mandag den 4. marts 2013

Hvilken fremtid ønsker jeg at byde Lara?



Jeg skriver sjældent indlæg om emner, som er af værdimæssig eller politisk art. Min blog er mit frirum og bruges til at vise det, som giver mig livsglæde. Men i disse dage, hvor debatten huserer omkring folkeskolelærernes overenskomstforhandlinger med KL, kan jeg simpelthen ikke lade være. 

Jeg er folkeskolelærer, ansat på en velfungerende skole i Risskov ved Århus og er glad for mit job. For mig er det at være lærer også en livsstil - jobbet fylder på godt og ondt en stor del af mit - og min families - liv. Jeg ser mig selv som dygtig, velforberedt og engageret og opleves også sådan af mine elever og deres forældre. På den måde giver jobbet mig rigtig meget livsglæde. Men pyha, det fylder godt nok også meget - og måske mere end det burde.

Debatten omkring lærernes arbejdstid er broget og svær at gennemskue. Men faktum er, at regeringen er kommet med et nyt folkeskoleudspil, som er ambitiøst på godt og ondt. Skolerne skal laves om til heldagsskoler, hvor børnene får længere dage med mere undervisning. Hvordan formen bliver, er endnu meget uklart. Men heldagsskole handler (også) om, at børnene også skal undervises om eftermiddagen. Også børnene i indskolingen. Planen skal finansieres via arbejdstidsaftalen - lærerne skal simpelthen undervise flere timer ugentligt.

Udover, at jeg har svært ved at se, hvad jeg skal skære væk i min arbejdsuge for at kunne undervise flere timer (og stadig levere en velforberedt undervisning, varetage alle de andre funktioner, jeg også har som lærer samt holde mig inden for rimelighedens grænser, hvad angår timer jeg bruger på arbejdet), er jeg langt fra enig i, at heldagsskolen er god for alle børn. Og det er faktisk her, at min største bekymring er. For regeringens storstilede heldagsskoleprojekt er slet ikke gennemdebatteret - eller veldokumenteret, for den sags skyld. Lærerne er ikke blevet spurgt. Eksperterne er blevet misbrugt. Og forældrene - ja, her undrer jeg mig virkelig - de reagerer slet ikke - på trods af, at det er deres børns fremtid, der er på spil?!

For som kommende forælder til et skolebarn er jeg dybt bekymret. Jeg ønsker vitterlig ikke, at Laras skoledag først slutter kl. 16. Hun skal have lov til at lege i SFO, komme med en veninde hjem, gå til gymnastik om eftermiddagen eller kunne hentes tidligt af mig, hendes far eller hendes bedsteforældre. Hun skal have lov til at være et barn.

Derfor har vi også skrevet hende op på en privatskole. I bund og grund synes jeg, at det er ærgerligt, for jeg vil så gerne tro på folkeskoleprojektet. Jeg skal jo selv være en del af det. Men jeg har ikke tillid til, at det er de rigtige beslutninger, der nu træffes, og min datter skal ikke være forsøgskanin i det.  

Ser jeg på eleverne, som jeg underviser, under jeg dem heller ikke at skulle være en del af heldagsskoleprojektet. De har alle et aktivt og velfungerende fritidsliv. De går til sport om eftermiddagen flere gange om ugen. De har fornuftige forældre, som forstår at stimulere dem. De lærer rigtig meget i de timer, de er i skolen. Her vil heldagsskolen ikke være en god størrelse. Heldagsskolen er for mig at se et alternativ i de områder, hvor eleverne ikke kommer fra resourcestærke hjem eller har mulighed for et aktivt fritidsliv. Og de forældre med drengebørn med krudt i numsen - de bør da være oprigtigt bekymrede for heldagsskolen? 

Gud hvor er jeg træt af, at det hele handler om arbejdstid og misforståelserne omkring dette.
Af samfundet får jeg hele tiden at vide, at jeg ikke arbejder nok og har mere ferie end andre mennesker. Men sjovt nok er der ingen i min omgangskreds, der misunder mig for at være lærer - tværtimod? Måske skulle vi have tillid til, at lærerne laver det, de skal - og i stedet kigge lidt på, hvor det er, at vi er på hen? Hvilke værdier, vi rent faktisk ønsker at give videre til vores børn?

I bund og grund ville det hele nok blive meget nemmere for mig, hvis alt mit arbejde skal klares mellem 8 og 16, og hvis min telefon og skoleintra derfor var slukket for om aftenerne og i weekenderne. Men det ville ikke blive nemmere for Lara. Det er i hvert fald ikke den hverdag, jeg ønsker for hende.  

Det største spørgsmål for mig handler ikke om arbejdstid, men derimod: Hvad er det for en fremtidens skole, vi ønsker at sætte vores børn i? 



44 kommentarer:

  1. Jeg kunne ikke være mere enig!
    Som voksen kan man ikke koncentrere sig i mere end 6 timer på skolebænken-hvordan skal børnene så kunne klare 8?
    Hvornår skal de lege og bevæge sig?
    Hvornår skal de dyrke sport?
    Jeg synes det er meget forkert!!!!
    Men jeg synes også at det er uoverskueligt det hele. Min datter starter i børnehave om 3 mdr, det er vi først ved at tage stilling til nu.. Hvordan skal man så kunne tage stilling til 3 år frem i tiden? Og hvad gør man for at blive hørt? Tv? Aviser? -de slagter jo bare én og klipper indlæg til det de selv ønsker at vise (taler af erfaring) og har man overhovedet overskud til en tur gennem mediemøllen og jantelovs-Danmarks holdninger til alle der tør åbne munden?
    Den er ikke nem, men håber virkelig ikke det bliver gennemført!

    SvarSlet
  2. Et spændende indlæg. Jeg havde egentlig også mest forstået det som om at diskussionen drejede sig om lærernes forberedelsestid, som jeg også mener at I skal have, men jeg er da især enig i at børn skal have lov til at være børn. Forleden hørte jeg om en 3. klasse hvor alle børnene "hadede" at gå i skole. Det synes jeg er skræmmende tidligt at de lærer at det er kedeligt og det er jeg da bange for kun bliver værre, hvis de skal sidde på skolebænken til kl. 16 hver eneste dag.
    Men det er desværre bare ét af mange underlige tiltag fra regeringen side for tiden.

    SvarSlet
  3. Kære anna. Jeg deler fuldstændig dine bekymringer. Jeg er også lærer og jeg er også mor til en pige i børnehaveklasse. I svendborg kommune hvor vi bor, har de allerede indført heldagsskole for indskolingen!!! Jeg er meget imod, har de samme bekymringer som dig. Min datter går på friskole, så hun kan have et "almindeligt" skoleliv og fritidsliv. Hun ELSKER sin skole og hun ELSKER sin SFO - og lad det bare blive ved med at være sådan!!
    Jeg arbejder selv på en specialafdeling med normalt begavede børn indenfor autismespektret. De møder 7.50-15.50. Det er meget svært at have undervisning om eftermiddagen - de er brugt!!! de går i 2. klasse. Jeg synes sgu det er synd for ungerne. Jeg prøver at lave lave "sjovere" mere legende undervisning om eftermiddagen, men sandheden er at det er undervisning, et SKAl, om du vil , ikke noget med at vælge eller lystbetonet fritid!
    Jeg er som dig meget frustreret på vores børns vegne!! Og jeg kan mærke at jeg bliver vred inden i. Det kan politikerne da ikke mene!
    Kh Viola

    SvarSlet
  4. Jeg er heller ikke tilhænger af ideen om en heldagsskole - eller heldags-noget-som-helst, for at være ærlig.

    Noget af det jeg holder allermest af ved min datter og børn generelt er at de er børn. Uskyldige og uvidende, men enormt videbegærlige. Jeg vil til hver en tid hellere have at min datter kun går i skole/fritter i det antal timer der vitterligt er nødvendigt for at lære noget fagligt, og så sender jeg hende til spejder og sport i vores FRITID. Den skal regeringen ikke råde over og de skal ikke bestemme hvilke 'fritidsinteresser' min datter skal have.

    SvarSlet
  5. Jeg viste allerede da jeg læste overskriften til dette indlæg, hvad du ville skrive om. For lige præcis hvad er det vi vil byde vores børn. Jeg er selv lærer, og havde så sent som igår en samtale med en anden lærer om, hvor er forældrene henne i alt det her?? Hvorfor er der ikke nogen der siger - nok må være nok. At de ikke vil være med til en fremtid for deres børn under de vilkår. Det handler langt fra kun om lærerne og deres arbejdstid, det handler som du selv skriver det i langt større grad om hvad vi vil byde vores børn. Godt at du tager debatten op, for jeg tror alt for mange misser hvad hele denne problematik også handler om. Tak Anna!! Kh Maria

    SvarSlet
  6. Kære Anna
    Ligesom du er jeg meget bekymret over hvad der er ved at ske i folkeskolen. Jeg har børn i 3. og 8. klasse - og ingen af dem har lyst til at få flere timer og længere dage. Det er trist - for jeg har altid været tilfreds med folkeskolen, trods nedslidte lokaler og begrænsede bevillinger, for lærernes engagement og undervisning har for det meste været i top. Men bliver reformen vedtaget - og det bliver den jo nok, uanset hvor mange forældre, lærere og elever der protesterer - vil jeg sikkert begynde at se efter andre skoler til den yngste - mao. en privatskole. Og jeg er sikkert ikke den eneste..
    Mvh Bodil

    SvarSlet
  7. Jeg har en dreng som lige er startet i skole (aug. sidste år) og han har flere dage om ugen, hvor vi først kan hente ham kl. 16.00 i SFO og når jeg henter ham på det tidspunkt, så sidder han i en sofa og siger "ENDELIG". Hvad han siger til at skulle være i skole indtil kl. 16.00 HVER DAG - skal kan jeg slet ikke bære at snakke med ham om. Netop fordi han har lange dage af og til, så ELSKER jeg at hente ham når skolen er slut på de dage hvor jeg kan. Så hygger vi os sammen - så kan han også slappe af i hovedet, for vi kommer ikke uden om at der er meget larm på skolen. Min søn har det bedst hvor der er ro, og det er der ALDRIG i en børnehaveklasse... Han er SÅ glad for at gå i skole og elsker at han i fritteren kan lege på tværs af alderstrin, da han tit leger bedre med dem der lige er et par år ældre end ham. De forstår på en måde hinanden bedre... Jeg er også dybt bekymret og tænker at det jo bliver en arbejdsuge på 40 timer for børnene og når man så har fodbold, volleyball, spejder osv. i løbet af ugen, så får vores poder altså stress. Det er synd, synd synd. Min mor go søster er lærerer som dig og de er også meget bekymrede mht. deres fremtid...
    Kh Eline

    SvarSlet
  8. Jeg kunne ikke selv have skrevet det bedre - du skriver præcist hvad jeg tænker - både mine tanker om jobbet som lærer og mine massive bekymringer på mine børns vegne.. Det KAN simpelthen ikke passe at det er sådan en hverdag vil vil skabe for dem?? At det er den måde de (ikke) skal ha' lov at være børn på.
    Vi har også mod vores principper besluttet at skrive pigerne op i privatskole, selvom udvalget herude ikke er stort - for én ting er om jeg kan holde til en ændret hverdag, men mine børn skal ikke være forsøgskaniner i noget jeg slet ikke selv kan stå inde for..
    Tak for et godt indlæg!
    Kh Anne

    SvarSlet
  9. Kære Anna
    Jeg tænker skam netop på dig - og alle de andre lærer for tiden. Jeg er jo selv gymnasielærer og vi har netop været det samme igennem med boykot-varslinger m.v. Forhandlingerne blev overraskende korte - og resultatet er bekymrende og vanskeliggør manges dagligdag. Jeg er ligesom dig meget glad for mit arbejde - men på godt og ondt. Jeg tror, at der er mange, som glemmer, at det at undervise - er SÅ meget mere og andet end blot det faglige og det er netop "alt det andet" det går ud over når ens arbejdsvilkår ændres og effektiveres - et ambivalent ord, der i mange henseende betyder forringelser ...

    Jeg håber det bedste for dig som lærer - og for alle os som forældre til kommende skolebørn!
    Bedste tanker herfra*

    SvarSlet
  10. Sådan Anna, godt skrevet. Da jeg valgte at få 3 børn var det bestemt ikke med hensigten om, at de skulle institutionaliseres fra skolestart af... Jeg drømte om, at de kunne komme hjem og få lov til at få ro, fordybelse og familiehygge. Det har jeg gjort i 4 måneder nu-grundet barsel-og de store piger nyder det. Det er kommet en helt anden ro over dem. Det er noget manden og jeg har prioriteret at gøre. Vi lever ikke det store luksusbil, har ikke råd til rejser eller de store udskejelser, fordi vi altid ha vidst, at vi gerne ville give børnene en god start på livet. Nogle synes det er en helt skør tankegang, men for vores børn er det det helt rigtige.

    Når jeg så kigger med mine professionelle briller på tilgangen, undrer det mig dybt, at regeringen mener, at vi får klogere elever ud af en længere skoledag. At undervise overbygningen i tysk efter kl 13.30 trækker tænder ud max. Eleverne er trætte og brugte-hvem af os voksne ville ikke også være det.... Med stimuli fra morgenstunden og flere timer frem. Min undervisning er afvekslende, forberedt og giver ifølge forældre og elever kvote...det er Dog ikke timerne efter 13.30 der giver det store!!!

    Derudover synes jeg at elever/børn skal lære så meget andet end det faglige. Først og fremmest skal de være børn og lege-udvikle fantasien, nyde livet, afprøve virkeligheden, dyrke deres fritidsaktiviteter, lege med hinanden og lære de uskrevne regler i den sociale samhørighed, udvikle empati og medfølelse, være sammen med deres forældre og familie, lære af tidligere generationer osv..
    ligeledes undrer det mig dybt....: Hvor bliver den demokratiske borger-tanke af ( vi er fælles om at få samfundet til at fungere. Vi tager os af de svage og syge, vi bærer hinanden i hænderne osv) som alle dage har været den ypperste værdi i folkeskolen???? Er den glemt ??? og hvilket samfund er vi så på vej imod????

    SvarSlet
  11. Har læst dit og alle dine kollegaers indlæg hvor de hver i sær bekymre sig om børnenes fremtid i skolen.

    Mit liv med skolen har været mine 5 børn der alle skulle i skole hvor de skulle lære fagligt og gerne udvikle sig til helstøbte mennesker.

    Jeg har mødt mange dejlige lærere der forstod hvad det specielle var ved lige netop mit barns problem, for børn i en søskende flok på 5 får anderledes problemer end enebørn eller hvor der er to søskende.

    Men jeg har ofte undret mig over hvor de andre forældre var henne når der var problemer i klassen.
    Dette skriver jeg i relation til at i næsten alle i ovenstående indlæg efterlyses forældrnes tilstedeværelse.
    Jeg har ikke et forkromet svar, heller ikke et forsigtigt bud, allerhøjst en hypotese.

    Jeg er uddannet pædagog. Jeg har gennem mit arbejde stødt på problemer med andre faggrupper, for tværfagligt samarbejde var ensbetydende med samarbejdsproblemer.
    Ikke ret mange var interesserede i tværfagligt samarbejde.
    Den enkelte faggruppe troede de andre faggrupper tog arbejdet fra dem, man glemte et det blot handlede om at alle skulle være bevidste om deres egen styrke og så bruge hinandens styrker i fællesskabet.

    Det synes jeg det har skortet på for nogle af de lærere jeg har mødt IRL.
    Det er hændt at jeg har følt mig underkendt som mor, for læreren vidste bedre end mig hvad der var godt for mit barn.
    EKS:
    Vi skulle til samtale med skolepsykologen fordi vores barn (1.Kl.) havde leget med ild uden for skoletiden på en privat grund, men var blevet opdaget af pedellen fra skolen.
    Vi var glade for at der var en ansvarlig voksen der tog affære, så kunne vores barn jo se at det ikke kun var "de dumme forældre " der synes det var forkert at lege med ild.
    I samtalens løb kom vi ind på at vores dreng var den sidste af søskende flokken, og man fik måske rundsave på albuerne fordi man skulle sætte sig igennem over for 4 store, af og til tromlende søskende.
    Læreren og psykologen blev vist lidt irriteret på os, og en kommentar var:" Vi sidder her som advokat for jeres barn".
    Vores dreng var bestemt ikke en der faldt i et med væggen, men bestemt heller ikke "pædagogisk uopnåelig". Et udtryk der blev brugt meget i den periode, for en hel del år siden.

    Jeg vil vist med ovenstående sige noget om at jeg ser skole/ hjem samarbejdet med en indbygget barriere hvor begge parter nemt kommer til at stå som den part der har den største forstand på barnets tarv.

    Vi er alle i livets skole, med indbygget folkeskole gang, den svære øvelse er måske at få indkorporeret decideret undervisning så det bliver BARNET der er vinderen.

    Ellen Key (svensk) skrev i 1900 en bog, den blev oversat til dansk 1992.
    Den hedder "Barnets åehundrede". Selv med de daværende sociale forskelle, der bl.a. ligger til grundlag for bogen, er det god læsning i idag.

    Det moderne barn skal i dag mestre både blyant og Pc. Det er et spænd der IMØ kræver et højt engagement af alle implicerede parter.
    Pc. kan være en barriere for samvær/ lektier og nærvær i både skole og hjem.
    Men det er et fantastisk redskab som barnet SKAL mestre, for fremtiden er jo lige der.

    Jeg tror jeg stopper mit indlæg her, jeg skulle jo gerne blive på den tangent der statede det hele ;-)

    Men godt du tog fat på emnet og jeg takker for god læsning.
    Alt godt til dig og din yndige datter.

    KH bedstemorkaren

    SvarSlet
  12. Hvor er jeg glad for at mine børn er voksne nu og ikke skal tvinges til at gå i heldagsskole, min søn havde aldrig overlevet det. Og hvor er jeg lykkelig for, at de også når at få en uddannelse, som de har valgt uden at blive presset igang pga nedskæringer i SU. Men hvor har jeg ondt af alle de børn der skal trækkes igennem det, håber virkelig regeringen kommer på bedre tanker, ellers tror jeg alle fri- og privat-skoler får kronede dage og børnene bliver taberne.

    SvarSlet
  13. For mig at se handler det om at arbejdsformen skal ændres. Der bliver smidt mere og mere i hovedet på vores børn, som de slet ikke har brug for og som ikke har spor godt af. Børn skal lære at læse i 1. klasse. Det bliver terpet til de kan det, fordi det skal de og så nogle år efter kan de det ikke mere, for det har ikke sat sig fast. For man lærer ikke tingene godt på den måde. Det skal leges og indøves og synges og børnene skal have lov til at være børn imens.
    Nu skal børnene også være i skole hele dagen. Nu skal de kun lære på skolebænken og ikke ude i livet og hjemme hos familien hvor de hører til. Det er som om vi prøver at gøre dem til maskiner med de programmer vi vælger de skal have, i stedet for at hjælpe dem på vej til at være velfungerende mennesker der er sig selv.
    Jeg synes det er en uhyggelig retning det hele går i.
    Min søn skal også gå på privatskole. Han skal hverken gå i vuggestue, børnehave eller skole hele dagen.
    Tak for et godt blogindlæg.
    Hilsen Anna

    SvarSlet
  14. Lige en OFF kommentar og jeg beklager virkelig for det. Men laver du ikke en diy på den nederdel der?... Syntes de engelske kan være svære og forstå, hvor du derimod er super nem og forstå. Endnu engang SORRY for min OFF kommentar

    SvarSlet
  15. Et meget interessant innlegg du har i dag. Jeg jobber i den norske skolen, og ser at også her får de små barna flere undervisningstimer, selv om vi ikke har heldagsskole enda. Det drøftes selvfølgelig politisk her i landet også. Det er ikke som det skal være i folkeskolen når stadig flere lærere har sine barn i privatskoler. Det burde politikerene få med seg. Rart hvordan slike debatter om innhold og kvalitet i skole alltid ender opp med at lærerne har for mye fri.... Hilsen Drude

    SvarSlet
  16. Hørt!

    Jeg er selv mor til et barn der skal starte i skole til sommer og jeg ønsker for alt i verden ikke at vi får heldagsskoler... men jeg kan simpelthen ikke forestille sig at det nogensinde går igennem.

    Og jeg har så svært ved at se noget som helst positivt i det...

    Jeg håber håber HÅBER at der kommer noget ud af alt det her der tilgodeser både elever og lærere - det er trods alt dem der skal være rigtigt i det - og den eneste jeg i den forbindelse mener er rigtigt er at der IKKE kommer heldagsskoler.

    Om der så skal laves andet om ved jeg ikke - jeg mener vi har valgt en skole til vores datter der er helt perfekt for hende og hvor ville jeg græde på hendes vegne og på de engagerede læreres vegne.... og på egne vegne... hvis der skal laves helt markant om på det...

    SvarSlet
  17. Helt enig!!!!! Håber virkelig ikke det blir til noget og at "folk kommer til fornuft"!

    SvarSlet
  18. Kære "kollega" - Flot, velskrevet og særdeles relevant indlæg. Tak for din kommentar hos mig. Hvor har du ret! Der er vældig vældig mange der misunder os vores ferier og arbejdstid, men heller ikke i min omgangskreds melder nogen sig på banen for at bytte job med mig. Tvært imod, tørrer de fleste sveden af panden og giver udtryk for, at det er godt, at det ikke er dem, der er lærer. Jeg har som sådan heller ikke noget imod at have et 8.00 - 16.00 job, hvis jeg så ikke skal forholde mig til telefonopkald om aftenen eller i weekenderne. Eller skal svare på mails tidlig og silde, eller skulle forberede mig om aftenen eller rette stile i weekenden. Så lad os håbe, at forældrene snart kommer lidt mere på banen... Kh. Kristina

    SvarSlet
  19. Smukt billede af sød pige!!

    SvarSlet
  20. Du har ret. Jeg er også bekymret, og jeg synes, det hele er gået alt for hurtigt.

    SvarSlet
  21. Glimrende indlæg i debatten! Du beskriver mine egne tanker godt. Min ældste starter i skole nøste år. Hvis det bliver heldagssskole, vil vi i stedet vælge en privatskole. Børn kan ikke koncentrere sig fra 8-16, det er begrænset hvor meget man kan lære på en dag. Mine børn skal have lov til at være børn, som du beskriver.

    Ja, foreldrene skal råbe op, men hvad konkret kan vi gøre? Jeg kender mange der gerne vil gøre noget, men ikke ved hvad...

    SvarSlet
  22. Tusind tak for jeres kommentarer, som jeg nu har læst. Jeg vil ikke kommentere hver enkelt, men er glad for, at I vil deltage i debatten, og at tonen er sober (det er min frygt, når jeg en sjælden gang udgiver indlæg, som er værdiladet). Jeg finder trøst i, at der er flere derude - ikke kun lærere, men også forældre - som deler mine bekymringer. Og jeg forstår godt jer forældres frustrationer ang. deltagelse i debatten - for hvad hulen skal man gøre?? Jeg har indtil videre også forholdt mig tavs - men læserbreve i de lokale aviser kunne måske være en mulighed? Jeg tror, at der er mere vægt i forældrenes ord end i lærernes (vi opfattes jo desværre som arbejdssky mennesker, man ikke helt kan stole på;-)) Ikke at jeg tror, det i første omgang vil ændre alverden - men måske så alligevel? Råber man ikke op, er det jo på sin vis accept.

    Til Karen Margrethe: Jeg er ked af, at du har haft disse oplevelser med dine børns lærere. Den måde, du beskriver det på, lyder for mig, at de ikke har været særlig professionelle eller anerkendende. Desværre er der inkompetente mennesker alle steder og på alle arbejdspladser.

    Kh
    Anna

    Liloulil: Helt ok med din off kommentar - som det sy-menneske jeg nu engang er, forstår jeg dig til fulde:-) Nederdelen har jeg ikke selv syet, men jeg har lige købt chiffon til en lignende, og jeg lover dig, at jeg nok skal lave en diy efterfølgende.

    SvarSlet
  23. Hej. Interessant debat og relevant.. Men bliver nød til at spørge om det er mig der har misforstået nogle ting.. Heldagsskolen er da ikke sådan ar der skal være undervisningstimet for børnene til kl 16 hver dag.. Er det ikke kun til kl 14 og hvor dagen svinger mellem undervisningstimet, gruppe arbejde og leg osv. Og i forhold til hele lærer debatten, så vil man have lærerne til at arb 2 timer mere og så kan man på de enkelte skoler vurdere og fordele hvor mange forberedelse timer de enkelte lærer har brug for!? Er det ikke ok.. Tænker at der må være stor forskel på om man underviser i indskolingen , hvor der ikke er mange opgaver at rette og det er ikke er den store forskel der er fra år til år og hvis man har arbejdet i mange år og har meget af undervisningen " på rygraden"! Derimod skal en lærer der underviser i de ældre klasser have mere forberedelse tid til at rette opgaver osv. En ting jeg oplever på min søns skole er, at lærerne når de har fri skynder sig hjem.. Måske nogle tager hjem og forbereder sig, men som forældre der kommer og henter sit barn (kl 14 hver dag) kan man aldrig finde en at snakke med hvis man har brug for det og så bliver vi jo nød til at bruge intra og forstyrre i jeres fritid... Hvis lærerne i stedet var til stede på skolen i længere tid og forberedte dig der, havde i mulighed for at bruge hinanden og de fleste samtale eller beskeder fra forældre kunne klares i den tid.. Ved godt det her IKKE handler om alle lærer!!! Men jeg har mødt mange og kender flere der i det stille tænker det samme som jeg... Er det mig der har misforstået noget eller tænker helt forkert?? Kan godt se ud fra de andre kommentarer at jeg måske brænder fingerne nu..

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære anonyme

      Tak for dit indspark i debatten.
      Du brænder nu ikke fingrene, og jeg kan godt forstå, at du undrer dig. Det er bestemt ikke fordi, at jeg synes den nuværende folkeskole-model er som præcis den skal være - og der tror jeg, at hele Danmarks lærere er ret enige. Folkeskolen kan sagtens blive bedre, og det både ønsker lærerne og arbejder på. Der er sket utroligt meget i de seneste år. Bare de 7 år, jeg har været lærer, er der sket et gevaldigt løft fagligt. Vi kan så altid diskutere, om det er på bekostning af andre - og måske vigtigere - ting. Udover, at fagligheden har fået et gevaldigt løft, er der desværre også skåret helt ind til benet, hvad angår elevernes timetal. Og her er lærere og regering jo enige - det ville være godt for eleverne med et løft i timetallet. Men det er bestemt ikke det samme som at indføre heldagsskoler.

      Heldagsskole-begrebet er for mig at se mudret og utydeligt. Der er flere modeller, som afprøves rundt omkring i landet. Jeg tror endnu ikke, at der er nogle, der helt kan gennemskue, hvad regeringens model indebærer - og det er faktisk her, at vi går galt i byen, synes jeg. For heldagsskolen er slet ikke debatteret - hverken med lærere, forældre eller eksperter. Regeringen synes at have den holdning, at flere undervisningstimer er lig med dygtigere børn (fagligt set). Dette er ikke veldokumenteret. Og som Viola også skriver højere oppe, så kommer undervisningen til - også i de små klasser - at ligge i de sene eftermiddagstimer. Selvom man så har haft gymnastik fra 14-15, vil jeg nødigt undervise elever i tysk eller dansk fra 15-16.

      Hvor mon du får de to timer ekstra arbejde fra? Og tænker du her, at det er to undervisningstimer mere om ugen? Med den model, som regeringen stiller op, kan vi ikke nøjes med at skulle undervise to ekstra timer om ugen. Allerede fra næste år skal jeg (i så fald jeg ikke var gået på barsel) stige to undervisningstimer. Det er en lokalaftale i Aarhus.

      Det, KL ønsker, er at det er den enkelte skoleleder, som skal lede og fordele ALT arbejde. Også vores forberedelsestid. Vi kan hurtigt blive enige om, at der er forskel på, hvor lang tid, de forskellige timer tager at forberede. Men at jeg - og alle mine kollegaer - skal forhandle os frem til forberedelsestid, skræmmer mig. Og når skolerne så får at vide, at de skal spare endnu mere - ja, så er det i forberedelsestiden, at man sparer.

      For mig vil det være fint at blive på skolen til kl 16. Hvis altså, at jeg havde mulighed for at arbejde der, som jeg kan arbejde hjemme. Men på min skole er der 10 lærerarbejdspladser. Og hvor skal pengene komme fra, hvis der skal bygges flere? Eller skal vi sidde i klasseværelserne, som er beskidte, (grundet nedskæring i rengøringen - jeg siger dig, der er virkelig beskidt på de århusianske skoler nu), dårligt isolerede og lugtende og uden mulighed for at have mit lærerbibliotek? Er det ok arbejdsforhold? Ville du kunne koncentrere dig omkring dit arbejde et sådant sted? Der er altså en del praktiske problematikker, som skal løses - og som i givet fald vil koste penge - hvis det skal kunne lade sig gøre.

      Jeg er ikke bekymret for at skulle blive på skolen til kl 16. Da slet ikke, hvis jeg så kan holde fri, når jeg kommer hjem. Jeg er en af dem, som ofte føler, at jeg er på arbejde hele dagen, for godt nok har jeg en pause på tre-fire timer, men når min datter er puttet skal der forberedes og ringes til forældre. Ikke hver aften, men ofte. Og hver søndag sidder jeg fra morgenstunden til midt på dagen, nogle gange til sidst på dagen. Det kunne være skønt at blive fri for.

      Men mit barn skal ikke udsættes for det. Hverken i indskolingen eller udskolingen. Dér sætter jeg grænsen. Og derfor skal hun i privatskole. Her er der et spændende indspark i debatten, som jeg synes du skal læse (på DR 1 i dag):
      http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/03/04/223756.htm
      Artiklen hedder: "Forsker om heldagsskoler: Man lærer ikke at leve livet på en institution", og den er tankevækkende, synes jeg.

      Mange hilsner
      Anna




      Slet
    2. Tak for dit gode svar.. Og dejligt at mærke en engageret lærer:-) jeg dynes absolut heller ikke at mit barn skal være i skole til kl 16 hver dag, nyder at have mine eftermiddagen med mit barn, og elsker sit fodbold om eftermiddagen og det sociale. Han er færdig når han kommer hjem kl 14! Men synes nu jeg har hørt at det kun er til kl 14 på hans skole... Og det er også det de hør på min mands skole hvor han er pædagog.. Men det er måske forskelligt fra sted til sted, eller er det noget de vil forlænge senere?! Jeg selv er også pædagog og kender også til det med at ikke at have et optimalt sted at arbejde med forberedelser og det skrifttlige.. Dårlige computere, børn der skal have hjælp, Tlf der ringer og tykt lag støv.. Ikke optimalt !! Tror hurtig vi kan blive enige om at der er mange ting der kunne blive bedre alle steder og der er mange meninger!! Desværre er det hele bare så svært at gennemskue og ikke mindst konsekvensen af vores valg på kort sigt og på langt sigt.. Håber bare børnene bliver husket i det valg der bliver taget og det ikke kun kommer til at handle om besparelser... (Beklager mine tastefejl, men kan ikke gå tilbage og rette!!)

      Slet
    3. Der skal i disse år spares alle steder - også på skoleområdet. Og jeg tror ikke, vi kan se frem til, at det kan være anderledes. Det bliver nok kun værre. Desværre.
      Heldagsskolebegrebet er 8-16. Dvs. SFO nedlægges, og undervisning lægges hele dagen. Selvfølgelig med pauser med bevægelse og leg, som SFO-pædagogerne skal stå for. Men skoledagen slutter først for eleverne kl 16. Jeg kan simpelthen ikke forstå, at I har fået at vide, at det kun er til kl 14? Så er der jo ikke tale om heldagsskole, men en skoledag til kl 14, derefter SFO - dvs. et par timer mere ugentligt for eleverne. Og det er altså ikke det, som er regeringens storstilede plan.

      Mange hilsner
      Anna

      Slet
  24. Jeg kunne også godt tænke mig at høre dine tanker om det sidste indlæg. For Jeg har også forstået det sådan at indskolingen ikke ville være længere end til kl 14?
    Og Har tænkt at Det ikke er den store forskel til i dag, hvor min datter Har tre dage til ca 14 og to til kl ca 13.

    Mvh Lisbet Nielsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Se mit svar ovenfor:-) Det, du snakker om, er IKKE heldagsskole - det er bare flere undervisningstimer (som Venstre og Konservative ønsker - de er skeptiske over for heldagsskolebegrebet, men ønsker et løft i timerne). Heldagsskole er 8-16.

      Kh
      Anna

      Slet
  25. Jeg er helt enig med dig Anna i dine bekymringer, jeg skrev faktisk selv om det i december her http://linen-med-mere.blogspot.dk/2012/12/folkeskolen.html. Jeg er selv pædagog og også inden for vores område sker der masser af ting, der gør at jeg af og til overvejer om jeg fortsat vil arbejde indenfor det offentlige eller om jeg skal finde en privat institution der mere selv sætter rammerne, men jeg synes at vi som har ambitioner for vores fag og visioner for børnene og barndommen som handler om andet end tør trist undervisning, men om det gode liv, må blive og tage kampen for det rigtige.
    "Anonym" spørger om ikke der er leg ind i mellem timerne, og de såkaldte aktivitetstimer er for mig som pædagog også en stor bekymring... så kan pædagogerne lige komme og lege lidt med børnene som pause fra undervisningen, men det er altså en helt anden leg der foregår i SFO'erne i dag, her foregår tingene også på børnenes initiativ, og det er det der i virkeligheden er leg.
    Jeg bliver også dybt bekymret når Antorini i tv i morges fortalte at børnene så allerede i folkeskolen kan tone deres uddannelse, og altså vælge om de f.eks. vil gå af håndværkets vej, det er godt nok tidligt man skal bestemme sin fremtid, og hvad så når de vælger forkert de stakkels børn, ja så kommer alle "fjumreårene" som vi jo ikke skal have nogle af SUK!
    Jeg har dog en anke til dit indlæg, nemlig at heldagsskoler kan være godt i udsatte områder, det er jo den holdning man har her i Århus, som du sikkert ved, men jeg synes det er utrolig stigmatiserende og generaliserende overfor familierne i disse områder. Vi ressourcestærke middelklasse-danskere mener vi ved hvad der er bedst for dem. Disse børn har i min verden lige så meget ret til fritid og frihed som alle andre børn.
    Jeg håber virkelig flere forældre vil blande sig i debatten for jeg tror helt bestemt du har ret i, at det vil have større vægtning hos politikerne. Her i Århus kan man også kontakte Forældrenævnet, der er FOLA på landsplan som sikkert vil hjælpe med hvad man som forældre kan gøre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linen

      Tak for dit input i debatten.
      Jeg mener nu ligesom dig, at heldagsskole kan være en udmærket løsning de steder, hvor der ikke er ressourcestærke forældre. I udsatte områder fx, som du også er inde på. Der er det bedre, at eleverne er i skole fra 8-16 med kompetente, professionelle voksne frem for at fx at være alene hjemme. Men heldagsskole skal ikke presses ned over alle børn. Jeg ønsker ikke min datter i heldagsskole, for hun har bedsteforældre, som meget gerne vil hente hende tidligt i SFO og være sammen med hende en del af dagene. Hun skal også have mulighed for at gå til svømning, dans eller gymnastik. Og hun skal ikke være i institution så mange timer af sin barndom.

      Mange hilsner
      Anna

      Slet
    2. Måske jeg formulerede mig uklart jeg mener netop IKKE heldagsskole er godt for nogen og at børnene i de udsatte områder har lige så meget ret til fritid som børn fra ressourcestærke hjem

      Slet
  26. Hej Anna.
    Tak for dit svar! Nu bliver jeg bekymret. Det var sådan vi havde forstået det. Tak for dit indlæg.

    Kh Lisbet

    SvarSlet
  27. Jeg har været lidt forvirret over debatten, for som jeg læser det, så sniger helddagsskole sig også ind i debatten... Men sådan som jeg har fået fremlagt det, drejer det sig om lærernes arbejdstid, hvor den gamle aftale udløber her pr. 1. april?

    En aftale som KL de sidste 12 år har forsøgt at handle på plads uden held... Som jeg har forstået det, forsøger KL at få en ny aftale, hvor arbejdstiden kan variere fra skole til skole (sågar klasse til klasse?) og at det er en aftale som skal indgås mellem leder og lærer (altså ligesom du også selv skriver Anna). Altså at lærerne kan få individuelle aftaler ligesom andre kommunalt ansatte. MEN er det ikke et "gode", som lærerne ikke burde gå glip af??
    En nyuddannet lærer har måske i starten behov for flere forberelselstimer end en garvet og erfaring lærer? Er der ikke også forskel på forberedelse på f.eks. idræt vs. matematik op til en eksamen?
    Kan forstå din bekymring ift. besparelser og at det så går ud over forberedelsestiden, men er det ikke lederens fornemmeste opgave at lede og fordele dette? At sørge for, at der stadig er sammenhæng i forberedelse, undervisningstimer og ikke mindst KVALITET? Som (også)kommunalt ansat, kan jeg jo riskiere, at hele min stilling ryger sig en tur ifm. besparelser.

    Når vi så snakker helddagsskole (som vi sikkert ikke kan undslippe i debatten og den kommende aftale) er den korte version, at jeg bestemt heller ikke er begejstret for idéen...

    Håber ikke jeg træder nogen over tæerne, men vil gerne forstå, hvorfor forhandlingerne kommer så vidt til en logout/konflikt...

    Mvh. Anja.

    SvarSlet
  28. Hej Anja

    Jeg er slet ikke enig med dig i, at det er en god ide, at hver enkelt lærer skal forhandle med sin leder om, hvor meget eller hvor lidt forberedelsestid, vedkommende får. Jeg tror det bliver noget skudder-mudder og handle om, hvem der er god til at forhandle og hvem der ikke er det. Jeg er spændt på, hvordan folkeskolelederne kommer til at varetage dette hverv.
    Derimod er jeg enig med dig i, at en nyuddannet lærer skal beskyttes og have ekstra tid til undervisningen. Og så alligevel - jeg forbereder mig lige så meget som i starten, for jeg fornyer og finpudser min undervisning - prøver nye veje og sætter mig ind i nye metoder og materialer. Og det er vel ønskeligt, at lærerne gør det, hvis folkeskolen ikke skal gå i stå? Nogle timer er nemmere end andre, men alt i alt arbejder jeg en del mere end jeg får løn for - så hvor skal jeg skære, hvis ikke det er forberedelsen, nu hvor jeg så skal undervise flere lektioner om ugen?

    KLs store ønske om at ændre i arbejdstiden handler i høj grad om regeringens heldagsskoleprojekt. Det skal nemlig finanseres på denne måde. Så dette kan ikke adskilles, selvom det, jeg i dette indlæg gerne vil sætte fokus på, ikke er arbejdstidsaftaler, men derimod heldagsskoleprojektet, som er regeringens prestigeprojekt. Og det er også derfor, at lockouten højst sandsynligt ender med regeringsindgreb.

    Heldagsskoleprojektet er meget imod min overbevisning, og jeg er spændt på, hvordan jeg kommer til at fungere som lærer i det. Det må tiden vise. Men sikkert og vist er det, at min datter ikke skal opleve det (hvis det altså kan undgås - men mon ikke privat- og friskolerne vil blomstre endnu mere i de kommende år?)

    Mange hilsner
    Anna

    SvarSlet
  29. Og jo - det kommer så langt til en lockout, fordi KL regner med, at regeringen griber ind. Det sker højst sandsynligt også - for "ny nordisk skole", som regeringens folkeskolefornyelse hedder, må helst ikke gå i vasken (ligesom meget andet) for dem.

    Mange hilsner
    Anna

    SvarSlet
  30. Hej Anna
    Her fremgår det at regeringens forslag indebærer 30 timer for indskoling, 35 timer for mellemtrin og 37 for udskoling?
    Synes det er svært at finde rundt i hvad der foregår.

    http://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CDcQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.dlf.org%2Ffiles%2FDLF%2FDanmarks%2520L%25C3%25A6rerforening%2520mener%2FTal%2520og%2520analyser%2Funders%25C3%25B8gelser%25202013%2FAnalysenotat%2520om%2520for%25C3%25A6ldrenes%2520syn%2520p%25C3%25A5%2520heldagsskolen.pdf&ei=wlE2UcPlO4GstAaK1wE&usg=AFQjCNEcq_xngoGcySzKUVvojwdlGXz3Tg

    Mvh Lisbet Nielsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for oplysningen, Lisbeth. Jeg kan godt se, at det så "kun" er udskolingen, der vil få en 8-16 timers dag. Sådan havde jeg ikke forstået det, og så er det jo ikke den oprindelige betydning af heldagsskole, vi snakker om. Skal indskolingsbørnene så i SFO efterfølgende? Den lukkes jo - sådan som jeg forstår det - ned. Og er de 30 timer undervisningstimer, eller er det også de såkaldte "aktivitetstimer", som pædagogerne står for? Kan man risikere, at de små elever skal have undervisning sidst på dagen? Eller må de lege?

      Og ja, det er RIGTIG svært at finde rundt i, hvad det er der foregår. Det, jeg mangler, er en god debat omkring hvad vi vil med folkeskolen - og at de forskellige parter høres. Lykken er ikke gjort, bare fordi eleverne får flere timer. I hvert fald ikke iflg min optik.

      Mange hilsner
      Anna

      Slet
  31. Det samme står på folkeskolen.dk.

    mvh Lisbet Nielsen

    SvarSlet
  32. Tak Anna fordi du svarede mig personligt. Jeg sidder jo ikke midt i jeres debat på samme måde som i gør. Jeg synes blot jeg ville vise at det betyder noget for mig at du sparker en god debat igang. Jeg har børnebørn, og der kommer jo nye små mennesker til, de skal også gå i skole engang.
    Mit håb er at du og alle de gode kompetente lærere der trods alt findes, må få den bedste skole, den politikerne jo siger jo siger findes i danmark.

    KH bedstemorkaren

    SvarSlet
  33. Hej Anna.
    Tak for dit svar. Er helt enig, det er selvfølgelig rigtig vigtigt om de 30 timer er inklusive aktivitets-timer, men tænker også at det må de gøre - ellers skulle udskolingen vel have 37 timer + aktivitets-timer?

    Håber du får en god dag.
    Mvh Lisbet Nielsen

    SvarSlet
  34. Kære Anna,
    jeg er så enig i dine betragtninger. Jeg synes at det er tragisk at man vil lyve om at ændringen af forberedelsestiden er en spareøvelse og er bestemt heller ikke for optimistisk omkring heldagsskolen - især ikke, når de ekstra ressourcer, det ville kræve at gøre det til en succes ikke følger med. Politikerne er slet ikke ambitiøse nok med folkeskolen - det tror det hele kan klares uden penge og ved at piske lærerne. En helt central ting man skal rette op på, som jeg ser det, er respekten for lærerne - og her kunne politikerne jo starte med at vise vejen, og så skulle forældre og børn gerne følge efter. Og derudover respekt for faget og fagligheden - væk med uuddannede lærere. Endelig burde klassekvotienterne jo sættes efter, hvad forskningen viser gavner alle elever bedst - og såkaldt inklusion afskaffes, så de børn med vanskeligheder får den specialiserede hjælp de har brug for - og alle de andre elever har lærerens opmærksomhed.

    Jeg er trist over at være bekymret for Thores tid i folkeskolen længe før den starter. Mit gæt er at han fagligt vil være rigtigt godt med, men jeg kan godt bekymre mig om, hvorvidt det lykkes at differentiere undervisningen, så han ikke keder sig. Man hører jo desværre at det med de høje klassekvotienter ikke rigtigt er muligt. Alle børn har ret til undervisning på deres niveau - hele tiden at skulle vente og passe sig selv, er ikke godt for hverken selvtilliden eller faglig nysgerrighed. Hvad er din erfaring? Er jeg for pessimistisk her?

    Endelig en sidste tanke om heldagsskolen... For et barn som mobbes giver det meget mere stress at skulle opholde sig i skolen så mange timer hver dag. Det er virkelig synd at tænke på.

    Men derudover så skal vi jo hernede forsøge os med noget a la heldagsskole den tid, som Thore når at have i skole her - som femårig starter han med en skoledag fra 9-15 :O Det er jeg spændt på. Dog har jeg hørt at de børn, som bliver trætte sidst på dagen får lov at komme tidligere hjem. Men jeg er spændt på det.

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  35. Hej Anna.

    Super godt indlæg! Er selv modstander af heldagsskolen. Jeg synes som dig selv mine børne skal bestemme over noget af deres dag. Og ikke ha en total skemalagt hverdag.
    Det er bla. derfor vi har valgt en friskole til vores børn. Jeg kan ikke forstå der ikke er flere forældre der råber op og siger STOP.

    Mvh
    Mai-Britt

    SvarSlet
  36. Hej Anna.

    Super godt indlæg! Er selv modstander af heldagsskolen. Jeg synes som dig selv mine børne skal bestemme over noget af deres dag. Og ikke ha en total skemalagt hverdag.
    Det er bla. derfor vi har valgt en friskole til vores børn. Jeg kan ikke forstå der ikke er flere forældre der råber op og siger STOP.

    Mvh
    Mai-Britt

    SvarSlet
  37. Hej Anna.

    Super godt indlæg! Er selv modstander af heldagsskolen. Jeg synes som dig selv mine børne skal bestemme over noget af deres dag. Og ikke ha en total skemalagt hverdag.
    Det er bla. derfor vi har valgt en friskole til vores børn. Jeg kan ikke forstå der ikke er flere forældre der råber op og siger STOP.

    Mvh
    Mai-Britt

    SvarSlet