onsdag den 26. december 2012

En tiger-sparkedragt med plads til forbedringer




Jeg brugte 1. juledag på at klippe op til et par sparkedragter til den lille dreng, som jeg venter mig - og en af dragterne blev også syet færdig. Den er syet i det skønneste tiger-jerseystof (noget af mit yndlings-jerseystof) og påsyet orange ribkanter.

Mønstret har jeg selv konstrueret, og dragten er en storebror til denne svampe-dragt, som jeg syede tidligere på året. Denne gang har jeg dog gjort dragten bredere, og jeg tror, at den er blevet for bred i halsen - desværre. Men nu må vi se. Ribkanten er jeg heller ikke tilfreds med - jeg synes, det er svært at vurdere, hvor meget den skal strækkes, og derfor er den heller ikke helt i orden. Ja ja - jeg lærer det jo nok!

Derudover har jeg eksperimenteret med mine nyindkøbte kam-knapper. Jeg har stadig ikke fået fat i den mindre udgave (0,7 cm) af knapperne, så har derfor lavet ribkanten lidt bredere end normalt. Jeg synes dog ikke, at knapperne er helt nemme at bruge. De skal trykkes på med stor håndstyrke for at kunne knappe ordentligt bagefter - og de er enormt stramme at få op igen. Jeg håber, at det kun er de første gange, de skal være så stramme - ellers bliver det da en krig at skifte barnet. Mon der er nogle af jer, som har erfaringer med disse knapper?



18 kommentarer:

  1. Jeg synes dragten er totalt nuttet......(kan man sige det om drengetøj?)

    SvarSlet
  2. Åhr, den er da for sød den dragt :) Men ja, det er typisk at man aldrig er heeelt tilfreds.

    SvarSlet
  3. Fin lille dragt

    Mht knapperne, så købte jeg for godt 3 år siden, da jeg syede stofbleer til den ældste, også håndtangen! Den er efter min mening ikke særlig anvendelig. Den sætter simpelthen ikke knapperne ordentlig i! Enten kan de ikke knappes så de holder, eller de sidde skævt eller ikke ordentligt fast. Og man skal bruge rigtig mange kræfter som du selv nævner. Sikke en gang bras med de plastiktrykknapper, tænkte jeg. Jeg købte nu alligevel den store bordpresse, og sikke en forskel det gør. Nu sidder de perfekt hver gang. Håndtangen, ja den røg i skraldespanden, den ville jeg ikke engang forære væk!
    Næste investering til pressen, er dies til metalknapper, og nitter! Når jeg lige får fundet det!

    Jeg tror ikke der er nogle knapper der er 0,7 cm, størrelsen mindre end den du har (som vel er 12,4 mm) er 10,7 og det er altså en betydelig forskel... Enten skal du finde dem hos funkjogging.dk, hos arbrinic.fr eller kamsnaps.com.
    Jeg har dog ikke selv undersøgt om de størrelser findes på henholdsvis etsy eller ebay!

    SvarSlet
    Svar
    1. Camilla: hvor købte du den bordpresser henne?? Synes de ser lidt pebrede ud i prisen på nettet. Kan det virkelig passe???

      Slet
    2. Hej Camilla

      Tak for dine betragtninger omkring kam-knapperne. Og ja, det er nok 10,7 jeg mener, og ikke 0,7 - i hvert fald nummeret mindre end dem jeg har, og som jeg ved, at man kan få hos funkjogging.dk. Det kan være, at jeg med tiden må investere i en bordpresse, men må give Henny ret i, at det er mange penge at give ud for at kunne sætte trykknapper i sit tøj!

      Kh
      Anna

      Slet
    3. Hej Anna og Henny

      Ja den er dyr birdpressen, men da jeg købte den syede jeg mange stofbleer! Og så var det aktså billigere at købe bordpressen på sigt, end at smude bleer ud der ikke dyr pga. Knapperne. Eg bruger den jo stirt set til alt hvor jeg ellers villebsætte metalknapper i!

      Jeg fandt min i tyskland hvor jeg fik 1000 knapper med i prisen! Snaps4u.de

      Slet
  4. Oh so nice and cute, really love the fabric!

    SvarSlet
  5. Sikke en sød dragt. Hvor ville jeg dog gerne kunne sy så godt som dig *drømmedrømme*

    SvarSlet
  6. Sikke en skøn dragt med tigre :)

    SvarSlet
  7. Hvor er det bare en lækker tiger dragt. Den er jeg bare vild med (også, føler mig som et ekko herinde). Du kan altså noget med stof og maskine.

    Trykknapper har jeg bare dårlig erfaring med, så kan ikke komme med gode råd, desværre.

    God torsdag til dig

    Kh. Lis

    SvarSlet
  8. Hvor er den bare fin! Og stoffet er så fedt!

    SvarSlet
  9. Den er da super fin, Anna! Jeg ville bruge den uden på en langærmet evt. lidt højhalset body, og så gør det jo ingen ting, at den er lidt vid i halsen?

    SvarSlet
  10. Hvor er det bare nogle friske farver du har syet den i :-)

    SvarSlet
  11. Superfin drakt til den lille som er på vei :)
    Jeg bruker bare slike knapper av metall, og de hamrer jeg i med hammer :)

    SvarSlet
  12. Tak for jeres søde (og opmuntrende) kommentarer:-) Jeg har allerede klippet op til en ny, som ikke er så bred i halsen, og så må vi se, hvad der kommer til at ske med denne.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  13. Virkelig sød dragt! Meget imponeret over alle dine fine ting! Tænker at mine egne krea-kollektioner ser ret amatør-agtige ved siden af ;) mht. De plastikknapper, har du så set deres instruktioner på deres hjemmeside? Kamsnaps.com -tutorials. Måske det hjælper? :)

    SvarSlet