mandag den 17. december 2012

Hvilken symaskine bruger du?



Jeg overvejer kraftigt at skille mig af med min Brother NX-400 Quilt Club symaskine. Den har tjent mig trofast siden 2006, og jeg har været sindssyg glad for den. En elektronisk symaskine af denne kaliber er det bedste køb, jeg nogensinde har gjort mig. (Og Brother'en erstattede en mekanisk til omkring 3500 kr, som jeg aldrig blev glad for, og som jeg derfor solgte igen. Forinden den mekaniske havde jeg en no-name symaskine købt i Brugsen til 900 kr, som slet ikke kunne sy pænt - ja, sådan arbejder man jo sig op;-))

Brother'en har sjældent svigtet. Men det seneste års tid har jeg alligevel drømt om en bedre maskine. Ikke fordi den skal kunne flere sting, men jeg drømmer om en med en større maskinkraft end Brother'en. En, som kan sy pæne sømme, også i tykt stof eller i strækstof. En, som aldrig driller, når der skal sys knaphuller. En, som ikke skal hjælpes i gang i starten af syningen.

Derfor har jeg kig på maskiner, der er et nummer dyrere (og forhåbentligt bedre) end min Brother, som i sin tid kostede omkring 7000 kr. Det skal højst sandsynligt være en Pfaff, da det så vidt jeg ved er den eneste maskine, som har overtransportør (dvs. den transporterer stoffet både foroven og forneden). Jeg har underøgt maskinen Pfaff Expression 4.0. Den koster omkring de 10.000 kr. Der er både gode og dårlige anmeldelser af den, og derfor spørger jeg nu jer. Mon nogle af jer kender denne maskine og har erfaringer med den? Måske kender I andre maskiner i samme kaliber, som I vil anbefale?

Det, jeg søger er:

- En maskine, som ikke æder stoffet i starten af sømmen
- En maskine, som ikke skal hjælpes i gang i starten af sømmen 
- En maskine, som har en god maskinkraft, og som fremfører stoffet jævnt og pænt
- En maskine, som er nem at betjene
- En maskine, som laver pæne knaphuller
- En maskine, som laver pæne, lige sting
- En maskine med stor friarm, så man kan sy store ting
- En maskine med nemme arbejdsgange (klippe tråd selv, hurtig trådning med undertråd og den slags)
- En maskine, som kan lave smock-syning

Jeg søger derimod ikke en maskine, som kan brodere, tilsluttes computeren eller deslige. 

Hvilken maskine mon I benytter? Kan I give mig et råd med på vejen?



42 kommentarer:

  1. hej Anna
    Jeg har den maskine du nævner og jeg syntes bestemt den lever op til det du søger.
    Jeg gav 8000 kr for den da jeg købte den i foråret, det var et special tilbud da de ikke kunne levere den jeg først havde bestilt.
    Jeg er absolut tilfreds med den maskine jeg fik i sidste ende.

    SvarSlet
  2. Jeg har også en Pfaff Expression 4.0, og jeg ELSKER den. Indtil videre har den kunne klare alt, hvad jeg har udsat den for. Og så er jeg helt vild med overtransportøren, den automatiske trådning, trådklip osv. Det gør bare det hele lidt lettere :-)

    Jeg købte den for 8.500 hos Symaskine.dk for et par år siden. Ring til dem, bed om at tale med Svend (det er ham, man skal have fat i!!!!), og prut heftigt om prisen. Det er desuden muligt at købe på afbetaling uden hverken renter eller gebyrer!

    SvarSlet
    Svar
    1. ....min sylærer anbefaler også altid den leverandør!
      Jeg tænker på at købe en overlocker derfra og nemlig på afbetaling:)

      Slet
  3. Jeg syr på en maskine der umiskendeligt ligner din nuværende! Jeg elsker den simpelthen; elsker at den er elektronisk, og bare er s simpel at tråde og have med at gøre.
    Jeg er dog en novice udi syning, og har faktisk også lidt problemer med knaphullerne - den lyser i panelet, som om at jeg mangler en trykfod eller noget, når jeg forsøger mig? Det er en jeg har fået, har manualen, men kan sgu ikke lige hitte ud af det....

    Jeg vil spændt følge med i hvad du finder af ny maskine:)

    Kig gerne ind hos mig!

    SvarSlet
  4. jeg er en glad ejer af Pfaff og skulle jeg har ny maskine i dag så skulle det også være en Pfaff :)

    SvarSlet
  5. jeg er den lykkelige ejer af en pfaff som jeg har købt brugt det er en quilt ekspression 2046 min veninde har den pfaff du snakker om og er rigtig glad for den. Vi har begge købt den http://www.symaskine.dk/ han er altid frisk på på en god handel :-)

    SvarSlet
  6. Jeg er også den lykkelige ejer af en Pfaff, eller det vil sige 3stk. Den nyeste er en creative 2170 fantastisk maskine, de to gamle er 30 og 17 år gamle og er stadig i brug og fejler absolut intet:-). Den nyeste var forkælelse fra manden, og min lokale symaskinemand vidste da Lasse kom ned at det eneste der ville blive godkendt herhjemme var en Pfaff:-)

    SvarSlet
  7. I oktober måned blev jeg den heldige ejer af en Pfaff quilt expression 4,0.
    Den kan alle de ting du søger. Måske ikke en af de billigste, men hold da op hvor er jeg glad for den. Regner med at jeg har symaskine de næste 20 år... :)

    Du kan se et billed af den på min blog.
    http://dethyggeligt.blogspot.dk/2012/10/pfaff-quilt-expression-40.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov, så ikke at du også selv havde et link til den :)

      Slet
  8. Jeg er også den heldige ejer af en Pfaff og det kan varmt anbefales. Er uden tvivl den bedste julegave jeg fik for 5 år siden :-)

    SvarSlet
  9. Der er ingen tvivl KØB DEN KØB DEN... Jeg har også Pfaff quilt expression 4,0. Det er det bedste alternativ jeg har kunnet finde til en industrimaskine, og jeg er fuldt ud tilfreds med den lidt dyre investering. Den fåes i øvrigt i en blå udgave. Mener kun det er quilt funktionen du mister ved det, men den koster kun omkring de 7000,- Jeg har syet lædertasker på min og det var intet problem. Den er genial :)

    SvarSlet
  10. Pfaff Expression 2048 er den mskine, jeg har købt for 5 år siden til 12.000,00. Nu kan du få den til halv pris !!!!
    En supergod maskine og ja, med overtransportør. Jeg havde en Elna i 30 år, upåklagelig og stærk og nu står den hos min datter og bliver flittigt brugt. Pfaffen laver pænere knaphuller.
    Rigtig god fornøjelse.
    Kh. Lene.

    SvarSlet
  11. Jeg har en pfaff expression 2.0 og jeg elsker den den kan alt hvad jeg skal og mere til

    SvarSlet
  12. Hmmm.. har en Bernina og ville altid købe dette mærke men sådan er vi jo så forskellige ;0)
    God fornøjelse med dit køb.

    SvarSlet
  13. Hei, jeg har også denne maskinen og anbefaler deg den på det varmeste. Jeg simpelten elsker å jobbe med min pfaff, sterk og sikker og ALDRI noe tull.Den er verdt hver krone den koster. Lykke til!

    SvarSlet
  14. Jeg har en pfaff expression 2038. Den erv10 år gammel og kører upåklageligt! Jeg har altid syet på pfaff, da min mor også har en!

    SvarSlet
  15. Jeg har en Pfaff Quilt Expression 4.0 og har haft den i 2½ år ca.
    Jeg har været meget glad for den. den afløste en billig 20 år gammel Brugs maskine, som blev slidt op.
    Hvis du har problemer med at maskinen æder stoffet, kan du til Pfaff købe en ligeud stingplade. der er kun et hul i, den har været til meget gavn for mig, når det drejer sig om "løse" stoffer...
    Jeg vil klart anbefale maskinen og køber du den hos Kyndbøl i Odense (han kommer overalt med sin symaskinebus), så har du en mand der prismatcher og har en udsøgt service.... Ham er vi glade for ....
    Pøj pøj med din beslutning, jeg ville ikke være i tvivl...
    Hilsen Mette
    http://framettesunivers.blogspot.dk/

    SvarSlet
  16. Jeg har en bernina bernette, som jeg senere har fået indtryk af,er det man kalder en kaffemaskine. Jeg har dog altid været tilfreds.... indtil jeg var på sy-kursus, og prøvede en pfaff. og her taler vi jo om en lille skole model, gammel ovenikøbet. Der er en verden til forskel synes jeg, følte mig top prof på den maskine. som at sy i smør.
    min bernina er dog mere bruger venlig.

    SvarSlet
  17. Jeg har Pfaff ambition 1.5 og er strålende fornøyd. Den syr vel nesten av seg selv med av og på knapp.......må bare passe på at stoffet går bent :) lykke til i maskinjakt, Pfaff er topp ;)

    SvarSlet
  18. Jeg er også den lykkelige ejer af en Pfaff.

    SvarSlet
  19. Jeg har købt en pfaff smarter pro 1100 som jeg købte i sommers. Pris 7300. Jeg er rigtig glad for den og er rigtig glad for de ting som du nævner men det har vist sig at jeg også bruger muligheden for at stille hastigheden, da jeg er bedst til at træde pedalen i bund.

    Jeg har haft en singer i 17 år som også kunne sy i næsten alt. Så det var også et af mine krav :-)

    Pøj pøj med valget

    SvarSlet
  20. Jeg har også den maskine du har kig på, er rigtig glad for den.
    Den syr i alt. Gummi, læder, plastik, pap/papir. you name it.
    Har haft den 1 år, før den havde jeg også en pfaff,
    Så hjemme hos mig er det kun det der duer, når det drejer sig om en almindig symaskine.
    God jagt :)

    SvarSlet
  21. Husquarna viking emerald 118, Meget enkel, men super stærk, ikke elektronisk. Jeg er glad for den, og med min overlocker ved siden af (bernina 700D), kunne jeg ikke ønske mig mere. Hilsen en der også syede på brugsens den bedste.
    Hov og forresten du syr jo smock (tror det staves sådan), det går ikke med husquarnaen, men der har jeg en ældgammel sag fra et loppemarked, der kan bruges til det (spolehuset sidder som det skal).

    SvarSlet
  22. Jeg kører på en Bernina 440 og jeg elsker den!! Skulle jeg købe ny maskine idag, ville jeg nok gå efter Bernina for der ved jeg, at kvaliteten bare holder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Samme erfaring som Ulla med Bernina 440:)

      Slet
  23. Jeg har ejet en Pfaff QE 4.0 og var bestemt ikke glad for den. Jeg har skrevet om den http://chiliquilter.wordpress.com/2011/11/28/pfaff-qe-4-0-vs-janome-6600/ Der er også et link til et forum hvor den bliver debateret.

    SvarSlet
  24. Har en Bernina B215 - en ingen-pis-maskine, som ikke kan en masse gejl, men syr pænt HVER gang! Glæder mig til at se hvor du ender..
    Solhilsner
    Stine

    SvarSlet
  25. Elsker min Expression 3.0 - men kunne godt finde på at opgradere den til en 4.0........

    SvarSlet
  26. Jeg har en Pfaff Quilt Expression 4.0 og tror ikke du kan finde bedre maskine :)

    SvarSlet
  27. Hej søde
    Jeg har faktisk også den symaskine du overvejer. Jeg er super glad for den og har ikke fortrudt det mindste. Den er yderst brugervenlig og nem at betjene. Samtidig laver den et rigtig flot stykke arbejde hver gang :-) Som eneste minus: jeg kan ikke få den til at sy smock - jeg kan simpelthen ikke få elastikken stram nok. Men så finder jeg da den gamle bilka-hakker frem og laver det der.
    Glæder mig til at høre hvad du bliver enig med dig selv om.
    Mvh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kunne altså ikke dy mig for at læse kritikken af maskinen og jeg forstår det slet ikke. Jeg har ikke alle de problemer med tråd, sammenfiltning og kan da også sagtens sy gennem 6 lag stof + pladevat uden problemer :-)

      Slet
    2. Tina, det er ret svært at sy smock når spolehuset er vandret. Det er dog lykkedes for mig et par gange, efter jeg fandt et klip på youtube. Desværre kan jeg ikke huske linket, men det kan godt lade sig gøre.
      hilsen Charlotte

      Slet
  28. Har en Pfaff, som efterhånden har mere end 10 år på bagen. Det er den bedste julegave, jeg nogensinde har fået af manden. Der er stort set aldrig bøvl med den, og den syr rigtig pænt. Jeg vil helt sikkert vælge Pfaff igen, når jeg engang skal ud og investere i en ny maskine. Mvh Diana

    SvarSlet
  29. Jeg har en pfaff ambition 1,5. Og ser SUPER glad for den. Da jeg skulle opgradere min gamle pfaff fra 80érne, skulle den helt klart kunne sy alt fra begynder til prof, da jeg ikke ønsker at smide penge i en maskine to gange når jeg bliver bedre til at sy. Og syntes at ambition havde en fin prisklasse.

    Den syr rigtigt godt til den jeg bruger den til. Det er mest tøj, men kan helt sikkert være lidt så god at sy husholdningsting i :)

    SvarSlet
  30. Jeg kan desværre overhovedet ikke hjælpe. Men jeg lyste helt op da jeg så dit indlæg :D Jeg har nemlig lige købt min første symaskine en Singer Symphonie :) jeg ved ikke om den er god til en nybegynder eller noget, men den er min og jeg elsker den.

    Held og lykke med din søgen efter den perfekte symaskine.

    SvarSlet
  31. Jeg elsker min pfaff expression 2,0.
    Skulle jeg have ny maskine her og nu ville jeg stadig vælge pfaff men tror jeg ville vælge 4,0'eren netop fordi den lige har de der ekstra finesser.

    Prøv at ring til Kjærsgaard symaskiner i Aalborg eller Hjørring. De er altid god for et godt tilbud. De sender gerne og du kan betale over flere omgange :)

    Mvh Mette

    SvarSlet
  32. Hej Anna

    Jeg har en husqvarna sapphire 835, som er rigtig god. Den blev købt hos symaskinecentret i Tilst. Jeg fik 1000 kr. i "byt til nyt" for min æld gamle symaskine. Prøv at høre hos ham. Det kan være der er en demo model af den du søger, som han vil sælge billgere.

    God jul.

    KH
    Ivanka

    SvarSlet
  33. TUSIND TAK for alle jeres kommentarer - de er meget brugbare:-) Jeg vil se om jeg ikke kan prøve nogle forskellige maskiner, inden jeg træffer mit valg - det er jo en stor beslutning. Men igen: Tusind tak for jeres tanker.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  34. Hej Anna. her får du lige mit besyv, hvis det ikke er for sent. Jeg har en Pfaff expression 2.0. Den har en meget stor friarm, syr virkelig flot og den er genial til knaphuller. Jeg synes der er stor forskel på denne maskine og på den gamle Pfaff jeg havde (mekanisk). expression 4.o kan nogle flere ting, men jeg havde ikke brug for de ekstra ting, så jeg sparede lidt, da jeg tog 2.0 eren.
    Jeg glæder mig til at se din nye maskine, når du har truffet en beslutning.
    Kh Viola

    SvarSlet
  35. Jeg har den Pfaff du overvejer, og jeg er super glad for den. Den har tjent mig i 2.5 år nu og jeg kan klart anbefale den. Jeg har købt den og min pfaff coverlock hos symaskine.dk og gav ca 5000kr for maskinen og så tog de min gamle i bytte. Du kan altid ringe og få råd og vejledning, og hvis der er noget galt med maskinen sender du den afsted og modtager den igen indenfor en uge. Da jeg købte maskinen, sendte de den inden de havde modtaget pengene. FANTASTISK service hele vejen igennem.
    Jeg undersøgte mange hjemmesider før jeg besluttede mig, men fandt ingen så billig som symaskine.dk

    SvarSlet
  36. Jeg har en quilt Expression 4,0 fra Pfaff, det er den bedste symaskine jeg har haft i mange år, men har syet Pfaff , men har syet Pfaff i over 40 år...... Denne her har ko også en eksta lang friarm, som jo er genialt til quilt, så jeg vil varmt anbefale den...... Jeg har handlet hos Morten Kyndbøl i Odense, der er service..... God jul. :-)

    SvarSlet
  37. Selvfølgelig skal du der syr hele tiden have en skøn symaskine. Jeg har ingen råd at give for jeg har faktisk stadigtvæk den Singer jeg købte for de penge jeg fik for min første novellekonkurence den gang jeg var teenager. Den gang syede jeg meget og maskinen kunne alt muligt synes jeg. I dag er den ikke helt sig selv og vil kun momentvis sy lige... Måske burde jeg have mig en ny men jeg bruger alle mine penge på fotogrej i stedet. Netop derfor fordi jeg der kan se hvilken forskeld kvalitet gør forstå jeg dig rigtig godt.

    SvarSlet