mandag den 10. december 2012

Juletræet in process












I lørdags fandt vi vores juletræ på en plantage ikke langt fra hvor vi bor. Det gode ved at være flyttet væk fra byen er, at juletræerne ikke koster 400 kr, som jeg synes er en voldsom sum penge for noget, som ikke varer så længe (måske er det også fordi, at jeg fra barn er vant til, at juletræet enten blev hentet gratis hos mormor og morfar eller kostede 20 kr hos den lokale skovejer:-)) 

Det er efterhånden en tradition, at vi alle tre tager afsted - og det er altså vældig hyggeligt at finde og fælde træet selv.

Træet blev dog først pyntet i eftermiddags. Al pynten blev stillet frem, og derefter blev "temaet" valgt. I år er det guld og rosa farver, og jeg har store planer om at få lavet et hav af crepepapirsroser, som skal pynte på træet (hvornår disse skal laves, ved jeg dog ikke - for tid er lidt af en mangelvare pt). 

Resten af pynten blev stillet væk igen (der er vist nok til flere træer), og også min dyrebare antikke pynt blev gemt af vejen. I år bliver det nemlig lidt af en prøvelse at have juletræ, da vi har to store hankattekillinger i huset (og de mener bestemt, at juletræet er til for dem).

Lara hjalp med at pynte, og hun var en lille solstråle. For mig er det det vigtigste - at vi kan pynte træet sammen, og at det kan give hende nogle gode minder. Dem har jeg fra min barndom - mon ikke også I husker, hvordan det var at pynte træet som barn? 



14 kommentarer:

  1. Det er jo ganske fantastisk at se alle de smukke kugler i sine æsker der. Hvor fint! Jeg hjalp først med at pynte træet da jeg var større, som lille var det magisk at omme ud fra værelset og se det pyntede træ i sin pragt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sådan (eller noget lignende) var det også i min mors barndom - min morfar pyntede træet, og børnene så det først juleaften - det er også ret magisk:-) Hjemme hos os var det nu sådan, at børnene var med. Og mine forældre gik ikke så meget op i det. Her er jeg vist lidt anderledes end dem:-)

      Kh
      Anna

      Slet
  2. Et dumt spørgsmål - tabet træet ikke mange nåle når det allerede kommer ind nu?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nu ikke et dumt spørgsmål:-) Er det friskfældet og har det fået frost (det holder på vandet i træet), holder det faktisk fint. Men skulle vi holde juleaften hjemme, ville vi nok ikke tage det ind før et par dage før. Det er nu bedst juleaften med et helt frisk træ, der også dufter af gran - og det forsvinder, synes jeg, efter en uge til 14 dages tid. Men da vi ikke holder jul hjemme, nyder vi træet i december måned. Og det holder altså fint:-)

      Kh
      Anna

      Slet
  3. Hvor ser det hyggeligt ud :-) Jeg elsker også hele atmosfæren og begivenheden omkring at finde et juletræ, få det hjem og ind i stuen for så til sidst at pynte det. Men jeg må sige at min ene kasse med juletræspynt blegner gevaldigt i forhold til dine mange, der jo kan fylde et helt stuegulv :-) Knus Maria

    SvarSlet
  4. Det er også en hyggelig tradition. Jeg vidste godt du var passioneret julepynt samler, men det ser jo helt overvældende ud med alt julepynten på gulvet. :)

    Og tak for din søde kommentar. Jeg sender en mail en af dagene. :)

    SvarSlet
  5. Her hos os koster et juletræ også kun mellem 110-150 kr. Men HOLD NU OP.. Sikke meget pynt du har.

    SvarSlet
  6. Hold da op hvor har I meget julepynt til træet, glæder mig til at se det pyntede træ, er sikker på at det stråler som en julestjerne:-)

    SvarSlet
  7. Hvor ser det bare hyggeligt ud - både træet i Jeres nye hjem, hvor jeg er helt vild med loftet, og al den skønne pynt.

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  8. Hvor er der hyggeligt i Jeres stue med de hvide gulve og loftet og de sprossede vinduer. Og hold da op - julepynt i mængder. Gad godt kigge i de kasser:-)
    Da jeg var barn pyntede vi juletræet Lille Juleaften. Vi boede i en lille lejlighed midt i København, og jeg tror det i bund og grund handlede om pladsmangel, at træet først kom op der. Jeg kan huske, når min far tog kasserne med julepynt frem. De stod oppe i mellemrummet af det sænkede loft i entréen. Men det blev faktisk en tradition, at juletræet blev pyntet - af mig - Lille Juleaften. Sådan bliver det også i år, så jeg håber at finde et træ til under 500 kr. :-)
    Glædelig december :-)

    SvarSlet
  9. Hvor er det bare vildt med al den pynt du har. Da jeg var barn stod træet altid på terassen og kom ind lill juleaften hvor vi pyntede det sammen.

    Nu bliver træet skiftet ud med tre små i potte og mine børn pynter et hver. Så får vi en lille skov i vindueskarmen.

    SvarSlet
  10. Wooooow hvor har du meget pynt!!!

    SvarSlet
  11. Hold fast, en fantastisk samling af julepynr!

    SvarSlet
  12. HOLD da op det ser vildt ud.. :D men en masse lækker ting du har..

    SvarSlet