræ og den tradition har jeg med fra min barndoms jul. Men kendte ikke historien bag. Mine roser er bare lavet af silkepapir. Men de er så fine dem du har lavet og kan godt lide detaljen med glimmeret:-).

    SvarSlet
  3. Jeg husker roserne fra min farmor og farfars juletræ da jeg var barn og det ligger så helt tilbage til omkring 1958. Jeg har lavet en del af dem sammen med mine voksne piger, da vi holdt Julemarked på Amager for et par år siden, og lige for øjeblikket har jeg dem faktisk udstillet her i Fantast-fabrikken sammen med lidt andet hjemmelavet julepynt. Jeg kan se at vi laver dem lidt forskelligt, men jeg kan lige se om jeg ikke kan nå at få taget et par billeder i morgen, så kan du se min version på min blog.
    Til min yngste datters havebryllup skulle æresporten være lidt alternativ, så der blev de også brugt i alle regnbuens farver sammen med en skøn lyserød kugle lyskrans.
    Eva

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eva

      Tak for din beretning. Du må MEGET gerne lægge dem på bloggen - dem vil jeg rigtig gerne se.

      Kh
      Anna

      Slet
  4. Dejlig DIY, lige til at hapse til kommende julehyggesøndag med familien i Sættekassen. Min datter kommer til at dåååne ;-)

    /Astrid

    SvarSlet
  5. Super fine ser de altså ud :) på mine bedsteforældres træ findes der stadig de gamle, som min oldemor lavede som barn.

    Kig evt forbi min give away :)

    Maria

    SvarSlet
  6. De er bare rigtig flotte, jeg tror jeg sætter en aften af til at prøve kunsten af. De er bare rigtig flotte. Tak for DIY, og fortælling om rosens betydning både i Bethlehem og her.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  7. Kære Anna
    Juleroserne har min bedstemor lavet hver eneste år til familiens juletræer - jeg ved, at det er en tradition, hun har tagte med sig fra hendes barndomhjem. Hendes roser er lavet i silkepapir -hvor bladene klippes ud et for et - rynkes med en strikkepind og trækkes ud. Tilslut samler hun alle kronbladene, sætter dem på stilk, som derefter tilføjes blade. Nogle år har hun med en pensel, puttet duftevand på kronbladene, det synes jeg, der er en rigtig kær detalje. Udover roser, fabrikerer hun også nelliker og franske anemoner til træet samt Jakobsstiger og små fine silkepapirskurve. Jeg vil de nærmeste dage, når jeg finer juletræskassn frem tage lidt billeder af dem, og så kunne jeg jo passende vise bedstes fine ting frem på min blog.
    Dine roser er rigtig fine. Jeg vil vise min bedste din detalje med glimmer, den kunne hun godt tænke ind :)
    Rigtig dejlig december - og glædelig jul.
    Mange hilsener
    Kristina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kristina

      Tusind tak for din beretning. Det lyder som en vidunderlig mormor. Her var det min morfar, som lavede julepynten. Det var han også rigtig dygtig til. Jeg har tidligere hørt om den fremgangsmåde, som din mormor benytter, men jeg kunne godt tænke mig at afprøve den. Jeg vil glæde mig til at se tingene på din blog.

      Kh
      Anna

      Slet
  8. Sikke en hyggelig fortælling om baggrunden for roser på træet!
    Hvor er de fine!

    SvarSlet
  9. De er virkeligt fine dine roser. Glæder mig til at se dit juletræ, som du forhåbentligt viser når du kommer så langt. :) Jeg synes også jeg husker roserne fra min helt tidlige barndom, men tror ikke vi brugte dem på juletræet... :)

    SvarSlet
  10. Fine roser, tror også jeg må have en rose eller to på mit juletræ i år (må få fat i noget crepepapir)
    Kærlig Hilsen Heidi fra Egholmvej 16

    SvarSlet
  11. Ok du skriver netop om rosens historie her ;-)

    SvarSlet
  12. fine roser,,,,,
    Min far lavede roser i crepe papir, de kom også på juletræet, blot var min fars lavet af løse blade som han satte sammen til de smukkeste roser, mange gange blev de dyppet i noget parafinolie så de kunne holde længe ....

    SvarSlet